English
فارسي
     



بهینه سازی مصرف سوخت در یک خودروی هیبریدی موازی دارای سیستم انتقال قدرت CVT-کنفرانس
مقالات و كتب منتشره
چکيده:
در اين مقاله مدلي از يک خودروي هيبريد موازي در نظر گرفته شده و يک استراتژي کنترل جدید به نام استراتژی کنترل CVT ، به منظور مديريت موثر تقسيم توان بين موتورهای احتراقي و الکتريکي، با هدف کاهش مصرف سوخت، طراحی شده است. جعبه دنده CVT (با نسبت دنده پيوسته متغير) نقشي اساسي در کمک به موتور احتراقي براي کارکرد در نقاط بهينه خود دارد.
کنترلر طراحی شده چهار وضعیت برای حرکت خودرو در نظر می گیرد سپس توان درخواستی از طرف راننده را به عنوان ورودی پذیرفته و با توجه به وضعیت شارژ باتری، بهترین وضعیت حرکت را از بین حالات موجود انتخاب می کند. در ادامه، کنترلر با مراجعه به منحنی های بهینه محاسبه شده برای موتور احتراقی و الکتریکی سرعت بهینه موتور مورد نظر و نسبت دنده را طوری تعیین می کند تا در هر زمان خودرو بالاترین راندمان مصرف سوخت را داشته و از فدا شدن پارامترهای عملکردی و افزایش بیش از حد آلاینده ها جلوگیری شود. کنترلر تا حد امکان از بازيابي نيروي ترمزي نيز استفاده می کند. در بخشی از کنترلر CVT برای تشخیص وضعیت حرکتی و محاسبه توان اضافی موتور احتراقی (جهت شارژ باتری) از منطق فازی استفاده شده است.
نتایج حاصل از اعمال کنترلر CVT روی سيکل هاي رانندگی FTP امریکا، NEDC اروپا و 1015 ژاپن محاسبه شده است. این نتایج با نتايج حاصل از اعمال کنترلر پيش فرض نرم-افزار Advisor مقايسه شده و پارامترهاي کنترلر فازی براي دستيابي به نتايج مطلوب تر توسط الگوريتم ژنتیک بهینه سازی شده اند.


کل مقاله(PDF format)

منبع: هجدهمین همایش مهندسی مکانیک، ISME2010، ایران، تهران، دانشگاه صنعتی شریف، اردیبهشت 1389
 
بازگشت


آخرين تغییرات

پروژه هاي انجام شده

پروژه هاي درحال اجرا

مقالات و كتب منتشره

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group