چکیده: يكي از روش هاي مدل سازي به كار رفته براي سيستم هاي ديناميكي، بويژه سيستم هاي پيچيده و چند وروردي چند خروجي استفاده از روش مقدار ميانگين است كه در نوع خود ساده و كاراست. موتور خودرو يكي از زمينه هاي استفاده از اين روش است. در اكثر مقالات، استفاده از اين روش همراه با فرض ثبات دماي هواي منيفولد است كه در برخي موارد مانند كاربرد سيستم بازيافت گازهاي خروجي نارسايي دارد. در اين مقاله يك مدل مقدار ميانگين اصلاح شده براي يك موتور SI انژكتوري با EGR با فرض دماي هواي متغير منيفولد ارائه شده است كه در محيط simulink شبيه سازي شده و در نهايت مقدار خروجي از مدل با داده هاي تجربي يك مدل واقعي مقايسه شده است.
منبع: چهاردهمين کنفرانس مهندسي مکانيک، ارديبهشت ،١٣٨5، اصفهان، ايران.