چکيده: امروز يکي از ضروريات در طراحي موتورهاي ديزل ارائه روشهايي است که به طور همزمان مقادير کم آلاينده ها ( NOx-SOOT) و مصرف بهينه سوخت را به دنبال داشته باشد. بدين منظور از روش بهينه سازي چند منظوره ـ که در آن چند پارامتر هدف به طور همزمان ماکزيمم يا مينيمم مي شوند- استفاده مي شود. در اين مقاله مدل احتراقي دو ناحيه اي از يک موتور ديزل پاشش مستقيم توسعه و صحه گذاري شده است. هدف، يافتن نقاط کاري از موتور است که در آن نقاط، آلاينده ها مينيمم و گشتاور خالص موتور ماکزيمم باشد. پارامترهاي زمان پاشش و مدت زمان پاشش و نسبت هوا به سوخت به عنوان متغيرهاي طراحي انتخاب شده است. يک مدل شبکه عصبي از موتور به عنوان جايگزيني براي مدل احتراقي ارائه شده است که برمبناي اين مدل و با استفاده از الگوريتم ژنتيک مقدار بهينه آلاينده ها و گشتاور خالص توليدي در يک سيکل بسته در دور و باري مشخص تعيين مي شود.
منبع: شانزدهمين کنفرانس سالانه (بين المللي) مهندسي مکانيک ISME 2008 |