|
|
|
|
|
اين اتفاق سال گذشته براي مينياتور شركت سايپا نیز رخ داد و امسال براي رانا از ايرانخودرو؛ دو محصولي كه هنوز عرضه نشدهاند.
طبق روال مرسوم چند هفته پيش از اقدام براي شمارهگذاري، مجوزهاي مربوط به سازمان استاندارد و محيط زيست ارائه ميشود و پس از آن است كه تاييد يا عدم تاييد آن مشخص ميشود، بنابراين اظهارنظر تا پيش از ارائه مدارك آن هم از سوي مقامات عاليرتبه جاي تعجب دارد.
محمدی، مدير پروژه رانا درباره اینکه چرا در ايران فاصله زمان رونمايي تا عرضه خودرو زياد است، گفت: اين كار به
اين دليل انجام ميشود كه مردم در جريان پيشرفت صنعت خودرو قرار گرفته و همچنين از خودروهاي آينده بازار ايران مطلع شوند. وی افزود: خودروسازان بزرگ دنيا نيز زمان رونمايي تا عرضه تجاري محصولشان چيزي حدود 6 تا 7 ماه است.
محمدی به اظهارنظرهاي پليس راجع به غيراستاندارد بودن خودروهاي داخلي اشاره و تاکید کرد: فرهنگ طراحي و توسعه محصول بايد در داخل جا بيافتد.
شايد اين موضوع به دليل جديد بودن اين نوع فعاليتهاي طراحي و صنعتي در ايران است، بنابراین مسوولان باید در اظهار نظر راجع به محصول و ارائه مجوزهاي لازم كمي صبر پيشه كنند.
وی در پاسخ به اینکه كار پروژه رانا در چه مرحلهاي است، گفت: در حال حاضر در انتهاي فاز طراحي و درگير صنعتيسازي پروژه هستيم.
مدیر پروژه رانا تصریح کرد: اگر استانداردهاي اتحاديه اروپا را دريافت كنيم، ديگر نگراني از استانداردهاي ايران نداريم؛ چراکه هدفگذاري اين محصول خيلي بالاتر از استانداردهاي ايران است؛ حتي اگر کيفيت بنزين داخلي متناسب با نياز استاندارد يورو 5 باشد، ميتوانيم محصول با استاندارد آلايندگي يورو 5 را نيز در داخل کشور عرضه كنيم.
محمدی درباره زمان عرضه رانا نیز گفت: زمان عرضه آن احتمالا در تابستان سال آينده خواهد بود. البته خودروهاي پيش توليد براي تستهاي لازم و اخذ گواهينامههاي مختلف به موسسات معتبر براي صدور مجوز در زماني زودتر از موعد مذکور ارائه ميشوند.
وی در این باره که عرضه زودتر مینیاتور به ضرر رانا تمام می شود یا نه، گفت: رانا محصولي متفاوت با مينياتور است. ما با توجه به ظاهر منحصر به فرد، مشخصات فني و امکانات اين محصول به آينده آن بسيار خوشبين هستيم. البته اين بازار است كه در نهايت تعيينكننده است.
محمدی درباره امکانات رانا تصریح کرد: اين خودرو در مدل پايه با فرمان هيدروليك، كولر، شيشههاي برقي، ايربگ (كيسه ايمني هوا) راننده و ترمز ABS عرضه ميشود. با توجه به اينکه قيمت 5/10ميليون تومان براي محصول پايه بدون ABS پيشبيني شده بود، در حال حاضر مشغول بررسي اثر قيمتي اضافه شدن اين آپشن (امكانات سفارشي) به مدل پايه هستيم.
وی در مورد مدل لوكس آن نیز گفت: در مدل دوم علاوه بر امكانات ياد شده براي مدل پايه، شيشههاي عقب نيز برقي است؛ ايربگ براي راننده و سرنشين تعبيه شده و ظاهر خودرو كمي متفاوتتر است. همچنين از سيستم ESP كه سيستم پايداري خودرو در مانورها نيز هست، به عنوان آپشن استفاده خواهد شد. قيمت آن نيز حدود 5/2 تا سهميليون تومان بالاتر است.
محمدی افزود: استفاده از موتور 1600 بنزيني و موتور ملي EF در رانا در حال بررسی است. |
تاريخ درج : 2009-06-03 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|