English
فارسي
     



روابط عمومي، نقطه ضعف يا قوت دوره مديريت منطقي
مجتبي راد از شركت ايران‌خودرو در اين زمينه جوابيه‌اي ارسال كرده كه در ذيل مي‌خوانيد:
جناب آقاي غلامرضا كيامهر، مطلب جنابعالي با عنوان تاملي در موضوع بركناري ضربتي يك مدير صنعت را خواندم. بدون ترديد تحولات مجموعه‌هاي ملي و فراملي نظير گروه صنعتي ايران‌خودرو با واكنش‌ها و عكس‌العمل‌هاي متفاوتي همراه است كه در مسير توسعه مي‌بايست جملگي را به فال نيك گرفت.
در مطلب خود اظهار فرموده‌ايد: يكي از نقاط ضعف آشكار دكتر منطقي، ضعف روابط‌عمومي او و عدم آگاهي ايشان از اهميت داشتن ارتباط قوي با جامعه مطبوعات و رسانه‌هاي كشور بود. ضمن احترامي كه براي جنابعالي قائل مي‌باشم، معتقدم در بخشي از مطلب خود كه از منظر يك خبرنگار و كارشناس ارتباطات به موضوع پرداخته‌ايد، دچار تحليل و نتيجه‌گيري نادرست شده و در آن آسيب‌شناسي خود از زاويه ديد اشاره شده به پاسخي خلاف واقع دست‌ يافته‌ايد. معتقدم اين اشتباه برداشت ناشي از عدم آشنايي شما با مجموعه عظيم ايران‌خودرو و فعاليت‌هاي ارتباطي آن و درك ناقص از شخصيت مديريتي آقاي منطقي است. انتظار مي‌رود در اين‌گونه مباحث، موضوع از ديدگاه ارتباطي براساس معيارها و شاخص‌هاي حرفه‌اي خود، مورد بررسي قرار گرفته تا خواننده از روش شما براي ارزيابي روابط‌عمومي يك سازمان مطلع شود، البته براي بنده به دليل اطلاعاتي كه از آن مجموعه دارم، مشخص نيست كه با چه ذهنيتي و چه خط‌كشي، روابط‌عمومي ايران‌خودرو را اندازه‌گيري فرموده‌ايد! به هر روي، بر خود وظيفه دانستم در پاسخ به اظهارات شما و به دليل صيانت از داشته‌هاي ايران‌خودرو به عنوان يك سرمايه ملي كه متعلق به شخص و حزب خاصي نيست، مطالبي به عرض خوانندگان محترم برسانم تا حد امكان مشخص گردد كه ايران‌خودرو و منطقي از آنچه جنابعالي از آن به عنوان رنج مديران اجرايي و بنگاه‌هاي صنعتي نام برده‌ايد (ضعف روابط‌عمومي و عدم آگاهي از اهميت ارتباط قوي با رسانه‌ها)، مستثنا بوده است. اگر به جاي وي هر كس ديگري سكاندار ايران‌خودرو بود، محضر محترم خوانندگان همان مي‌نوشتم كه اكنون در پي خواهد آمد. مگر آن بخشي از مطلب كه به شخصيت منطقي اشاره مي‌نمايد.
الف- مقايسه روابط‌عمومي سال 81 ايران‌خودرو با زمان فعلي:
هرچند روابط‌عمومي ايران‌خودرو در سال آغازين مديريت منطقي نيز با آنچه شما رنج و درد بنگاه‌هاي صنعتي خوانده‌ايد، فاصله داشته وليكن به صورت جدي از سال 82 تفكر استقرار نظام مديريت روابط عمومي نوين در اين سازمان شكل گرفته و در همين راستا ساختارهاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مدرن نهادينه شده كه طي سه‌ و چهار سال اخير به بهره‌برداري رسيده‌اند و همچون هر پديده تولد يافته در‌حال‌حاضر نيز در مسير تعالي گام برمي‌دارد و بدون شك تا رسيدن به سطح عالي مورد نظر فاصله دارد و البته نه بسيار. اين مهم ثمره تفكر استقرار مديريت روابط عمومي نوين در گروه ايران‌خودرو بوده است كه بدون ترديد ناشي از درك عميق و صحيح مديريت ارشد سازمان و به‌خصوص ويژگي‌هاي مديريتي دكتر منطقي بوده و بر همين اساس پيام «ارتباطات كارآمد لازمه جهاني شدن» نه تنها بر تارك مركز ارتباطات آن بلكه در نظر سازماني تك‌تك كاركنان آن نقش بسته است. بدون ترديد در حال حاضر ايران‌خودرو داراي يك حوزه ارتباطات حرفه‌اي و كارآمد است كه اگر نگوييم در بين سازمان‌ها و بنگاه‌هاي مشابه بي‌نظير است، قطعا كم‌نظير مي‌باشد. ارتباطاتي كه بعد از عصر پيكان در عرصه توليد شركت و ورود به عرصه‌هاي جهاني، نه تنها به عنوان چشم بيناي مديريت سازمان بلكه در نقش مغز متفكر آن براي ارتباط و مديريت افكار مخاطبين در داخل و خارج از كشور، نقش‌آفريني مي‌كند. پياده‌سازي ساختار سازماني مخاطب محور با لحاظ فعاليت‌هاي ارتباطي كه در دو بخش رسانه‌اي و غيررسانه‌اي تقسيم‌بندي شده‌اند، نتيجه وجود نگاه ژرف و اعتقاد عميق و يقين به استقرار نظام روابط عمومي مدرن در ايران‌خودرو بوده و اين سازمان در راستاي مسووليت‌هاي اجتماعي خود به درستي در اين مسير گام برداشته و آن را يكي از راهبردهاي خود در مسير جهاني شدن قرار داده است. اكنون از شما مي‌پرسم كه آيا طرح اين موضوع و حمايت از اين مبحث نشانگر اهميت دادن ايران‌خودرو و مديريت وقت آن به نقش روابط عمومي است يا بي‌توجهي به آن؟ دو پيشنهاد براي شما دارم. اول بازديد از مركز ارتباطات ايران‌خودرو و دوم،‌ ملاقات و مباحثه با آقاي دكتر منطقي با همان رويكرد خبرنگاري و ارتباطي، اطمينان دارم در زمينه ارتباطات مواردي خواهيد آموخت كه تا به حال در هيچ يك از كتاب‌ها و جزوات دانشگاهي نخوانده‌ايد.
ب- خلاصه بررسي عملكرد روابط عمومي ايران‌خودرو براساس شاخص‌هاي مرتبط
بررسي عملكرد روابط عمومي (ارتباطات) ايران‌خودرو قطعا در اين چند سطر نمي‌گنجد وليكن سعي بر آن است، برخي از موارد مرتبط براي نقد اظهارات آقاي كيامهر ارائه شود.
1 - اندازه‌گيري دوره‌اي تصوير هر سازمان نزد جامعه يكي از معيارهاي ارتباطي آن سازمان است. اندازه تصوير ايران‌خودرو نزد جامعه در سال 81، 50درصد بوده و اين معيار در سال 87 به 70درصد افزايش يافته است. اين رشد قابل‌توجه و بهبود تصوير نزد جامعه بهترين گواه بر كيفيت فعاليت حوزه ارتباطات ايران‌خودرو مي‌باشد. آيا اين مهم بدون تعامل گسترده با رسانه‌ها قابل‌دستيابي بوده است؟ علاوه‌‌بر آن 5 طرح پژوهشي ديگر در سطح جامعه انجام مي‌پذيرد كه غالبا در بهبود برنامه‌ها و اصلاح رويكردها به كار گرفته مي‌شود.
2 - تعامل صادقانه، سازنده و شفاف با رسانه‌ها از اصول كاري هر بنگاه اقتصادي است. برگزاري بيش از 30 نشست و كنفرانس خبري طي سال با اصحاب رسانه‌هاي داخلي و خارجي مقيم با حضور مديران حوزه‌هاي تخصصي و مديريت ارشد گروه كه در برخي از آنها بيش از 150 خبرنگار حضور داشته‌اند، دليلي بر ميزان تعامل مجموعه با رسانه‌ها بوده است. حضور مستمر منطقي و مديران ايران‌خودرو در رسانه‌هاي عمومي به خصوص راديو و تلويزيون براي تنوير افكار عمومي نيز از ديگر اقدامات در زمينه تعامل با رسانه‌ها بوده است. به طوري كه ايشان با حضور در دو برنامه چالشي «نگاه يك» و «ايران‌سوم» در صدا و سيما و پاسخ به سوالات بينندگان نشان دادند كه تعامل سازنده‌اي با رسانه‌هاي دارند.
3 - براساس تحليل محتواي مطبوعات كه در دوره‌هاي شش ماهه و ماهانه انجام مي‌پذيرد و براساس نتايج شش ماهه دوم سال 87، نزديك به 30درصد اخبار و مطالب بخش صنعت به ايران‌خودرو اختصاص داشته و تنها 13درصد آن اخبار منفي بوده است، دستيابي به اين جايگاه در بين مطبوعات از كجا حاصل شده است؟
4 - در هر سال بالغ‌بر 50طرح نظرسنجي در ارتباط با فعاليت‌هاي ارتباطي از جمله اثربخشي اطلاع‌رساني و تبليغات در سطح كشور صورت مي‌پذيرد و طي فرآيند مشخص نتايج آن در برنامه‌هاي بهبود به كار گرفته مي‌شود.
5 - انتشار پرتيراژترين هفته‌نامه خودرو كشور و ساخت و توليد برنامه‌هاي مشاركتي در دو شبكه راديويي پرمخاطب جوان و سراسري و شبكه يك سيما با هدف اطلاع‌رساني دقيق و افزايش دانش عمومي در زمينه صنعت خودرو. علاوه‌بر اينها راه‌اندازي سايت خبر ايران‌خودرو كه تنها سايت الكترونيكي 4 زبانه و مولتي مدياي كشور در زمينه صنعت خودرو است.
6 - هماهنگي و برنامه‌ريزي براي بازديد گروهي دست‌اندركاران رسانه‌هاي مختلف از ايران‌خودرو و متقابلا بازديد مسوولان ايران‌خودرو از رسانه‌ها. در اين زمينه علاوه بر رسانه‌هاي داخلي، بازديد خبرنگاران رسانه‌هاي كشورهاي هدف نيز در دستور كار بوده كه در يك سال حضور بيش از 100 نفر از آنها ساماندهي شده است. نظر به ايجاد پايگاه‌هاي توليد خودرو در خارج از كشور و توسعه صادرات ايران خودرو در ساختار سازماني ايران‌خودرو براي مديريت و راهبري ارتباطات خارجي نيز پيش‌بيني شده كه فعاليت خود را آغاز نموده كه در كمتر واحد صنعتي و اقتصادي كشور نظير آن وجود دارد.
7 - تهيه وتوليد اطلاعات و پيام‌ها متناسب با مخاطبين از اهداف ارتباطات هر سازمان با ساختار مخاطب محور است. تهيه بيش از 40گزارش ويژه براي ارائه اطلاعات خاص به برخي از مخاطبين از جمله اصحاب رسانه‌ها از جمله ديگر اقدامات براي ارتباط بيشتر و موثرتر با رسانه‌ها بوده است. همانطور كه گفته شد بررسي فعاليت‌هاي ارتباطي سازماني نظير ايران‌خودرو در چند سطر نمي‌گنجد و از پرداختن به آمار فعاليت‌هاي غيررسانه‌هاي نمايشگاه‌ها و همايش‌ها و بازديدها كه طبعا فعاليت‌هاي رسانه‌اي به دنبال دارد، خودداري شده است. آنچه مهم است وجود آسيب اظهارنظر در مورد پديده‌ها بدون اشراف دقيق كامل بر موضوعات است كه انتظار مي‌رود اين ضعف در بدنه كارشناسي كشور روز به روز، رنگ ببازد.
تاريخ درج : 2009-04-15
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group