محرابیان با اشاره به اینکه با حذف رنو پارس وضعیت تامین قطعه بهبود مییابد موافقت خود را با حذف رنوپارس اعلام کرد، این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از دستاندرکاران صنعت خودرو، رنو پارس تنها تامینکننده قطعات تندر نیست، بلکه نقش مهمی در انتقال دانش فنی به شرکتهای خودروسازی نیز دارد و در روند ارتقاي کیفی آن نيز موثر میباشد. در هر صورت به نظر میرسد که حذف رنو پارس با توجه به شرایط فعلی و با توجه به اینکه کیفیت تندر در بین خودروهای تولید داخل حرف اول را میزند، کار پسندیده ای نباشد. اما سپردن تولید این خودرو به یک شرکت ،در شرایطی که ایران خودرو و پارس خودرو هر دو از زیان ناشی از تولید تندر گلهمند هستند، کار معقولانهای به نظر میرسد؛ چرا که اگر تولید در یک شرکت متمرکز شود، ضرر حاصل از توليد اين خودرو در شركتهاي ايران خودرو و پارس خودرو كاهش و حاشيه ضرر توليد جبران خواهد شد. از سویی دیگر یک منبع آگاه در وزارت صنایع و معادن در گفت و گو با خبرگزاری موج اعلام کرده است که با توجه به شرايط موجود، وزارت صنايع و معادن در نظر دارد توليد تندر 90 را به يكي از دو شركت خودروسازي ايران خودرو يا سايپا واگذار كند. اما اینکه کدام شرکت واجد شرایط برای واگذاری تولید این خودرو است، سوالی است بیپاسخ. اما آن طور که از شواهد امر پیدا است مسوولان به دلیل بدهی کمتر پارس خودرو به رنو پارس از سویی و مکانیزه بودن خط تولید اين شركت ظاهرا شرایط بهتری در این زمینه دارد .در هر صورت اگر تولید به یک شرکت سپرده شود دیگر نیازی به هماهنگی میان سه شرکت ایران خودرو، پارس خودرو و رنو پارس نیست و هماهنگی میان این سه شرکت خود معضلی در این زمینه بود.
|