چکیده
سرمایه گذاری شرکت های بزرگ خودروسازی در حوزه خودروهای با نیروی محرکه پیل سوختی و توسعه آنها در صنعت رشد قابل توجهی داشته است. علت اصلی آن بحران انرژی و آلودگی می باشد. پیل سوختی یکی از منابع تولید توان است که می تواند جایگزین موتورهای مرسوم احتراق داخلی شود ولی دارای معایبی از جمله بازدهی پایین در توان بالای خروجی و ناتوانی در بازتولید انرژی است. پس ترکیب پیل سوختی با باتری الکتریکی در جهت رفع این مشکلات و همچنین بهینه کردن سطح عملکرد و قیمت آن توصیه می شود.
سیستم هیبریدی پیل سوختی شامل یک پیل سوختی، باتری و مبدل دو طرفه DC/DC است. مبدل DC/DC نقش کلیدی در تقسیم توان بین پیل سوختی و باتری ایفا می کند. در اصل پیل سوختی نقش منبع توان اصلی و باتری نقش منبع توان کمکی را دارد.
ما در انجام این مقاله دو هدف را دنبال می کنیم:
• رسیدن به بازدهی بالا
• نگه داشتن سطح شارژ باتری(soc) در ناحیه مناسب
بنابراین استراتژی کنترلی به دو قسمت تبدیل می شود:
الف)کنترل سطح شارژ باتری
ب)کنترل بازدهی سیستم
بازدهی سیستم میتواند با کنترل تقسیم توان بین پیل سوختی و باتری الکتریکی بهبود یابد و تبدیل کننده دو طرفه DC/DC می تواند سطح شارژ باتری را کنترل کند.
گاهی نمی توان هر دو هدف را به طور موازی پیش برد; از این رو، کنترل سطح شارژ باتری الکتریکی به کنترل بازدهی ارجحیت دارد.
در این مقاله 4 نوع پیل سوختی در کنار یک باتری مورد آزمایش قرا می گیرد تا پیل سوختی بهینه را انتخاب کنیم.
کل مقاله(PDF format)
منبع: ISME2013-601. |