|
|
|
|
سودآوري قطعهسازان از سال 2012 |
|
|
|
جویل گاپوانی، سخنگوی اتحادیه قطعه سازان و یکی از کارشناسان این صنعت میگوید: «تعطیل شدن برخی از کارخانههای تولیدی و بیکار شدن خیل عظیمياز فعالان صنعت خودروسازی سبب شد تا علاوه بر فشار روانی، فشار اقتصادی بزرگی به دستاندرکاران بازارهای صنعتی و صنعت قطعهسازی به عنوان یکی از صنایع تابعه وارد شود. اما زمانی این فشار بیشتر شد که دو شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا رسما اعلام ورشکستگی کردند و برای مدت نامشخصی تولید را متوقف ساختند. اجرای این طرح برای تدوین و اجرای برنامههای اصلاحاتی و اصلاح زیرساختهای اقتصادی سبب شد تا بسیاری از قطعهسازان نیزآسیب ببینند. قطعهسازانی که با جنرال موتورز و کرایسلر کار ميکردند و میلیاردها دلار از آنها طلب داشتند، بعد از اعلام ورشکستگی خودروسازان با استفاده از منشور یازده متوجه شدند که دریافت طلبهای آنها به تعویق خواهد افتاد. این مساله سبب شد تا شماری از قطعه سازان نیز همچون خودروسازان مذکور از بازار کناره گیرند و با تعطیلی موقتی یا دائمي کار خود، روند زیان دهی را متوقف سازند. اما برخی نیز در بازار باقی ماندند و از ابزارهای مختلف برای کاهش زیاندهی استفاده کردند. کاهش حجم تولید و تعدیل نیرو یا تعدیل دستمزدهای پرداختی به نیروها از راهکارهایی است که مانع ورشکستگی شماری از قطعهسازان شد. گاپوانی با پیشبینی سودآوری قطعهسازان در سال 2012 میلادی گفت: «قطعهسازان روزهای سختی را پشت سر گذاشته اند و متحمل زیانهای اقتصادی زیادی شدند ولی روزهای سخت به اتمام رسیده است و روند سوددهی از ابتدای سال 2010 آغاز ميشود.»
پیشبینی تولید قطعه در آمریکا بر مبنای فروش 16میلیون دستگاه خودرو در سال است و تا زمانیکه این سطح از فروش خودرو در بازار آمریکا محقق نشود، قطعهسازان نميتوانند به سودآوری برسند و در خوشبینانهترین حالت سال 2012 میلادی سالی است که در بازار آمریکا حدود 5/15میلیون دستگاه خودرو تولید ميشود و به بازار مصرف عرضه خواهد شد.
به هر حال مطالعات اخير خبر از ادامه روند زیاندهی در ماههای پیش رو با توجه به ادامه روند تعطیلی خودروسازان ميدهد. طبق گزارشهای موجود شرکت جنرال موتورز آمریکا تا انتهای ماه جاری میلادی نیمي از کارخانههای مونتاژ خود در آمریکای لاتین را تعطیل ميکند و شمار زیادی از کارخانههای شرکت تویوتا نیز در بازار آمریکای شمالی و ژاپن تعطیل ميشود. تویوتا نیز اعلام کرده در سه ماه گذشته دو کارخانه واقع در کشور ژاپن و یک کارخانه مونتاژ در آمریکای شمالی را تعطیل کرده است. از سوی دیگر شرکت خودروسازی هوندا نیز تاکید کرده 10 مدل خودروی خود را در بازار داخل تولید نميکند تا در هزینهها تعدیل ایجاد کند، نیسان نیز خبر از تعطیلی شماری از کارخانههای خود در اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی داد. در این شرایط انتظار اصلاح بازار خودرو تا انتهای سال آینده میلادی انتظار کوتهبینانه است و صنعت قطعهسازی نیز که صنعتی وابسته به خودرو است تا انتهای سال 2010 میلادی نميتواند سودی به دست آورد. روند بازسازی بازار خودرو از ابتدای سال 2011 میلادی شروع و پیشبینی ميشود در سال 2012 میلادی برای اولین بار طی 4 سال گذشته صنعت قطعهسازی و خودروسازی با سود اقتصادی روبهرو شود. |
تاريخ درج : 2009-06-24 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|