با توجه به توليد روز افزون موتورهاي SI و سخت تر شدن قوانين زيست محيطي، روز به روز شاهد کمتر شدن آلايندگي اين موتورها هستيم. از مهمترين آلاينده هايي که در گازهاي خروجي موتور وجود دارند، اکسيدهاي ازت (NOx ) هستند که براي محيط زيست بسيار خطرناک و مضرند. يکي از راه هاي کاهش اين آلاينده استفاده از گازهاي خروجي (EGR ) در اتاقک احتراق است که باعث کاهش ميزان هواي ورودي به محفظه احتراق و در نتيجه کم شدن مقدار NOx در گاز هاي خروجي مي شود. هدف از انجام اين پروژه استفاده از مکانيزم زمان بندي متغير سوپاپ براي مهار NOx با استفاده از گازهاي پسماند است. براي نيل به اين هدف، ابتدا اثر مقدار گاز پسماند بر تشکيل و کنترل NOx بررسي مي شود. سپس پروفيل خيز سوپاپ دود براي تامين مقدار بهينه ي گازهاي پسماندمحاسبه مي شود.