English
فارسي
     



آماده‌سازي كارخانه ايران‌خودرو خراسان براي توليد دومين خودرو ملي
به گفته منوچهر منطقي، ايران‌خودرو خراسان اولين و بزرگترين مجموعه خودروسازي پس از انقلاب است كه به دست متخصصان داخلي ساخته شده است. بر اين اساس طراحي خط مونتاژ نهايي و بدنه به وسيله متخصصين گروه صنعتي ايران‌خودرو و بيش از 80درصد ماشين‌آلات و تجهيزات نيز ساخت صنعتگران ايراني مي‌باشد.
مجموع سرمايه‌گذاري ارزي و ريالي كل پروژه بالغ بر 1500ميليارد ريال بوده و اين شركت با ظرفيت نهايي 150‌هزار دستگاه خودرو در سال و فروش تقريبي 2200ميليارد تومان فعاليت خواهد كرد.
هرچند روز گذشته مراسم افتتاح فاز تكميلي ايران‌خودرو خراسان رضوي بود اما منطقي در حاشيه اين مراسم عنوان كرد كه سه فاز ديگر تا پايان آماده‌سازي اين پروژه مانده است.
ظاهرا محل شركت ايران‌خودرو رضوي، پيرو وعده رييس‌جمهور به طبقه متوسط جامعه براي ساخت خودروي ارزان قيمت در نظر گرفته شده و فازهاي بعدي نيز براي آماده‌سازي اين خودرو در حال شكل‌گيري است.
خودروي مردمي، خودرويي است، كه دستور ساخت آن از سوي رييس‌جمهور به ايران‌خودرو طي دو سال گذشته داده شد، اين در حالي است كه رييس‌جمهور نيز در مراسم فازهاي تكميلي شركتي كه قرار است به ساخت خودروي ارزان‌ بپردازد روز گذشته شركت كرد.
منوچهر منطقي در حاشيه اين مراسم به خبرنگاران گفته است كه طي يكي دو سال آينده خودرويي با قيمت مناسب نه ارزان عرضه خواهد شد.
وي همچنين تاكيد كرده كه تا پايان سال 88 ايران‌خودرو يك ميليون دستگاه براي نياز داخل و 220هزار دستگاه ديگر نيز براي صادرات توليد خواهد كرد.
منطقي در ادامه گفته است كه براي رسيدن به برنامه‌ريزي سال 88، اين شركت روي خودروي مردمي حساب مي‌كند.
منطقي همچنين به نكته ديگري نيز اشاره كرده و اينكه براي تحقق وعده رييس‌جمهور، ايران‌خورو بايد با خودروساز خارجي جوئينت شود. اين در حالي است كه وي از خودروساز خارجي مورد نظر كه قرار است با اين شركت، خودروي مردمي را توليد كند، نامي نبرده، اما پيش‌بيني مي‌شود كه با توجه به حضور مديرعامل پژو در ايران، شركت مورد نظر، يار و شريك قديمي ايران‌خورو يعني پژو باشد.
مي‌توانيم طي 10سال آينده در رتبه اول صنعت خودروسازي دنيا قرار بگيريم
مراسم افتتاح فاز تكميلي ايران‌خودرو خراسان روز گذشته در حالي برگزار شد كه رييس‌جمهور از توانايي خودروسازان ايراني براي رسيدن به رتبه اول صنعت خودروسازي دنيا طي 10سال آينده خبر داد.
محمود احمدي‌نژاد گفت: ايران امروز در عرصه صنعت بين‌الملل و در پنج بخش مختلف به سرعت در حال فتح بازارها بوده و حضوري قوي و با برنامه در اين عرصه دارد.
وي با بيان اينكه تقاضاي بين‌المللي از روسيه گرفته تا آمريكاي جنوبي براي خودروهاي ايراني به صورت تصاعدي در حال رشد است، افزود: صنعت خودروسازي در بين ساير صنايع داخلي داراي بيشترين ارزش افزوده بوده و امروز بسيار خوشحالم ايران‌خودرو خراسان با مديريت مناسب توانسته، 80درصد از سالن رنگ مجموعه را داخلي‌سازي كند چرا كه اين كار يعني اميد به آينده و رسيدن به توانمندي‌هاي بالاتر.
احمدي‌نژاد در ادامه تلويحا ماموريتي سنگين را به خودروسازان داخلي به خصوص ايران‌خودرو داده و در اين زمينه تاكيد كرد: با توانمندي كه امروز بنده در جوانان ايراني مي‌بينم، مي‌توانيم طي 10سال آينده در رتبه اول صنعت خودروسازي دنيا قرار بگيريم.
رييس‌جمهور همچنين از مديرعامل ايران‌خودرو خواست تا ماموريت‌هاي بزرگي را به سايت خراسان اين شركت محول كند. وي در اين زمينه گفت: مثلا هم‌اكنون مي‌توان به ايران‌خودرو خراسان ماموريت داد تا طي پنج سال آينده بازار آسيا را در دست گرفته و مال خودش كند.
احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه دولت در خدمت صنعت خودروسازي بوده و موانع بر سر راه پيشرفت آن را برمي‌دارد تاكيد كرد: خودروسازان داخلي بايد تنوع محصولات خود را افزايش داده و براي همه سليقه‌ها، پاسخي مناسب داشته باشند.
رييس‌جمهور در ادامه به ايران‌خودرو تاكيد كرد براي توليد خودروهاي تجاري نيز برنامه‌ريزي وسيع‌تري انجام داده و با توليد محصولات بهينه در اين زمينه، مصرف گازوييل را كه هم‌اكنون 65ليتر در 100كيلومتر است به 30ليتر برساند.

احمدي‌نژاد همچنين با اشاره به اينكه هنوز حجم منابع تلف شده در صنعت خودروسازي كشور بالا است، از ايران‌خودرو خواست در اين زمينه اقدامات موثرتري را به انجام برساند اما اظهارات رييس‌جمهور در شرايطي بود كه مديرعامل ايران‌خودرو از رونمايي دومين محصول ملي اين شركت با نام خودرو مردمي (12 X) خبر داد.
منوچهر منطقي در اين زمينه گفت: هدف ما رساندن تيراژ توليد ساليانه به يك ميليون دستگاه است كه با توليد و عرضه خودرو مردمي طي ارديبهشت ماه سال آينده مي‌توانيم زودتر به اين هدف نائل شويم.
بر اين اساس ايران‌خودرو تا پايان سال 88، يك ميليون و 220هزار دستگاه خودرو توليد خواهد كرد كه يك ميليون آن براي بازار داخل و مابقي نيز براي بازارهاي صادراتي در نظر گرفته شده است.
توان گازسوز كردن تمامي خودروها وجود دارد
توانايي امروز صنعت خودرو در حدي است كه مي‌توانيم تمامي خودروهاي توليدي‌مان را به صورت گازسوز تحويل دهيم، ولي در اين زمينه با محدوديت‌هايي روبه‌رو هستيم كه اميدواريم هرچه زودتر برطرف شوند.
وزير صنايع و معادن نيز در اين مراسم با بيان اين مطلب افزود: از ابتداي كار دوگانه‌سوز كردن و تبديل خودروها كه به كاهش توان موتور منجر مي‌شد، سعي كرديم اين نقص را برطرف كنيم كه به دنبال آن شركت‌هاي ايران خودرو و سايپا توانستند موتور پايه‌گازسوز را توليد كنند.
وي به محوري بودن توليد خودروهاي عمومي و نوسازي ناوگان خودروهاي فرسوده اشاره كرد و گفت: برخورداري مردم از بحث حمل‌و‌نقل عمومي چشمگير بوده است و در بحث نوسازي ناوگان بايد گفت كه متوسط مصرف يك خودرو فرسوده در كشور بين 20 تا 22 ليتر در 100 كيلومتر بود كه با بيش از 500‌هزار دستگاه خودرويي كه از رده خارج شده، متوسط مصرف به 6 تا 7 ليتر رسيده است.
محرابيان تاكيد كرد: طبق برنامه‌ها و مستنداتي كه در سال‌هاي 1383 و 1384 مشاهده كرديم، اين نگراني در كشور بود كه ظرفيتي كه براي توليد خودرو در داخل وجود دارد، مازاد بر نياز كشور باشد كه طي مسيري كه در اين راستا تعريف كرديم، اين نگراني نيز برطرف شد.
به گفته وي در سال گذشته در حوزه نيروي محركه حدود 700 ميليون دلار در مجموع صادرات داشتيم كه 8/5‌درصد از كل صادرات بخش صنعت و معدن را شامل مي‌شود. در مقايسه با سال 1385 نيز حدود 70‌درصد رشد صادرات داشتيم.
او با اشاره به طرح تحول اقتصادي رييس جمهور با اظهار اين‌كه كار مطالعات اين طرح از سال 1383 دنبال مي‌شد، گفت: يكي از محورهاي مهم اين طرح هدفمند كردن يارانه‌هاست. در اين بخش در سال‌هاي گذشته نيمي از يارانه‌هايي كه دولت ‌پرداخت مي‌كرد، در ارتباط مستقيم با بحث حمل و نقل بود كه در سال 1384 حدود نيمي از يارانه‌ها به اين بخش اختصاص يافت و با اصلاح اين بخش مي‌توانيم نيمي از راه هدفمند كردن يارانه‌ها را طي كنيم.
او در ادامه به تبصره 13 اشاره كرد و افزود: در سال‌هاي 1385 و 1386 براي اجراي برنامه تبصره 13 سه محور كلي داشتيم كه يكي از آنها تغيير مصرفي نيروي محركه كشور بود. از ابتداي سال 1385 در كل مسير خودروسازي كشور 16‌هزار دستگاه خودرو گازسوز توليد كرديم و در سال گذشته نيز مجموع توليدات گازسوزي كه توليد و تحويل مشتري شد، چيزي حدود 430‌هزار دستگاه بود.
نخستين خودروسازي توسط متخصصان داخلي
مديرعامل ايران خودرو نيز گفت: ايران خودروي خراسان، نخستين و بزرگ‌ترين مجموعه خودروسازي پس از انقلاب است كه به دست متخصصين داخلي ساخته شده است.
وي اظهار داشت: طراحي خط مونتاژ نهايي و بدنه اين كارخانه به وسيله متخصصان گروه صنعتي ايران خودرو انجام شده است.
وي افزود: همچنين بيش از 80 درصد ماشين‌آلات و تجهيزات اين كارخانه، ساخت صنعتگران ايراني است.
منطقي با بيان اينكه كارخانه يادشده در احداث سايت‌هاي خارج از كشور الگويي براي انتقال فناوري به ساير كشورها بوده است، اظهار داشت: با ايجاد ايران خودروي خراسان رضوي، فناوري طراحي و ايجاد پايگاه‌هاي توليد خودرو كسب شد كه امروز با عنوان يكي از افتخارات جمهوري اسلامي‌محسوب مي‌شود.
وي افزود: مجموعه فناوري و دانش مذكور در قالب يك بسته فناوري براي ايجاد پايگاه‌هاي ساخت و توليد خودرو توسط ايران به همه كشورها قابل ارائه است.
مديرعامل كارخانه ايران خودرو گفت: ايران خودروي خراسان رضوي به عنوان يكي از موفق ترين طرح‌هاي تمركززدايي در محدوده‌اي به وسعت 730 هكتار و در مسير خطوط انتقال انرژي، بزرگراه‌هاي ترانزيتي و شاهراه‌هاي اطلاعاتي كشور احداث شده كه بزرگ‌ترين پروژه صنعتي خراسان رضوي است. وي مجموعه سرمايه‌گذاري ارزي و ريالي اين پروژه را يك هزار و 500 ميليارد ريال عنوان كرد.
منطقي خاطرنشان كرد: خط رنگ به كارگرفته شده در پروژه به عنوان پيشرفته‌ترين خط رنگ كشور و خاورميانه داراي سيستم پيشرفته رديپ است كه در اين فرآيند، گردش360 درجه‌اي بدنه انجام مي‌شود.
وي درباره تاثيرات ايجاد اين كارخانه در استان خراسان رضوي گفت: با توجه به اينكه ايران خودروي خراسان رضوي در منطقه محروم ايجاد شده تا اين مرحله سبب اشتغال بالغ بر 3 هزار نفر به طور مستقيم در سايت شده است.
منطقي، ظرفيت نهايي اين كارخانه را 150 هزار دستگاه و فروش تقريبي آن را 2 هزار و200 ميليارد تومان خواند.
امسال 100هزار خودرو در اين مجموعه توليد مي‌شود
مديرعامل كارخانه ايران خودرو خراسان رضوي نيز گفت: امروز 80درصد كل سرمايه‌گذاري احداث كارخانه ايران خودرو خراسان با حضور رييس‌جمهور به بهره‌برداري رسيد.
محمد مهدي سيادت در حاشيه مراسم افتتاح فاز تكميلي كارخانه ايران خودرو خراسان رضوي در جمع خبرنگاران، با بيان اين مطلب افزود: تاكنون در اين مجموعه 100هزار خودرو ساخته شده است و امسال نيز 100هزار خودرو ديگر در اين مجموعه توليد خواهد شد.
وي با بيان اينكه ظرفيت اشتغال نهايي اين كارخانه 5هزار نفر است، افزود: اين كارخانه با ظرفيت نهايي 150هزار دستگاه در سال يا 25 دستگاه در ساعت راه‌اندازي شد.
تاريخ درج : 2008-07-27
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group