هرچند اخبار مربوط به اين همايش بهطور خلاصه از سوي روابط عمومي اين مركز براي رسانههاي خبري ارسال شده، اما ارزيابي كارشناسان شركتكننده در همايش مذكور كه به گستردگي خودروهاي گازسوز و همچنين توجيه فني و اقتصادي آنها در كشور پرداختند، حاوي نكات برجستهاي است كه بهطور خلاصه به آن ميپردازيم. در اين همايش تخصصي شركتكنندگان و كارشناسان، استفاده از سوخت گاز طبيعي فشرده در خودروها را در صورت ثبات شرايط بهعنوان سوخت جايگزين، قابل توجيه خواندهاند، اين در حالي است كه سهم اين سوخت را در سبد سوخت مصرفي كشور مناسب نميدانند. به اعتقاد آنها اين سوخت نميتواند بهعنوان سوخت رايج و غالب در كشور مطرح شود. از سويي ديگر در اين همايش با توجه به مشكلات فني، اقتصادي و زيستمحيطي خودروهاي تبديلي گازسوز بر لزوم توليد انبوه خودروهاي پايه گازسوز تاكيد شده است، اما آنچه كه منجر به گستردگي خودروهاي گازسوز در كشور شده اعتقاد مقامات دولتي به آلودگي كمتر گاز بهعنوان سوخت برتر خودروها نسبت به بنزين است.
اين در حالي است كه كارشناسان مدعو در همايش مركز پژوهشهاي مجلس بر اين نكته تاكيد كردهاند كه با وجود پتانسيلهاي گاز طبيعي بهعنوان سوخت پاك، صرف گازسوز كردن خودروها، نميتوان به ايده كاهش آلودگي محيطزيست (بهخصوص هوا) دست يافت و رعايت استانداردها و اصول فني ويژهاي در توليد خودرو گازسوز و كيفيت سوخت مصرفي ضرورت دارد. در اين گزارش اشاره شده كه درحالحاضر يكي از مشكلات موتورهاي گازسوز تبديلي عدم كنترل مناسب انتشار آلودگي و كنترل نشتي گاز به دليل عدم استفاده از حسگرهاي ضروري و تكنولوژي مناسب است.
|