حسین تیموری با بیان این مطلب اظهار داشت: تاکسیهای ون نخستین بار از اواخر سال 84 به صورت آزمایشی به ناوگان حملونقل عموميوارد شدند و در مرحله اول به دستور شهردار تهران از خودروهای ون برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شد و تست به عمل آمد که برخی از این خودروهای تست شده حد نصاب امتیاز لازم برای تاکسی شدن را به دست نیاوردند که بهرغم گوشزد ما به ستاد تبصره 13، اهمیتی داده نشد و توزیع ون در سطح شهر تهران به صورت غیرکارشناسانه و بدون هماهنگی با مدیریت شهری آغاز شد. وی در ادامه افزود: از ابتدا قرار نبود تاکسیهای ون برای توسعه ناوگان حملونقل شهری به کار رود بلکه تنها برای نوسازی در نظر گرفته شده بود. طبق برنامهریزیها قرار بود از تاکسیهای ون که ميتواند تعداد 10 مسافر را جابهجا کند تنها در خطوطی استفاده شود که ابتدا و انتهای خط شناسایی شده باشد، زیرا این خودروها برای مسیرهای کوتاه مناسب نیست. وي ادامه داد: اما در مرحله دوم این تاکسیها برای سرویس مدارس در نظر گرفته شد که برنامهریزی لازم برای استفاده از آن پیشبینی نشده بود و در حال حاضر مشاهده ميشود برخی از تاکسیهای ون مانند سایر تاکسیها مسافرکشی ميکنند که این امر موجب به وجود آمدن مشکلات ترافیکی، اجتماعی و رفاهی بسیاری هم برای تاکسیرانی و هم برای مسافران شده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به اینکه هماکنون در سطح شهر تهران حدود 6600 تاکسی ون در حال مسافر کشی است افزود: زمانی که خودروهای ون به تاکسیهای تهران اضافه شد تاکسیرانی تهران بیش از 4هزار خودروی فرسوده داشت که باید از رده خارج ميشد و سپس ونها به تعداد مورد نیاز جای آنها را میگرفت که این طور نشد و ونها وارد شبکه شدند اما خودروهای فرسوده خارج نشدند.
|