English
فارسي
     



مدلسازي مبدل كاتاليست SCR براي موتور ديزل
پروژه هاي انجام شده
با توجه به گرايش روزافزون صنعت خودرو در جهان به سمت توليد خودروهاي ديزلي اعم از سواري و كار، اهميت اين خودروها بيش از پيش نمايان مي شود. با اينكه ميزان آلايندگي موتورهاي ديزلي جديد به مراتب كمتر از موتورهاي بنزيني است اما به دليل وضع مقررات آلايندگي كه هر ساله سخت گيرانه تر مي شوند نياز به مبدل هاي كاتاليزوري اجتناب ناپذير است.
از جمله آنها مي توان به مبدل كاتاليزوري SCR اشاره كرد كه با استفاده از اوره به عنوان عامل كاهنده و تبديل آن به آمونياك،اكسيدهاي نيتروژن NOx خروجي از موتور كه از جمله مهمترين و خطرناكترين آلاينده ها هستند را به ميزان چشمگيري (تا حدود 90%) كاهش مي دهد.
در اين پروژه يك مدل رياضي از مبدل كاتاليست SCR ارائه مي شود. در اين مدل، تلاش مي شود معادلات مشتق جزيي مربوط به انتقال حرارت و انتقال جرم حاكم بر سيستم حل شده و رفتار شيميايي و حرارتي مبدل كاتاليزوري SCR بررسي شود. ورودي اين مدل، كسر مولي يا جرمي و دماي گاز خروجي از موتور ديزل است. با اعمال واكنش هاي فيزيكي و شيميايي شناخته شده براي اين نوع مبدل كاتاليزوري در ورودي گازهاي خروجي موتور به مبدل، بر روي بستر آن و نيز در هنگام خروج گازها از آن، مي توان عملكرد اين مبدل كاتاليزوري را مدل كرد و با تغيير شرايط ورودي كه ناشي از شرايط مختلف كاركرد موتور است عملكرد اين سيستم را در كاهش NOx بررسي نمود.
همچنين، به منظور دستيابي به عملكرد بهينه سيستم، از روش هاي كنترل بهينه جهت كنترل سيستم استفاده شده است.

 
بازگشت


آخرين تغییرات

پروژه هاي انجام شده

پروژه هاي درحال اجرا

مقالات و كتب منتشره

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group