English
فارسي
     



«رانا» رونمايي شد
ديروز همه آمده بودند. از وزير صنايع و معادن و مديرعامل سايپا گرفته تا رييس‌پليس راهور ناجا و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي؛ هرچند فضاي ظاهري سالن ساپكو از رونمايي دومين برند ملي ايران‌خودرو حكايت مي‌كرد، اما بيشتر چشم‌ها به در ورودي دوخته شده بود تا پس از 12 روز بي‌خبري از منوچهر منطقي شاهد ورود دوباره وي به ايران‌خودرو باشند. مراسم ديروز اسما براي رانا تدارك ديده شده بود، اما همزماني عمدي آن با توديع و معارفه مديران عامل قديم و جديد ايران‌خودرو، عملا رونمايي از دومين برند ملي اين شركت را به حاشيه برد به نحوي كه غالب اظهارات سخنرانان مراسم مذكور به سمت موضوع تغيير و تحول در صندلي مديرعاملي بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه چرخيد.
منطقي بايد هواپيما بسازد
وزير صنايع و معادن كه طي هفته گذشته وعده اعلام دلايل بركناري منطقي از مديرعاملي ايران‌خودرو را داده بود، ديروز پشت تريبون رفت اما اظهارنظر جديدي در اين‌باره نكرد. علي‌اكبر محرابيان با بيان اينكه نبايد مديران ما سال‌هاي سال در يك مجموعه خاص مديريت كنند، گفت: دولت مي‌خواهد صنعت هوايي كشور را بومي‌سازي كرده و توسعه دهد كه براي اين كار بايد نيروهاي متخصص و كارآمد را به كار گيرد.
وي افزود: براي اين كار گزينه‌هاي مديريتي مختلفي را بررسي كرديم و دست آخر به منطقي رسيديم. وزير صنايع گفت: در چند نوبت از منطقي خواستم تا ايران‌خودرو را ترك و به وزارت بيايد اما وي عنوان كرد مدير ستادي بوده و هرگاه پستي اجرايي پيدا شد، آن را مي‌پذيرد. محرابيان ادامه داد: وقتي بحث بومي‌سازي صنعت هوايي به ميان آمد و قرارداد آن امضا شد، به منطقي گفتم، اين هم پست اجرايي؛ كه وي نيز بي‌درنگ پذيرفت. وزير صنايع با بيان اينكه در حال حاضر، ضرورت دارد منطقي به صنعت هوايي برود گفت: دوره‌اي كه خود من در ستاد تبصره (13) بودم، رييس‌جمهور خواست تا آنجا را رها كرده و در جايي ديگر مشغول شوم كه من خواهش كردم همان جا مانده و كار را به سرانجام برسانم. اما احمدي‌نژاد مثالي براي من زد كه سبب شد ستاد را رها كنم.
محرابيان ادامه داد: رييس‌جمهور به من گفت تو مثل بازيكن فوتبالي مي‌ماني كه فكر مي‌كني خوب بازي مي‌كني، در حالي كه من مانند يك مربي از دور نظاره‌گر هستم و معتقدم بايد در جاي ديگري مشغول كار شوي.
وزير صنايع با بيان اينكه اين مثال در مورد منطقي نيز صدق مي‌كند اظهار داشت: منطقي زماني كه مسووليت جديد را پذيرفت نگران اين بود كه ايران خودرو پس از وي چه وضعيتي پيدا مي‌كند كه من معتقدم با آمدن نجم‌الدين، ديگر نگراني در اين زمينه وجود ندارد.
منطقي، رييس هيات‌مديره ايران‌خودرو باقي ماند
هنگامي كه نجم‌الدين براي سخنراني پشت تريبون حاضر شد در ميان تعجب خيلي‌ها، به تمامي ميهمانان حاضر در ساپكو خوشامد گفت الا منطقي؛ اين در حالي بود كه تعجب حضار چندان طول نكشيد و با اعلام خبر ابقاي منطقي در سمت رياست هيات‌مديره ايران‌خودرو از سوي محرابيان، دليل عدم خوش‌آمدگويي نجم‌الدين به وي نيز مشخص شد.
وزير صنايع در اين زمينه گفت: امروز همه منتظر توديع منطقي هستند در حالي كه وي هنوز رييس هيات‌مديره ايران‌خودرو به حساب مي‌آيد و بنابراين وقتي قرار نيست از اين شركت دور شود، توديع معنايي ندارد.
منطقي پدر شد
يكي از ميهمانان ويژه مراسم ديروز، ابوترابي، نايب‌رييس مجلس هشتم بود. وي با اشاره به تحولات ايران‌خودرو طي دوران مديريت منطقي گفت: ايران‌خودرو تا قبل از آمدن منطقي شركتي زيانده بود كه منطقي با سر و سامان دادن به آن شركتي با كمترين زيان را تحويل داده است. نايب‌رييس مجلس هشتم با بيان اينكه تداوم رياست‌ منطقي در هيات‌مديره ايران‌خودرو به تحقق اهداف شركت كمك خواهد كرد،‌گفت: نجم‌الدين بايد از تجربه‌هاي منطقي استفاده كرده و با كمك وي بتواند طي سال 95، پنجاه درصد محصولات ايران‌خودرو را صادر كند. ابوترابي در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود تصريح كرد: طي دوران مديريت منطقي در ايران‌خودرو، كمترين فشار ممكن به مجلس و كميسيون صنايع و معادن مبني بر نقد عملكرد منطقي وارد شد و حتي يك بار نيز گزارشي منفي از وي به كميسيون اصل نود مجلس نرسيد كه اين موضوع براي وزارت صنايع افتخار است.
نايب رييس مجلس هشتم همچنين با بيان اينكه منطقي از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان «پدر موشكي» كشور معرفي شده تاكيد كرد: وي نقش مهمي در توليدات موشكي ايران دارد و رهبر انقلاب نيز به پاس خدمات منطقي، اين لقب را جمعه گذشته براي وي در نظر گرفت ابوترابي در ادامه سخنان خود نيز منطقي را «پدر صنعت خودرو» ايران ناميد.
ايران خودرو را ريسكي تحويل گرفتم، چند برندي تحويل دادم
«مشاور ارشد وزير»؛ اين سمت جديدي بود كه مجري برنامه هنگام دعوت از منطقي، براي سخنراني، وي را به اين عنوان خطاب و هيچ اشاره‌اي به مسووليت مديرعامل پيشين ايران خودرو در صنعت هوايي كشور نكرد.
منطقي كه در ميان تشويق گرم و طولاني حضار پشت تريبون قرار گرفت، به تحولات ايران خودرو در طول دوران مديريت 7 ساله خود اشاره كرد و گفت:‌ روند توليد در شركت ايران خودرو به گونه‌اي بوده كه از تيراژ 300‌هزار خودرو در سال 81 كه سال آغازين مديريت من در اين شركت بود به تيراژ بيش از 600‌هزار خودرو در سال 87 رسيديم كه ميانگين رشد توليد معادل 16‌درصد طي 7 سال اخير و رشد توليد 11درصد در سال گذشته را نشان مي‌دهد. منطقي اضافه كرد: در سال 87 هشت محصول متفاوت غير از پيكان شامل سمند، پژو 206، پژو 405، پژو پارس، روآ، تندر، باردو و سوزوكي در اين شركت توليد شده است.
وي افزود: با وجود از رده خارج شدن پيكان، سير صعودي تنوع بخش محصولات ايران‌خودرو سرعت گرفت و تنوع محصولات از 7 محصول در سال 81 به 10 محصول در سال 87 رسيد و تنوع واريانت‌ها نيز از 12 واريانت در سال 81 به 54 واريانت در سال 87 افزايش يافت.
منطقي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه هيچ كس فكر نمي‌كرد ايران روزي صادركننده خودرو باشد، گفت: مجموع صادرات محصولات ايران خودرو از عدد صفر در سال 81 به بيش از 43‌هزار خودرو در سال 87 رسيد و برنامه افزايش صادرات به بيش از 92‌هزار خودرو در سال 88 نيز طراحي شده است. مديرعامل پيشين ايران خودرو ضمن اظهار گلايه‌اي غير مستقيم از مباحثي كه در مورد وضعيت مالي شركت مطرح مي‌شود تاكيد كرد: موقعي كه ايران‌خودرو را تحويل گرفتم 80درصد توليدات آن پيكان و وانت و روآ بود و قبول مسووليت در اين شرايط، ريسك بالايي داشت كه به هر حال پذيرفتم الان نيز آن را با يك تركيب متعادل از محصول و با چند برند تحويل داده‌ام. منطقي در ادامه بازهم به شرايط نامناسب تسهيلات‌دهي به ايران‌خودرو اشاره كرد و گفت: در دوران 7 ساله مديريت من، تسهيلاتي كه به ايران‌خودرو داده شد از دوران قبل از من نيز كمتر بود. وي ادامه داد: ايران‌خودرو پيش از من هم بدهي داشت و فرق آن با دوره مديرعاملي من اين است كه، آن زمان شركت به خاطر پيش‌فروش‌ها بدهكار مردم بود و در دوره بنده، بدهكار بانك‌ها؛ پس بدهي از اول هم وجود داشت، اما نوع آن فرق كرد. وي همچنين درباره خودكفايي در توليدات گفت: طي دوره 7 ساله اخير علاوه بر ارتقاي مستمر محصولات به خودكفايي كامل رسيديم و در توليد پژو 206 نيز تا آذر 88 خودكفايي كامل محقق خواهد شد.
به گفته منطقي، ميزان ساخت داخل انواع محصولات ايران‌خودرو شامل روآ، سمند، پژوپارس و پژو 405 از 71 تا 93 درصد در سال 81 به مرز 100درصد در سال 87 رسيد و ميزان توليد داخلي 41درصدي پژو 206 در سال 81 به 81درصد در سال 87 رسيد كه طبق برنامه در سال 88 خودكفايي كامل در توليد اين محصول نيز محقق خواهد شد.
از هفده فروردين هواپيماساز شدم
اما در حالي كه خيلي‌ها معتقد بودند منطقي پس از بركناري، پيشنهاد رفتن به صنعت هوايي را نمي‌پذيرد، وي روز گذشته، عنوان كرد از همان روز بركناري لباس اين صنعت را پوشيده است. منطقي گفت: در طول عمر كاري‌ام، 3 لباس را بيشتر نپوشيدم، سپاه و بسيج و ايران‌خودرو، اما حالا كه تكليف شده، اميدوارم بتوانم در صنعت هوايي منشا كار و پيشرفت باشم.
اصلاح ساختار مالي مهم‌ترين اولويت ايران‌خودرو
جواد نجم‌الدين مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو نيز در مراسم روز گذشته به بيان اولويت‌هاي كاري خود پرداخت و گفت: فروش و خدمات پس از فروش، ارتقاي بازدهي سرمايه‌گذاري‌ها، توسعه محصولات، كاهش مصرف سوخت و كوچك سازي بخش ستادي از اولويت‌هاي راهبردي ايران خودرو است.
وي اظهار داشت: اصلاح ساختار مالي، كه بيشترين منافع را براي ذي‌نفعان در بر دارد، با هدف تامين نقدينگي، مديريت بر منابع مالي موجود و هدايت آن به سمت توليد و افزايش بهره‌وري از ظرفيت‌هاي توليدي صورت مي‌گيرد. نجم‌الدين، فروش و خدمات پس از فروش را دومين اولويت كاري ايران خودرو اعلام كرد و گفت: براي ارتقاي اين بخش، از فن‌آوري‌هاي نوين فروش و خدمات پس از فروش بيشترين بهره‌گيري به عمل خواهد آمد.
مديرعامل ايران خودرو خاطر نشان ساخت: كيفيت خدمات پس از فروش از چنان اهميتي برخوردار است كه بدون آن فروش دچار مشكل مي‌شود، لذا ايران خودرو برنامه جامعي را در جهت كنترل و نظارت مداوم شبكه خدمات پس از فروش در دست اجرا دارد.
نجم‌الدين افزايش بازدهي سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در داخل و خارج از كشور را سومين اولويت ايران خودرو اعلام كرد كه از راه سرعت بخشيدن به طرح‌ها به منظور بازگشت سرمايه‌گذاري‌ها در زمان مناسب به دست مي‌آيد. وي ضمن تاكيد بر توسعه محصولات و عرضه محصولات متنوع به بازار، سوخت و انرژي را به عنوان ديگر اولويت ايران خودرو برشمرد و گفت: در اين زمينه برنامه جامع تهيه خواهد شد كه به وسيله آن، ضمن كاهش مصرف سوخت، سرمايه‌گذاري در موتورسازي، در جهت ايجاد بيشترين تنوع در سبد سوخت و بالاترين صرفه‌جويي انجام خواهد شد. مديرعامل ايران خودرو در ادامه سخنان خود ارتقاي زنجيره تامين قطعات را اولويت ديگر ايران خودرو اعلام كرد و اظهار داشت: ايران خودرو با هزار قطعه ساز و مجموعه‌ساز، بزرگ‌ترين شبكه تامين را در اختيار دارد و 70درصد قطعات و مجموعه‌هاي مورد نياز از اين شبكه تامين مي‌شود؛ لذا ارتقاي اين شبكه از اهميت ويژه برخوردار است.
وي تصريح كرد: در اين راستا به غير از سازندگان قطعات استراتژيك و داراي فن‌آوري بالا، ساير بخش‌هاي زنجيره تامين به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.
ادغامي در كار نيست
مدير عامل ايران خودرو در ادامه يك بار ديگر موضوع ادغام خودروسازان را نفي و بر همكاري صميمانه با ساير خودروسازان براي استفاده از تمامي مراكز تخصصي با هدف عدم نياز به شركت‌هاي بيگانه، تاكيد كرد و گفت: تنها در كيفيت و خدمات پس از فروش رقابت تنگاتنگ با ساير خودروسازان خواهيم داشت.
وي تاكيد كرد: اميدوارم ديگر بحثي از ادغام به ميان نيايد چرا كه ادغامي در كار نيست.
دومين برند ملي يا سومين؟
ايران‌خودرويي‌ها درمراسم روزگذشته بنر بزرگي را با اين جمله روبه‌روي حضار نصب كرده بودند. «رونمايي از دومين خودرو با برند ملي». اين جمله هر چند به ظاهر، عادي و طبيعي به نظر مي‌رسيد، اما حضور مهرداد بذرپاش مديرعامل سايپا، حضار سالن ساپكو را به ياد رونمايي از مينياتور كه سايپايي‌ها آن را دومين خودرو ملي و صد در صد ايراني مي‌دانند، مي‌انداخت، هر چند سخنرانان ايران خودرويي مراسم رونمايي از «رانا»، اصرار زيادي روي گفتن اين جمله كه دومين خودرو با برند ملي در حال رونمايي است، داشتند، اما وزير صنايع با ديدن بنر بزرگ نصب شده در ساپكو، مينياتور را نيز مورد تاكيد قرار داد و هنگامي كه براي سخنراني پشت تريبون قرار گرفت، اين گونه عنوان كرد كه «در مراسم رونمايي از سومين خودرو مليحضور داريم».

«رانا» را بشناسيم
دومين برند ملي ايران خودرو روزگذشته طي مراسمي رونمايي شد. خودروي 12 X يا «رانا» دومين محصول با نشان ايران‌خودرو است كه در كلاس ابعادي C قرار دارد. «رانا» خودرويي چهار در صندوق‌دار و در محدوده قيمتي متوسط به پايين در بازار كشور جاي خواهد گرفت.
اين خودرو كه در ابتدا از سوي ايران‌خودرو با نام «نوند» مطرح و سپس با اصرار وزارت صنايع به «رانا» تغيير اسم داد احتمالا با قيمت 10 تا 12ميليون تومان به بازار عرضه خواهد شد و توليد انبوه آن نيز 10 ماه ديگر آغاز مي‌شود. ستون حق انتخاب امروز را به معرفي اين خودرو تازه رونمايي شده اختصاص داده‌ايم. «رانا» كه طبق گفته مسوولان ايران‌خودرو با آخرين مقررات روز اروپا و همچنين استانداردهاي 55گانه بازار ايران همخواني دارد، الزامات مضاعف بازارهاي روسيه، كشورهاي حوزه خليج‌فارس و چين را نيز مدنظر داشته است. در طراحي ايمني اين خودرو علاوه بر ايمني سرنشينان، ايمني عابر پياده نيز به عنوان مقوله‌اي تازه در صنعت خودرو در نظر گرفته شده است. اين خودرو با گيربكس دستي و اتوماتيك و همچنين موتور ملي EF كه پايه گازسوز است عرضه خواهد شد. كيسه‌هاي هواي راننده و سرنشين، سيستم ضد قفل ترمز، كولر، فرمان هيدروليك، شيشه بالابر و آينه‌هاي جانبي برقي و قفل مركزي از جمله امكاناتي هستند كه در مدل‌هاي مختلف «رانا» قابل عرضه است.
اما ميزان مصرف سوخت «رانا» در چرخه تركيبي (شهري و برون شهري) در حالت بنزين سوز 7/6ليتر در 100كيلومتر و در حالت گازسوز 8/5كيلوگرم در 100كيلومتر برآورد شده است. همانطور كه گفته شد اين خودرو در سه تيپ مختلف، مجهز به موتور 1600سي‌سي در زمان ارائه محصول و سه محصول ديگر با موتور ملي (خانواده EF) به عنوان موتوري پايه گاز سوز طراحي شده است. حجم موتور اين خودرو در 1600دستي و 1600اتوماتيك 1587 سي سي است و در EF7 به ميزان 1648 سي سي و در 4 EF نيز 1397 سي سي مي‌باشد.
شتاب صفر تا 100 در دو مدل 1600 دستي و اتوماتيك به ترتيب 11 و 14 ثانيه است اين در حالي است كه در دو مدل ديگر يعني 7 EF به ميزان 5/10 ثانيه و 4 EF نيز 15ثانيه تعريف شده است.
اما حداكثر سرعت مدل‌هاي اين خودرو از اين قرار مي‌باشد. 1600دستي، 193كيلومتر بر ساعت، 1600اتوماتيك، 189كيلومتر بر ساعت، EF7، و181 كيلومتر برساعت و 4 EF نيز 160كيلومتر بر ساعت است.
تاريخ درج : 2009-04-19
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group