چکیده: قوانين حفاظت از محيط زيست و اهدافي نظير افزايش قابليت راهبري عوامل موثر در پيشرفت سيستم هاي کنترل موتور خودروها هستند. کنترل دقيق هوا و سوخت اساس دستيابي به اين اهداف است. علاوه بر اين، معماري کنترل کننده نقش مهمي را در چگونگي دستيابي به اين اهداف ايفا مي کند. در اين مقاله ابتدا مدلي براي موتور اشتعال جرقه اي ارائه شده و سپس دو ساختار کنترلي يکي به روش کلاسيک و ديگري ساختار برپايه مدل، مورد مقايسه قرار گرفته اند. همچنين کارآيي ساختارهاي متفاوت کنترلي در يک شبيه سازي مورد ارزيابي و مقايسه قرار گرفته اند.براي نشان دادن تفاوت ها، ارزيابي بر روي شرايط گذرا که مرحله اي در زاويه دريچه گاز به عنوان ورودي سيستم مي باشد، تمرکز يافته است. علاوه بر اين، ارتباط ميان کنترل کننده و مدل موتور مورد بحث و بررسي قرار گرفته است .
منبع: دومين همايش موتورهاي احتراق داخلي بهمن ماه1380 صفحات٢٩٢-٣٠ |