|
|
|
|
غولهاي خودروسازي جهان در سال ٢٠٠٨ |
|
|
|
به گزارش ايسنا، بر اساس فهرستي كه انجمن جهاني خودروسازان منتشر كرده است، شركت تويوتاموتور ژاپن در بين 50 شركت بزرگ خودروسازي در سراسر جهان با توليد 9ميليون و 237هزار و 780 دستگاه خودرو عنوان بزرگترين شركت خودروسازي جهان را از آن خود كرده است.
بعد از تويوتا، رقيب هميشگي و البته اخيرا ورشكسته شده اين شركت يعني جنرالموتورز قرار گرفته است. بر اين اساس جنرالموتورز در سال 2008 ميلادي با توليد 8 ميليون و 282هزار و 802 دستگاه خودرو لقب دومين خودروساز بزرگ جهان را بهدست آورد.
بعد از ژاپن و آمريكا نيز عنوان سومين شركت بزرگ خودروسازي جهان به آلمانيها رسيد. به اين ترتيب شركت خودروسازي فولكس واگن در سال گذشته ميلادي 6ميليون و 437هزار و 414 دستگاه خودرو توليد كرد و عنوان سومين شركت بزرگ خودروسازي جهان را كسب كرد.
اما در مكان چهارم اين ردهبندي شركت فورد جاي گرفته است. بر اساس آمار انجمن جهاني خودروسازان اين شركت در سال گذشته ميلادي موفق به توليد 5ميليون و 407هزار دستگاه خودرو شد.
هونداي ژاپن نيز با توليد 3ميليون و 912هزار و 700 دستگاه خودرو در سال 2008 توانست رتبه پنجم را به دست آورد.
نيسان ديگر خودروسازان ژاپني نيز با توليد 3ميليون و 395هزار و 65 دستگاه ششم شد.
پژو سيتروئن نيز به عنوان بزرگترين شركت خودروسازي فرانسه با توليد 3ميليون و 325هزار و 407 دستگاه عنوان هفتم را به خود اختصاص داد.
هيونداي كرهجنوبي با توليد 2ميليون و 777هزار و 137 دستگاه هشتم شد.
همچنين شركت سوزوكي با توليد 2ميليون و 623هزار و 567 دستگاه خودرو در سال گذشته ميلادي عنوان نهمين خودروساز بزرگ جهان را به دست آورد.
فيات نيز كه در سال جاري ميلادي سياست خريد شركتهاي خودروسازي بحرانزده جهان را در پيش گرفته است، موفق شد در سال گذشته 2ميليون و 524هزار و 325 دستگاه خودرو توليد كرده و دهمين خودروساز بزرگ جهان شود، اگرچه فيات نتوانست مانع افت شديد 20 درصدي توليد خودرو در ايتاليا شود. افتي كه باعث شد ايتاليا از نظر توليد خودرو پايينتر از كشورهايي مانند ايران و تركيه در سال 2008 ميلادي قرار گيرد.
ژاپن پيشتاز بدون رقيب
اما نگاهي به اسامي 20 شركت بزرگ خودروسازي جهان نشان ميدهد كه ژاپن بيشترين نماينده را در بين اين ردهبندي داراست. طبيعي هم به نظر ميرسد؛ چرا كه اين كشور بزرگترين خودروساز جهان در سال گذشته ميلادي بوده است.
بر اين اساس ژاپن در ميان 20 شركت بزرگ خودروسازي جهان صاحب شش نماينده بوده و پس از اين كشور نيز كشورهاي آمريكا و آلمان با سه نماينده، كرهجنوبي و فرانسه با دو نماينده و ايتاليا، روسيه، هند و چين هر يك با يك نماينده در ردههاي بعدي قرار گرفتهاند.
در زير اسامي 20 شركت بزرگ توليدكننده خودرو در جهان در سال 2008 ميلادي آمده است:
1 – تويوتا (ژاپن) با توليد 9ميليون و 237هزار و 780 دستگاه
2 – جنرالموتورز (آمريكا) با توليد 8ميليون و 282هزار و 802 دستگاه
3 – فولكس واگن (آلمان) با توليد 6ميليون و 437هزار و 414 دستگاه
4 – فورد (آمريكا) با توليد 5ميليون و 407هزار دستگاه
5 – هوندا (ژاپن) با توليد 3ميليون و 912هزار و 700 دستگاه
6 – نيسان (ژاپن) با توليد 3ميليون و 395هزار و 65 دستگاه
7 – پژو سيتروئن (فرانسه) با توليد 3ميليون و 325هزار و 407 دستگاه
8 – هيونداي (كرهجنوبي) با توليد 2ميليون و 777هزار و 137 دستگاه
9 – سوزوكي (ژاپن) با توليد 2ميليون و 623هزار و 567 دستگاه
10 – فيات (ايتاليا) با توليد 2ميليون و 524هزار و 325 دستگاه
11 – رنو (فرانسه) با توليد 2ميليون و 417هزار و 351 دستگاه
12 – دايملر (آلمان) با توليد 2ميليون و 174هزار و 299 دستگاه
13 – كرايسلر (آمريكا) با توليد يكميليون و 893هزار و 68 دستگاه
14 – بيامو (آلمان) با توليد يكميليون و 439هزار و 918 دستگاه
15 – كيا (كرهجنوبي) با توليد يكميليون و 395هزار و 324 دستگاه
16 – مزدا (ژاپن) با توليد يكميليون و 349هزار و 274 دستگاه
17 – ميتسوبيشي (ژاپن) با توليد يكميليون و 309هزار و 231 دستگاه
18 – اتوواز (روسيه) با توليد 801هزار و 563 دستگاه
19 – تاتا (هند) با توليد 798هزار و 265 دستگاه
20 – فاو (چين) با توليد 637هزار و 720 دستگاه.
برخي ديگر از شركتهاي بزرگ خودروسازي جهان همراه با رتبه آنها نيز در زير آمده است:
ايسوزو ژاپن (22)، دانگ فنگ چين (24)، چري چين (26)، ولوو سوئد (28)، پروتون مالزي (36)، پورشه آلمان (43)، اسكانيا سوئد (46).
نكتهاي كه بايد در اين ميان به آن اشاره كرد اين است كه تعدادي از شركتهاي حاضر در اين ردهبندي با يكديگر اتحاد استراتژيك داشته و در برخي از رتبهبنديها آمار توليد اين دسته از شركتها را با هم در نظر ميگيرند كه از آن جمله ميتوان به رنو و نيسان اشاره كرد.
در صورتي كه آمار توليد اتحادهاي استراتژيك را حساب كنيم، تغييراتي در ردهبندي فوق ايجاد ميشود و به عنوان مثال توليد اتحاد رنو نيسان در سال گذشته ميلادي به حدود 8/5ميليون دستگاه خواهد رسيد. همچنين اسكانيا جزو واحدهاي تابع فولكسواگن به شمار ميرود، اما در فهرست انجمن جهاني خودروسازان آمار توليد اين شركت به صورت جداگانه آمده است.
سايپا 22 و ايرانخودرو 23
اما در حالي كه انجمن جهاني خودروسازان هيچ اشارهاي به رتبه شركتهاي خودروسازي ايران به ويژه ايران خودرو و سايپا در ردهبندي خود نكرده است، در صورتي كه آمار سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران را بپذيريم، شركتهاي خودروسازي سايپا و ايران خودرو به ترتيب با توليد 609هزار و 100 دستگاه و 569هزار دستگاه انواع خودرو در سال گذشته ميلادي بعد از شركت خودروسازي فوجي كه رتبه 21 را در اختيار دارد، رتبههاي 22 و 23 را در ردهبندي جهاني به دست آوردهاند.
همچنين در قاره آسيا اين دو شركت به ترتيب رتبههاي 12 و 13 را به خود اختصاص دادهاند.
به نظر ميرسد داستان عدم عضويت دو شركت بزرگ ايرانخودرو و سايپا در سازمانها و انجمنهاي بينالمللي همچنان ادامه داشته كه نمونه آن نيز آمار انجمن جهاني خودروسازان است كه در آن هيچ اشارهاي به شركتهاي ايراني نشده است.
اين در حالي است كه همواره از ايران خودرو و سايپا به عنوان بزرگترين خودروسازان خاورميانه يادشده و در همين حال اين شركتها قصد دارند با شركتهاي مطرح خارجي وارد مشاركت و همكاري شوند.
شايد يكي از مشكلات مربوط به عدم عضويت خودروسازان ايراني در مجامع بينالمللي مربوط به مشكلات آماري باشد كه در حال حاضر نيز باعث شده است كه هر از چند گاهي بين آمار توليد ارائه شده از سوي وزارت صنايع و معادن و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و آمار ارائه شده از سوي انجمن جهاني خودروسازان تناقض به وجود آيد. |
تاريخ درج : 2009-07-01 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|