چکیده: خودروهايي که با پيل سوختي کار مي کنند در مقايسه با خودروهايي که با موتور احتراقي راه اندازي مي شوند از بازدهي بيشتر و ميزان آلايندگي کمتري (در حد صفر) برخوردارند و به طور کلي مي توان گفت خودروهايي که با پيل سوختي کار مي کنند داراي کارکردي تميزتر در مقايسه با خودروهاي معمول مي باشند. اجزاء اصلي خودروهاي داراي پيل سوختي عبارتند از : بهسازگر، انباره پيل سوختي ، مبدل DC/DC، باتري، معکوس کننده و موتور، به کمک اين قسمت ها خودرو مي تواند همراه با بهسازگر يا بدون آن و باتري يا بدون آن شکل گيرد.
در اين مقاله به بررسي ساختار پيل هاي سوختي و ارائه راهکار براي کنترل هر يک از اين ساختارها پرداخته ايم. همچنين مزايا و محدوديت هاي هريک از اين راهکارها رائه شده است. همچنين راهکاري براي کارکرد مبدل DC/DC جهت ايجاد خروجي انباره پيل سوختي که با ورودي مورد نياز معکوس کننده براي کنترل موتور حول يک محدوده وسيع گشتاور و سرعت سازگاري داشته باشد، ارائه شده است. در آخر هم سيستم رانش و پيامد کنترل ان براي خودروهاي داراي پيل سوختي بيان شده است.
منبع: اولين همايش پيلهاي سوختي- مرداد1380 |