چکیده: سيستم کنترل موتورهاي اشتعال جرقه اي(SI) خودروهاي امروزي براي تنظيم نسبت هوا به سوخت ( A/F) از يک سنسور اکسيژن در اگزوز ( EGO) به صورت حلقه فيدبک براي تنظيم پالس انژکتور سوخت استفاده مي کنند. اين کار براي کارکرد بهينه مبدل کاتاليزوري سه منظوره (TWC) ضروري است و تقريبا در تمامي خودروهاي امروزي جهت دستيابي به استانداردهاي آلايندگي مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين مقاله يک کنترل کننده غيرخطي پاشش سوخت با استفاده از روش تابع توصيفي طراحي شده است. کنترل کننده با هدف دستيابي به نسبتي از هوا به سوخت در پنجره لاندا که ضامن کارکرد بهينه مبدل کاتاليزوري و متعاقب آن کاهش ميزان آلايندگي و مصرف سوخت باشد، طراحي شده است. کنترل کننده مذکور نسبت به تغيرات دريچه گاز، خطاهاي مدلسازي و تاخير زماني مقاوم است. همچنين با کمک روش تابع توصيفي، کنترل کننده ساده اي به منظور دستيابي به اهداف کنترلي طراحي شده است. سادگي کنترل کننده باعث مي گردد تا از جهت کاربرد عملي مناسب باشد.
منبع: دهمين کنفرانس مهندسي مکانيک خرداد 138١ صفحات٣٧٤-٣٧٩ |