|
|
|
|
خرید 20درصد از سهام کرایسلر توسط فیات |
|
|
|
دادگاه ورشکستگی آمریکا در روزهای هفتم و هشتم ماه ژوئن به دلیل اعتراض سهامداران این شرکت این فروش را متوقف کرده بود، ولی بعد از بررسیهای انجام شده در روز نهم همین ماه دادگاه رسما اعلام کرد که باید طرح فروش داراییها به فیات ایتالیا اجرا شود. شرکت خودروسازی تازه کرایسلر که بعد از این تغییر و تحولات به بازار وارد ميشود دارای سهامداران جدیدی است و سهم دولتهای آمریکا و کانادا در این شرکت کمتر از 13درصد خواهد بود. طبق گزارشهای ارائه شده در شرکت تازهای که روی کار خواهد آمد 85/9درصد از سهام کرایسلر تازه به دولت آمریکا و 46/2درصد از سهام آن به دولت کانادا اختصاص خواهد داشت. این سهم در ازاي وامهایی است که دو دولت برای رهایی کرایسلر پیش از اعلام ورشکستگی به این شرکت دادند؛ البته در مجموع دومیلیارد دلار توسط دو دولت به کرایسلر واگذار ميشود تا کل مبلغ این واگذاری تامین شود. شرکت فیات ایتالیا در ازاي خرید داراییهای کرایسلر 20درصد از سهام آن را بهدست ميآورد و 69/67درصد از مابقی سهام این خودروساز بزرگ دنیا به صندوق بهداشت و بازنشستگی اتحادیه کارگران خودرو واگذار ميشود.
در جریان اعلام ورشکستگی کرایسلر دولت باراک اوباما به دست اندرکاران صنعتی قول داد تا روند بازگشت این شرکت به صحنه اقتصاد را تسریع کند. این شرکت که برای 54هزار نفر در سراسر آمریکا فرصت شغلی ایجاد کرده بود، با بازگشت به صحنه اقتصاد ميتواند برای شماری از بیکار شدگان فرصت شغلی ایجاد کند. دست اندرکاران کرایسلر اعلام کردند این شرکت بعد از بازسازی با بدهی کمتر به صحنه باز ميگردد و در برنامههای تازه ای که دارد هزینه نیروی کار و هزینه تولید را کاهش ميدهد. تامین سرمایه لازم برای بدنههای غیر آمریکایی این شرکت و سرمایه گذاری در تولید خودروهای کم مصرف و هیبریدی از دیگر برنامههایی است که کرایسلر بعد از بازگشت به اقتصاد اجرا ميکند.
استفانی بریلی، یکی از تحلیل گران بازار خودرو در آمریکا بر این باور است که شرکت تازه کرایسلر با بخشی از مشکلات شرکت قبلی روبهرو خواهد بود؛ به خصوص که این شرکت هنوز طراحی و ساخت خودروهای تازه کم مصرف را آغاز نکرده است و در فضای رقابتی سختی به بازار خواهد آمد. از طرفی ورشکستگی آن سبب شده تا شماری از مصرف کنندگان از خرید این محصولات روی گردان شوند. روی گردانی آنها به دلیل تردید در مورد ارائه خدمات بعد از فروش به دارندگان خودروهای تولیدی کرایسلر بوده است.
ورشکستگی کرایسلر
این شرکت خودروسازی در روز سیام ماه آوریل سال 2009 میلادی با استفاده از منشور یازده رسما اعلام ورشکستگی کرد. پیش از آن بحث واگذاری کرایسلر به فیات ایتالیا ششمین خودروساز بزرگ دنیا مطرح شده بود و بعد از اعلام ورشکستگی نیز اخباری در مورد بیشتر شدن سهم فیات در کرایسلر جدید عنوان شد. قبل از اعلام ورشکستگی کرایسلر قرار بر این بود شرکت فیات 20درصد سهام کرایسلر را خریداری کند؛ ولی بعد از اعلام ورشکستگی تصمیم بر آن شد تا 35درصد از سهام کرایسلر به فیات واگذار شود.
طبق گزارشهای تازه دادگاه ورشکستگی آمریکا، فیات متقاضی خرید 20درصد است و تا اواسط ژوئن سال 2009 میلادی؛ یعنی کمتر از 5 روز آینده این سهام رسما و قطعا به خودروسازی فیات واگذار ميشود. برخی در مورد دلیل عدم تمایل فیات برای خرید بیش از 20درصد سهام کرایسلر ميگویند: «فیات شرکت بلند پروازی است و هم اکنوندرصدد توسعه کار خود است و بعد از اینکه این شرکت نتوانست در خرید بدنه اروپایی جنرال موتورز توفیقی بدست آورد به دنبال شرکای تازه ای رفت و نمیخواهد تمامی منابع مالی خود برای یک شرکت خاص صرف کند. سهامداری فیات در چند شرکت خودروسازی دنیا سبب ميشود تا در صورت زیان ده شدن هر یک، این شرکت آسیب اقتصادی کمتری متحمل شود.»
مشارکت فیات و کرایسلر سبب ميشود دو شرکتی که تولیدات کاملا متفاوتی دارند و محصولات خود را به بازارهای مختلف عرضه ميکنند با هم همراه شوند. شرکت خودروسازی کرایسلر هر ساله بیشتر از 90درصد از درآمد خود را از فروش تولیداتش در آمریکای شمالی بهدست ميآورد و برندهای dodge و جیپ را به این بازارها عرضه ميکند؛ در حالی که فیات با تولید خودروهای کم مصرف در بازار اروپا سهم قابل توجهی به خود اختصاص داده است. پیشبینی ميشود با مشارکت این دو شرکت سهم آنها در بازار جهانی افزایش یابد و توان تولیدی آنها به 5/4میلیون دستگاه در سال برسد.
بازسازی شرکت خودروسازی کرایسلر به توانایی این شرکت در ورود به بازار مصرف آمریکا بستگی دارد. این شرکت که در سال قبل شاهد کاهش 46درصدی فروش خود بود و زیانی بیش از 8/16میلیارد دلار آمریکا متحمل شد، در صدد است تا با اصلاح شرایط اقتصادی در مسیر توسعه گام بردارد و دوباره با اقتدار به صحنه خودروسازی آمریکا باز گردد.
|
تاريخ درج : 2009-06-13 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|