English
فارسي
     



آينده بازار خودرو با سياست‌هاي جديد سهميه‌بندي بنزين
بر اساس سياست صرفه‌جويي در مصرف بنزين و هدفمند كردن يارانه‌ها، سهميه بنزين برخي از خودروهاي خارجي لوكس و همچنين خودروهاي توليد داخل حذف شده است.
با اجراي اين سياست، آينده صنعت خودروسازي و جهت‌گيري واردات خودرو نيز در خور توجه قرار مي‌گيرد؛ چرا كه سهميه بنزين خودروهاي با حجم موتور بالاي 1300 سي‌سي خارجي لوكس و همچنين خودروهاي بالاي 2000سي‌سي توليد داخل حذف شده و اميد مي‌رود با اجراي اين سياست علاوه بر صرفه‌جويي در يارانه سوخت، به هدفمندسازي يارانه‌ها نيز كمك كند.
با اجراي اين سياست علاوه بر اينكه ديدگاه‌هاي متفاوتي در زمينه مصرف سوخت مطرح است، در خصوص آينده صنعت خودروسازي نيز مسائل مختلفي پيش كشيده مي‌شود.
1 - از آنجا كه اكثر خودروهايي كه مورد استفاده عموم مردم قرار مي‌گيرد خودروهاي با حجم موتور 1300سي‌سي تا 2000 است، بنابراين در اين شرايط خريد خودرو داخلي بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد؛ ولي از آنجا كه اين خودروها نسبت به خودرو مشابه خارجي از مصرف سوخت بالاتري برخوردارند، خودروسازان داخلي به ارتقاي كيفيت خودروهاي مذكور توجه بيشتري خواهند داشت.
چرا كه با سهميه‌ بنزين مشخص مسافت طولاني‌تري طي خواهند كرد. بنابراين در كوتاه مدت اجراي سياست جديد سهميه‌بندي بنزين، قيمت خودروهاي توليد داخل با مصرف بنزين كمتر را افزايش خواهند داد و در بلندمدت خودروهاي مذكور جاي خود را به خودروهاي با كيفيت بيشتر خواهد داد.
2 - از آنجا كه خودروهاي بالاي 1300سي‌سي وارداتي از سهميه بنزين برخوردار نمي‌شوند، اين زمينه فراهم مي‌شود تا خودروسازان داخلي با واردات اجزا و قطعات خودروهاي خارجي 1300 تا 2000سي‌سي، آنها را در داخل كشور (و اطلاق خودرو داخلي به آنها كه از سهميه بنزين برخوردارند) آنها را مونتاژ كنند.
بر اين اساس با توجه به حضور كمرنگ خودرو 1300 تا 2000سي‌سي خارجي، موقعيت خوبي فراهم مي‌شود تا خودروسازان داخلي از اين شرايط بهره‌برداري كنند.
از سوي ديگر در صورتي كه حقوق ورودي خودرو به شكل كنوني باشد و سياست سهميه‌بندي بنزين نيز به شكل فعلي باقي بماند، واردات خودرو در حجم موتورهاي مختلف به سه صورت زير خواهد بود.
واردات خودرو تا حجم موتور 1300سي‌سي
بر اساس سياست جديد سهميه‌بندي بنزين كه سهميه‌بندي بنزين به خودروهاي تا 1300سي‌سي خارجي تعلق مي‌گيرد و خودروسازها از سوي ديگر قيمت خودرو 1300سي‌سي در مقايسه با قيمت خودروهاي داخلي 1300 تا 2000سي‌سي بسيار بالا است و همچنين خودروهاي خارجي بالاي 2000سي‌سي كه از امكانات بيشتري برخوردارند و قيمت آن در مقايسه با قيمت 1300سي‌سي وارداتي، مقرون به صرفه‌تر است، بنابراين واردات خودروهاي 1300سي‌سي از رونق قابل توجهي برخوردار نخواهد بود.
ورود خودروهاي با حجم موتور 1300 تا 2000سي‌سي
در خصوص ورود خودروهاي 1300 تا 2000سي‌سي لازم به ذكر است با توجه به اينكه خودروهاي مذكور از سهميه بنزين برخوردار نيستند؛ ولي خودرو مشابه داخلي آن داراي سهميه‌ بنزين است و خودروسازها از نظر قيمت قادر خواهند بود اين نوع خودروها را به قيمت مناسب‌تري عرضه كنند، بنابراين ورود اين خودروها نيز بسيار محدود مي‌شود.
ورود خودروهاي با حجم موتور بالاي 2000 سي‌سي
از آنجا كه خودروهاي خارجي و داخلي 2000 سي‌سي به بالا از سهميه بنزين برخوردار نيستند، لذا انگيزه خودروسازان داخلي به توليد آنها كمتر خواهد بود. از طرف ديگر چون خودروهاي مذكور گران‌قيمت‌اند و مورد استفاده افراد با درآمدهاي بالا قرار مي‌گيرند در نتيجه عدم اختصاص سهميه‌ بنزين براي آنها از اهميتي برخوردار نيست و بنابراين بازار مربوط به خود را خواهند داشت وحتي اين بازار از رونق بيشتري نيز برخوردار خواهد شد؛ چرا كه خودروهاي مذكور علاوه بر موارد مورد اشاره از كيفيت مناسبي برخوردارند و عنوان خودرو خارجي را يدك مي‌كشند كه در تقاضاي افراد اهميتي خاص پيدا مي‌كند.

منبع: دنياي اقتصاد
تاريخ درج : 2008-08-04
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group