English
فارسي
     



تشريح استراتژي 7 ساله ايران‌خودرو

منوچهر منطقي كه روز گذشته طبق وعده قبلي خود مبني بر اعلام استراتژي آينده ايران خودرو، در جمع رسانه‌هاي داخلي و خارجي حضور يافت در حالي به بيان اين استراتژي پرداخت كه برخي از بندهاي آن با پرسش و ابهاماتي از سوي خبرنگاران مواجه شد و منطقي نيز گاهي كلي و گاهي جزئي به پرسش‌ها و ابهامات مذكور پاسخ داد.
توسعه محصول در استراتژي 7 ساله
مديرعامل ايران خودرو كه ظاهرا خود را براي پرسش‌هاي سخت و چالش‌برانگيز رسانه‌ها آماده كرده بود، ترجيح داد برنامه‌هاي 7 سال آينده شركت را مدير مركز استراتژي ايران خودرو تشريح كند.
حميدرضا تقوي‌نژاد با بيان اينكه ايران خودرو تاكنون در 3 زمينه طراحي بدنه، قواي محركه و زيرسيستم‌ها گام برداشته گفت: گام چهارم و اصلي شركت طراحي پلت فرم اختصاصي است كه هم‌اكنون به واسطه موتور پايه گازسوز EF7 (ملي) در حال اجراي آن هستيم. وي افزود: علاوه بر اين، پلت فرم ديگري را نيز براي توليد وانت‌هاي سنگين و خودروهاي شاسي بلند، در برنامه 7 سال آينده خود قرار داده‌ايم. تقوي‌نژاد با اشاره به اينكه ايران خودرو در كنار طراحي پلت فرم به توسعه محصول نيز خواهد پرداخت، تاكيد كرد: 12اX و NX7 به همراه طراحي خودرويي روي پلت فرم پژو 207 جزو برنامه‌هايي است كه در استراتژي هفت ساله ايران خودرو جاي دارد.
وي همچنين از توسعه خودروهاي هيبريدي و ديزلي به همراه توليد محصولاتي با قابليت كسب استانداردهاي يورو 5 و 6 كه مصرف سوختي زير 5 ليتر خواهند داشت به عنوان ساير برنامه‌هاي ايران خودرو در حوزه طراحي محصول طي7 سال آينده خبر داد.
مدير مركز استراتژي ايران خودرو البته به تيراژ توليد آينده شركت نيز اشاره كرد و گفت: تا سال 95، به تيراژ يك‌ميليون و 200هزار دستگاه خودرو در سال خواهيم رسيد كه نصف اين رقم‌ صادر خواهد شد.
عدم وابستگي به پژو
نگاهي به برنامه 7 ساله ايران خودرو جداي از آن كه راهي سخت و صعب‌العبور را براي رسيدن به اهداف اين برنامه در ذهن تداعي مي‌كند، پيش فرض‌ها و احتمالاتي را نيز پيش روي ايران خودرو قرار مي‌دهد كه قطعا يكي از مهم‌ترين آنها، قطع روابط تجاري اين شركت با خودروسازان خارجي به خصوص پژو فرانسه به حساب مي‌آيد.
به هر حال ايران خودرو و پژو 20 سال است كه با يكديگر همكاري مشترك داشته و به خودي خود رابطه‌اي استراتژيك و شايد محكم را پديد آورده‌اند و گسسته‌ شدن اين رابطه به هر دليلي، مسلما استراتژي 7 سال آينده ايران خودرو را تحت تاثيري غير قابل اغماض قرار خواهد داد خصوصا اين كه وزير صنايع و معادن نيز چندي پيش نسبت به حذف فرانسوي‌ها از صنعت كشور اعلام آمادگي كرده و هشدار داده بود.
اين در حالي است كه ظاهرا ايران خودرو نگراني چنداني از وقوع اين واقعه نداشته و در عين حال كه نمي‌خواهد پژو را به طور كامل از معادلات خود حذف كند اما در حاشيه استراتژي 7 ساله خود راهكارهايي البته سخت، وقت‌گير و هزينه بر را براي روزگار بدون پژو تدارك ديده است.
مديرعامل ايران خودرو در اين زمينه گفت: براي طي مسير 7 سال آينده خود، دواستراتژي پيش‌رو داريم به نحوي كه مي‌خواهيم 50درصد توليد را به برند خود اختصاص دهيم تا در صورت قطع همكاري شركاي استراتژيك، توان ادامه حيات داشته باشيم. منطقي با بيان اين كه 50درصد ديگر اين مسير به توليد برندهاي خارجي اختصاص دارد تاكيد كرد: يكي از اهداف اصلي ما قطع وابستگي تكنولوژيكي به پژو است كه تا پايان شهريور سال آينده به آن خواهيم رسيد.
وي توضيح داد: تا انتهاي سال جاري سه محصول تحت برند پژو در داخل را كاملا داخلي‌سازي كرده و اواخر تابستان سال آتي نيز ديگر محصول اين شركت فرانسوي به طور كامل ساخت داخل خواهد شد كه اين موضوع به معني عدم وابستگي ايران‌خودرو به پژو است، وي همچنين در زمينه اظهارات اخير وزير صنايع و معادن مبني بر حذف فرانسوي‌ها از صنعت كشور گفت: 20 سال است با پژو شراكت داريم و به‌رغم اينكه بنده هم مانند برخي كارشناسان معتقدم كه اين شركت فرانسوي درآمد هنگفتي از بازار ايران كسب كرده اما اميدوارم كار به حذف پژو نرسد چراكه جايگزين كردن اين شركت، كار آساني نبوده و توصيه مي‌كنم پژو از صنعت كشور حذف نشود.
مديرعامل ايران‌خودرو ادامه داد: قطعا پژو نيز با توجه به اينكه پس از فرانسه، بزرگ‌ترين بازار خود را در ايران دارد، راضي به ترك ايران‌خودرو نخواهد شد.
منطقي با تاكيد بر اينكه اگر سياست كشور در راستاي قطع همكاري با پژو قرار گيرد، ايران‌خودرو تمكين خواهد كرد، گفت: در صورت بروز اين رخداد روي 50درصد توليد خود تمركز مي‌كنيم و سعي خواهيم كرد بهره‌وري قطعه‌سازان و ميزان ساخت داخل را بالا برده و از طرفي روابط خود با ساير برندهاي دنيا را توسعه دهيم. وي افزود: قصد داريم از خودروسازان جنوب شرقي آسيا نيز يكي را به عنوان دومين همكار استراتژيك خود بعد از پژو انتخاب كرده و مسير 7 سال آينده شركت را با كمك آن بپيماييم.
اظهارات مديرعامل ايران‌خودرو در زمينه افزايش بهره‌وري و ادامه مسير بدون پژو در شرايطي است كه اين شركت به گفته برخي مسوولان و كارشناسان وضعيت مالي چندان مناسبي نداشته و منطقي نيز بارها از ضرر 1000ميلياردي ايران‌خودرو صحبت به ميان آورده و بانك‌هاي داخلي را به خاطر عدم ارائه تسهيلات مناسب مورد انتقاد قرار داده است.
از سوي ديگر رسيدن به اهداف بلندبالاي 7 ساله ايران‌خودرو با وجود موانع و اتفاقات احتمالي، علاوه بر آنكه نقدينگي بالايي را مي‌طلبد، حمايت‌هاي دولتي فراي حمايتي كه امروز شاهد آن هستيم را نياز دارد و تحقق اين موضوع با توجه به وضعيت مالي ايران‌خودرو، نحوه برخورد بانك‌ها با صنعت و همچنين بحران اقتصادي دنيا كه دير يا زود به مرزهاي ايران‌ نيز مي‌آيد بسيار سخت و چالش‌برانگيز به نظر مي‌رسد.
مديرعامل ايران‌خودرو در اين زمينه با اشاره به اينكه تامين منابع مالي و كنترل تورم در بخش صنايع مولد مهم‌ترين مولفه براي تحقق اهداف 7 سال آتي اين شركت است، تاكيد كرد: از بانك‌ها مي‌خواهيم به ايران‌خودرو كمتر سخت گرفته و ما را در رسيدن به اهداف 7 ساله ياري كنند چراكه كمبود نقدينگي و تورم بالا جزو موانع اصلي توليد به حساب مي‌آيد و حداقل انتظار ايران‌خودرو از دولت اين است، همان طور كه با ديگران رفتار مي‌كند با ما هم رفتار كند. وي ادامه داد: چه اشكالي دارد، به ايران‌خودرو هم اوراق مشاركت داده و بدين وسيله از صنعت كشور حمايت شود؟
اصلاح ساختار مالي ايران‌خودرو
جداي از اينكه حمايت‌هاي مالي و تسهيلاتي از ايران‌خودرو فاكتوري اساسي در رسيدن اين شركت به اهداف 7 سال آينده به حساب مي‌آيد و با فرض اينكه ايران‌خودرو ضرر 1000ميلياردي را نيز به نوعي جبران كند، به هر حال ساختار مالي اين شركت نيز بايد هماهنگ با اهداف در نظر گرفته شده باشد. ايران‌خودرو در حال حاضر هزينه‌هاي زيادي صرف احداث سايت‌هاي توليدي در خارج كرده و در حالي كه بيشتر خودروسازان دنيا سهم عمده‌اي از درآمد خود را از محل خدمات پس از فروش كسب مي‌كنند اما ايران‌خودرو منبع اصلي كسب درآمد را بر پيش‌فروش محصول متمركز كرده است. كه اگر ايران‌خودرو طبق همين روال پيش برود، طبعا به توفيق چنداني در طي مسير 7 سال آينده خود دست نخواهد يافت.
مديرعامل ايران‌خودرو كه ظاهرا خود نيز به اوضاع نه‌چندان مطلوب ساختار مالي شركت پي‌ برده، در اين زمينه گفت: يكي از مهم‌ترين گام‌هاي ما در طي مسير 7 ساله، اصلاح ساختار مالي شركت محسوب مي‌شود و اميدواريم با افزايش ظرفيت توليد و بهره‌وري در كنار كمك مالي بانك‌ها به اين مهم دست پيدا كنيم. وي تاكيد كرد: طبيعتا توليد و بهره‌وري در سايت‌هاي خارجي شركت كمك زيادي به اصلاح ساختار مالي ما خواهد كرد.
منطقي همچنين با اشاره به اينكه حدود يك‌هزارو 500ميليارد تومان از بابت فروش دارايي‌هاي ايران‌خودرو نصيب شركت خواهد شد، گفت: در طرح اصلاح ساختار مالي، تعديل نيرو جايي ندارد ولي مي‌خواهيم با بالابردن توان بهره‌وري كارگران، نيروي جديد جذب نكنيم. منطقي همچنين با رد ورشكستگي ايران‌خودرو گفت: وقتي ما در بخش‌هاي مختلف بازار، فروش داريم و ارزش نقدينگي شركت چند برابر رقمي است كه در بورس اعلام مي‌شود، ورشكستگي مفهومي ندارد.
توليدات ايران‌خودرو، سودآور يا زيان‌ده؟
توليدات ايران‌خودرو سودآور است يا زيان‌ده؟ اين پرسش خبرنگار رويترز بود كه مديرعامل ايران‌خودرو در پاسخ به آن گفت: ما سبدي از محصولات مختلف داريم كه در اين بين برخي سودآور و برخي زياده به حساب مي‌آيد ولي اگر به خروجي اين سبد نگاه كنيم، ايران‌خودرو هم‌اكنون سودي 3 تا 5درصدي را از توليد به دست مي‌آورد. منطقي همچنين در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار رويترز مبني بر تاثير بحران اقتصادي جهان بر استراتژي 7 ساله ايران‌خودرو تاكيد كرد: بحران فعلي براي غربي‌ها نيز كاملا شناخته شده نبوده و ابهام برانگيز محسوب مي‌شود ولي در هر صورت ايران‌خودرو برنامه‌هاي مالي و فني خود را به گونه‌اي طراحي كرده كه در صورت رسيدن بحران به كشور نيز، توان ادامه مسير را داشته باشد.
با چشم‌انداز 20 ساله هماهنگيم
سياست‌هاي كلي اصل44 و چشم‌انداز 20ساله كشور نيز جزو مواردي است كه ايران‌خودرو طبعا براي پيمودن مسير 7سال آينده خود بايد با آنها هماهنگ باشد.
منطقي در اين زمينه تاكيد كرد: اتفاقا 8 تا 11 بند از برنامه پنجم توسعه، دقيقا با يكي از اهداف اساسي ايران‌خودرو يعني افزايش صادرات هماهنگ است وي با بيان اينكه برنامه توليد 10محصول ايران‌خودرو طي 7سال آينده در جهت كاهش سوخت و ارتقاي ايمني تدوين شده گفت: براي استراتژي 7ساله خود سعي كرده‌ايم تا تمام موارد را در نظر گرفته و موضوعي را از قلم نيندازيم. چرا كه وقتي استراتژي تدوين مي‌شود تمام موانع و احتمالات و اتفاقات نيز در آن لحاظ شده و برنامه ما بر مبناي همين احتمالات به طراحي رسيده است.
مديرعامل ايران‌خودرو با اعلام آمادگي بابت واگذاري سهام شركت نيز گفت: هيات‌مديره ايران‌خودرو هيچ اصراري در حفظ سهام خود نداشته و به جز 3قطعه ساز بزرگ خود، حاضر است باقي بخش‌هاي شركت را واگذار كند. وي همچنين درباره احتمال تغيير استراتژي 7ساله ايران‌خودرو در صورت بركناري خود تاكيد كرد: سالي كه به ايران‌خودرو آمدم برنامه تدوين شده پيشين اين شركت به اتمام رسيد و از سال 81 به بعد مسير مدنظر خود را ادامه دادم و اميدوارم كساني هم كه بعد از من مي‌آيند، استراتژي فعلي را تغيير ندهند چرا كه با اوضاع فعلي، نبايد بستر طراحي شده را تعويض و راه‌هاي ديگري امتحان كرد.
فيات و چري در استراتژي ايران‌خودرو
از جمله مواردي كه در استراتژي 7ساله ايران‌خودرو به چشم نمي‌آيد همكاري اين شركت با خودروسازان چيني و همچنين توليد محصول زير 10ميليون تومان براي بازار داخل است. اين در شرايطي است كه منطقي بارها روي همكاري با چيني‌ها تاكيد و اعلام كرده كه هيچ‌گاه اين چشم‌بادامي‌ها را فراموش نخواهد كرد.
وي در اين زمينه گفت: همكاري با چيني‌ها و حتي ايتاليايي‌ها نيز جزو استراتژي 7ساله ايران‌خودرو به حساب مي‌آيد اما چون موضوعي عام محسوب شده و شرايط خاصي دارد، در متن استراتژي شركت نيامده است.
منطقي همچنين در زمينه برنامه ايران‌‌خودرو براي حضور پررنگ‌تر در بازار خودروهاي زير 10ميليون تومان داخل گفت: علاوه بر اينكه محصولي در كلاس A را طي سال 90 تا 95 براي بازار زير 10ميليون تومان عرضه خواهيم كرد، به وضعيت فعلي روآ نيز در بازار به عنوان تنها نماينده زير
ده ميليون تومان ايران‌‌خودرو، سر و سامان مي‌دهيم.
كاهش قيمت خودرو دور از ذهن است
در حالي كه بحران اقتصادي دنيا، كاهش قيمت مواد اوليه را موجب شده و مشتريان ايراني انتظار كاهش نرخ خودروهاي توليد داخل را دارند، مديرعامل ايران‌خودرو اين موضوع را تقريبا دور از ذهن دانست.
منطقي گفت: با توجه به اينكه ما مواد اوليه براي توليدات را در ابتداي سال خريديم و تاكنون هم براساس همان مواد در حال توليد هستيم براي امسال نمي‌توانيم قول كاهش قيمت را بدهيم ولي احتمال دارد با توجه به كاهش قيمت مواد اوليه از چند ماه گذشته براي سال آينده كاهش قيمت داشته باشيم هرچند كه اين موضوع نيز دور از ذهن است.
وي افزود: ما علاوه‌بر قيمت مواد اوليه، ميزان بهره‌وري را نيز براي كاهش قيمت در نظر داريم و سعي خواهيم كرد تا به تعادل برسيم.
وي درباره برنامه صادرات يك ميليارد دلاري و تحقق 70درصدي آن تا پايان سال نيز اظهار داشت: ما در حال حاضر 8 تا 10محصول را در بازارهاي جهاني عرضه كرده‌ايم و براي 8 محصول بازار بسيار خوبي را داريم و با توجه به اينكه بازار چين و هند عكس تمام بازارها با افزايش صادرات مواجه بوده‌اند ما نيز همين افزايش را تجربه خواهيم كرد.
X12 كم‌هزينه‌ترين خودرو داخل است
منطقي همچنين درباره توليد X12 با توجه به اينكه هزينه‌هاي توليد سمند هنوز پاس نشده است،‌ گفت: X12 براي ما كمترين هزينه توليد را داشته است و يكي از برنامه‌هاي اساسي ما توليد اين محصول براي بازار صادرات بوده تا سبد محصولات صادراتي خود را تكميل كنيم.
وي ادامه داد: مزيت ما نسبت به اروپايي‌ها طراحي است و به زودي خودرويي را با بيش از50درصد ساخت داخل توليد و با قيمت حدود 10ميليون تومان عرضه مي‌كنيم.
چرا كاركنان پمپ بنزين سرطان نگرفتند؟
منطقي همچنين در پاسخ به انتقاد رييس‌پليس راهنمايي و رانندگي كشور درخصوص سرطان‌زا بودن محصولات ايران‌خودرو گفت: اگر چنين است پس چرا كاركنان پمپ‌بنزين سرطان نگرفته‌اند؟ وي درباره اخطار سازمان بهينه‌سازي مبني ‌بر حذف پژو 405 نيز تاكيد كرد: از 405 بي‌كيفيت‌تر و غيراستانداردتر هم داريم و هر وقت آنها حذف شدند، ما هم 405 را حذف مي‌كنيم.
تاريخ درج : 2009-01-21
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group