English
فارسي
     



شايعه خرید جنرال موتورز و کرایسلر توسط شرکت چري
در آن سالها چین یکی از مصرف محور ترین اقتصاد‌‌‌های دنیا بود و تولید و فعالیت صنعتی در این کشور فقیر و پهناور آسیایی رویایی بیش نبود‌‌.
اما با گذشت سی سال از آن زمان و تغیرات عمده در سیاست‌‌‌های اقتصادی این کشور توانسته است با بهره گیری از سرمایه‌‌‌‌‌‌های کلان کشور‌‌‌های صنعتی و تکنولوژی‌‌‌‌‌‌های پیشرفته دنیا به دومین بازار خودروی دنیا تبدیل شود که نه تنها سطح مصرف بالایی دارد بلکه تولید هم در این کشور بسیار زیاد است‌‌.
مهم‌تر اینکه در ماه‌‌‌های اخیر شایعاتی در مورد خرید تمامي ‌‌‌شرکت‌‌های کرایسلر و حتی جنرال موتورز و بعضا خرید بیش از 50 درصد از سهام آنها و مشارکت با این شرکت‌‌های آمریکایی توسط کشور چین به گوش رسید‌‌‌‌.
شایعاتی که به حقیقت نپیوست ولی مطرح شدن آن نشان دهنده قدرت و اقتدار صنعت خودروسازی این کشور بود‌‌. در مورد زمان مطرح شدن این اخبار مي‌‌‌توان به نیمه دوم سال قبل اشاره کرد‌‌. ماه‌هایی که اقتصاد صنعت خودروسازی آمریکا با بحران مواجه بود و به دلیل عدم حمایت مالی دولت این شرکت‌‌ها برای تامین نیاز‌‌‌های مالی خود به دنبال یافتن راه چاره بودند.
در ماه‌‌‌های مذکور شرکت‌‌های آمریکایی به دنبال شرکایی در کشور‌‌‌های مختلف دنیا بودند تا از بار مالی خود بکاهند و در این زمان شرکت چری چین یکی از گزینه‌‌‌‌‌‌های بسیار مناسب بود‌‌. این شرکت با سرعت زیادی در سال‌‌‌های اخیر رشد کرده بود و پشتوانه مالی خوبی داشت‌‌.
از طرف دیگر با انعقاد قرار داد با چری، خودروسازان آمریکایی مي‌‌‌توانستند راحت‌تر وارد دومین بازار دنیا یعنی چین شوند و سطح فروش خود را بیشتر کنند‌‌. ولی مساله مشارکت این دو شرکت در فاصله چند ماه کاملا محو شد‌‌. زیرا تولیدات چری استاندارد‌‌‌های لازم برای ورود به بازار آمریکا را نداشت و انعقاد قرار داد مشارکت بین این دو شرکت امکان پذیر نبود. ولی همچنان ورود به بازار چین برای آمریکایی‌‌ها یکی از راه‌‌‌های نجات بود تا اینکه اخباری در مورد کاهش فروش خودرو در چین به گوش رسید‌‌.
مطالعات نشان مي‌‌‌دهد از آغاز قرن حاضر تا ابتدای سه ماه آخر سال فروش خودرو در کشور چین با نرخی دو رقمي‌‌‌رشد کرد ولی به تدریج این نرخ رشد کاهش یافت‌‌. تحلیل گران بازار خودرو پیش بینی مي‌‌‌کنند در سال 2009 میلادی فروش خودرو در چین با نرخی یک رقمي‌‌‌رشد کند.
کاهش تقاضا برای بازاری که همواره نقطه امید خودروسازان بوده است چندان مطلوب نیست. به عنوان مثال شرکت خودروسازی چری یکی از بزرگترین شرکت‌‌های خودروسازی چین به دولت انتقاد کرد که حمایت‌‌‌های مالی لازم را از خودروسازان به عمل نمي‌‌آورد.
این انتقادها سبب شد تا دولت چین نیز همچون دولت آمریکا بسته‌‌ای برای نجات صنعت خودروسازی این کشور تخصیص دهد که علاوه بر مبلغی برای کمک به صنعت خودروسازی بخش‌‌‌های دیگری را نیز در برداشت‌‌.
بخش‌هایی از قبیل امکان دریافت تسهیلات بانکی بدون بهره توسط شرکت‌‌‌های خودروسازی از بانک‌ها، معافیت مالیاتی، ارایه کمک مالی به دارندگان خودرو‌‌‌های فرسوده برای خرید خودروی تازه و در نهایت تامین بودجه لازم برای تولید خودرو‌‌‌های کم مصرف یا هیبریدی در چین‌‌‌‌. به دنبال آن چری 46/1‌‌میلیارد دلار از بانک صادرات و واردات چین وام گرفت و آن را برای توسعه بازار تولیداتش در خارج از مرز‌‌‌های کشور سرمایه گذاری کرد.
مطالعات نشان مي‌‌‌دهد چری در ده ماه اول سال 2008 میلادی 125 هزار دستگاه خودرو صادر کرد و در نظر دارد میزان صادرات خود را تا سال 2010 میلادی به 400 هزار دستگاه برساند‌‌.
این شرکت در سال 2008 میلادی شاهد کاهش فروش خود در بازار داخل بود‌‌. بر طبق برآورد‌‌‌های انجام شده مجموع فروش تولیدات چری در بازار چین برابر با 360 هزار دستگاه خواهد بود در حالی‌که پیش از این انتظار مي‌‌‌رفت 380 هزار دستگاه خودرو در چین فروخته شود‌‌.
تاريخ درج : 2009-01-04
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group