چکيده: يکي از جديدترين زمينه هاي تحقيقاتي در موتورهاي ديزل امروزي، پيدا کردن عيب و دادن اخطار به راننده يا اپراتور هنگام بروز مشکل در آن است. براي انجام اين کار در موتور ديزل، ابتدا بايد مدلسازي مناسبي از موتور انجام شود. از روش هاي به کار رفته در مدلسازي، مي توان به مدل مقدار ميانگين (Mean Value) اشاره نمود که از مزاياي اين مدل سادگي در معادلات و در نظر گرفتن مقادير ميانگين است . شبيه سازي در محيط نرم افزار Matlab/Simulink انجام شده و نتايج خروجي اين مدل با داده هاي تجربي مقايسه شده است. در اين مقاله از روش تشخيص عيب برمبناي مدل استفاده مي شود. براي اين منظور خطاهايي در سيستم ايجاد مي گردد و در نهايت با استفاده از يک طبقه بند شبکه عصبي، تعداد 4 خطاي معمول موتورهاي ديزل مورد شناسايي قرار مي گيرد.
منبع: پنجمين همايش موتورهاي درونسوز |