چکيده: در این مقاله، به بررسی تاثیرات تغییر دما و فشار هوای ورودی بر عملکرد احتراق موتورهای اشتعال تراکمی با واکنش های کنترل شده می پردازیم. احتراق در موتورهای اشتعال تراکمی با واکنش های کنترل شده، که با استفاده از تغییر در میزان واکنش پذیری مخلوط سوخت و هوا در داخل محفظه سیلندر کنترل می شود، می تواند تحت تاثیر تغییر شرایط اولیه موتور، وضعیت عملکردی آن ازقبیل تولید آلاینده های اکسیدهای نیتروژن، شدت کوبش و وضعیت احتراق عادی آن تغییر کند. بدین منظور نقاط کاری مختلفی از موتور در سرعت های 1300 تا 3100 دور بر دقیقه با تغییر نسبت سوخت های ایزواکتان به هپتان نرمال در مقدار کل سوخت 60 و 100 میلی گرم انتخاب شده و تغییرات دمای هوای ورودی از 20- تا 60 درجه سانتی گراد و همچنین فشار هوای ورودی از 30 تا 60 کیلوپاسکال بررسی شده است. پایین بودن آلاینده اکسیدهای نیتروژن و حد استاندارد قرارگرفتن شدت کوبش و بالابودن بازده ناخالص موتور معیارهایی برای احتراق مناسب در این نوع از موتورهاست؛ لذا در این تحقیق به دنبال نقاطی از احتراق مناسب هستیم. در این مقاله، بررسی کاملی از وضعیت عملکرد موتور انجام شده و نقاطی که با تغییر فشار و دمای هوای ورودی باعث به وجودآمدن احتراق مناسب می شوند به نمایش درآمده است.
کل مقاله(PDF format)
منبع: مجله علمی پژوهشی سوخت و احتراق، مقاله 5، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 17، بهار 1395، صفحه 23-38 |