يکي از جديدترين زمينه هاي تحقيقات در موتورهاي ديزل امروزي، پيدا کردن عيب و دادن اخطار در هنگام بروز مشکل در آن است. براي انجام اين کار در موتور ديزل، ابتدا بايد مدلسازي مناسبي از موتور انجام شود. از روشهاي به کار رفته در مدلسازي، مي توان به مدل مقدار ميانگين ((Mean Value Engine Model اشاره نمود که از مزاياي اين مدل سادگي در معادلات و در نظرگرفتن مقدار ميانگين فرآيندها و رخدادهاي درون موتور مي باشد. شبيه سازي در محيط نرم افزار (Simulink/MATLAB) انجام شده و نتايج خروجي اين مدل با نتايج تجربي مورد مقايسه قرار گرفته اند. در اين پروژه از روش تشخيص عيب براساس مدل استفاده شده است. براي اين منظور خطاهايي در سيستم ايجاد مي شود و در نهايت با استفاده از يک طبقه بندي شبکه عصبي، خطاهاي معمول در موتور ديزل مورد شناسايي قرار مي گيرد.