|
|
|
|
چرا منطقی به مجمع ايران خودرو نرفت؟ |
|
|
|
در حالي كه دبیر مجمع اعلام کرد، طی جلسهاي که جمعه شب با منطقی داشته، وی برای شرکت در مجمع دیروز ابراز تمایل کرده است، اما یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت كه مدیرعامل پیشین ايرانخودرو به دلیل آنکه گزارش ارائه شده از صورتهای مالیاين شرکت به بورس را قبول نداشته، در مجمع روز گذشته حضور پیدا نکرده است.
منطقی اوایل هفته گذشته طی گفتوگویی با دنیای اقتصاد مدعی شد که انگیزهاي از سوی مدیریت فعلیايران خودرو برای نشان دادن اقدامات وی دراين شرکت نیست و امور مالیايران خودرو با زیاد حساب کردن زیانها، کم در نظر گرفتن سودها و تجمیع یکباره برخی هزینهها، اوضاع مالیايران خودرو را بیش از حد وخیم و بحرانی نشان داده است.
از آن سو، مدیران مالی اين شرکت نیز معتقدند چون منطقی پای صورتهای مالی شرکت را امضا کرده، دیگر نميتواند صحت آن را زیر سوال ببرد. این در حالی است که منطقی نیز مدعی شده که با 3 شرط پای صورتهای مالیايران خودرو را امضا و چوناين شروط رعایت نشده است وی طی نامهاي درخواست کرده که امضایش را پس بگیرد.
آن چه که هم اکنون از بطن بزرگترین خودروساز خاورمیانه قابل مشاهده به نظر ميرسد، یک دست نبودن اعضای هیات مدیره اين شرکت و اختلاف نظر آنها در زمینههای مختلف از جمله حساب و کتابهای مالی است.
نجم الدین برنامه داد
اما مجمع روز گذشتهايران خودرو در حالی بدون حضور منطقی برگزار شد که جواد نجمالدین مدیرعاملاين شرکت در گزارشی برنامههای خود را تا سال 90 به سهامدارانش ارائه کرد.
وی مهمترین برنامههای کاری خود درسال 88 را آماده سازی بسترهای لازم جهت دسترسی به برنامه تولید یک میلیون دستگاه خودرو سواری تا سال 90، ارتقای زنجیره تامین قطعات و حمایت از مجموعههای قطعهساز، کاهش مصرف با هدف تنوع سبد سوخت، اقتصادی کردن سایتهای خارج از کشور و ارتقای سطح خدمات پس از فروش عنوان کرد.
نجم الدین با بیان اينکه طی امسال رشد تولید ايران خودرو در مقایسه با سال گذشته به 13درصد خواهد رسید، گفت: سال آينده نیزاين رشد به 5/17درصد افزایش ميیابد.
به گفته وی ايرانخودرو تا سال 90 به ازاي هر نفر 45خودرو تولید خواهد کرد.
اظهارات نجم الدین در شرایطی است که هم اکنون ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه محصول درايران خودرو وجود دارد و به گفته وی با برنامهریزیهای انجام شده، سهم 5/47درصدی ايران خودرو از بازارايران طی سال 88 به 49 و در سال 90 نیز به 50درصد خواهد رسید.
افزایش نمایندگیهای خدمات پس از فروش
خدمات پس از فروش خودروها در کشور را همواره باید یکی از چالشهای صنعت خودروسازیايران دانست.
هر چند خودروسازان معمولا از ارتقای سطحاين خدمات طی سالهای گذشته صحبت به میان آورده اند اما آنچه که از زبان مشتریان شنیده ميشود، نارضایتی آنها از نحوه ارائه خدمات پس از فروش است.
این در شرایطی است که نجم الدین از همان روزهای ابتدایی حضورش در راس هرم مدیریتیايران خودرو، ارتقای خدمات پس از فروش را اصلیترین برنامه خود خواند. وی البته در مجمع روز گذشته نیز براين موضوع تاکید کرده و گفت: متوسط هزینه گارانتی درسال 90 برای هر خودرو 800هزار ریال هدف گذاری شده و تعداد نمایندگیهایاين شرکت به 780 شعبه افزایش خواهد یافت.
عرضه یازده محصول جدید
مديرعامل ايران خودرو در مجمع صبح دیروز اعلام کرد که اين شرکت هشت محصول جديد و فيس ليفت را روانه بازار خواهد کرد.
برخی محصولاتی که وی از آنها نام برده عبارتند از سمندse، پارس elx با موتور کم مصرف تی یو 5، سورن با موتور توربوشارژ، پژو207، سمندی کاملا جدید با موتور ملی، پارس جدید با استاندارد euroncap، وانت سبک جدید و پژو 607 در کلاس e ؛ وی البته به عرضه محصول 8 میلیون تومانی وهاچ بک نیز با هدف توسعه سهم بازار صادراتی و حفظ بازار داخلی خبر داده است. محصولی که چندی پیش قائم مقام تولید ايران خودرو از آن با نام جایگزین پیکان و مجهز بهايربگ و ترمز ضد قفل نام برد.
نجم الدین هیچ اشارهاي به پلت فرم و سایر جزئیات فنیاين محصول نکرده و تنها از عرضه آن طی سال آتی خبر داده است.اين در شرایطی است که گفته ميشودايران خودرو برای تولید اين محصول پلت فرم پیکان را برای طراحی دوباره و بهینه سازی، به شرکت پورشه آلمان سپرده و خودرو 8 میلیونی اين شرکت در واقع پیکان دوباره طراحی شده است.
همچنین نگاهی به سایر محصولاتی که نجمالدین از عرضه آنها خبر داده، ازاين موضوع حکایت ميکند که بیشتر محصولات مورد نظر، همان خودروهایی است که یا در زمان منطقی رونمایی شد (سمند se، سورن با موتور توربوشارژ و روآی سال) یا در برنامه 7 سالهاي که وی سال گذشته برای آينده ايران خودرو اعلام کرد (پژو207 وانت سبک جدید و سمند با موتور ملی) جای دارند.
آن طور که نجم الدین اعلام کرده، سمند se مجهز به سیستم مالتیپلکس بوده و پارس کم مصرف نیز به کیسه هوا و ترمز ضدقفل مجهز است. سورن با موتور توربوشارژ نیز که سال آينده به بازار میآيد، ازسیستمهای فعال و غیرفعال ايمنی بهره ميبرد.سمندی نیز که سال 90 روانه بازار خواهد شد، شکل داخلی و خارجی آن نسبت به سمند فعلی تغییر یافته است.
به گفته نجم الدین پژو 607 نیز با هدف رقابت پذیری خودروهای وارداتی و برخورداری از پیشرفته ترین امکانات به بازار خواهد آمد. همچنینايران خودرو در حالی قرار است وانتی سبک را جایگزین وانت پیکان فعلی کند، که بنا بر شنیدهها وانت جدید، جزو برندهای یک شرکت چینی – ژاپنی به حساب میايد.
خبري از رانا نشد؟
نکته جالبی که در میان اظهارات نجم الدین درباره محصولات جدیداين شرکت وجود دارد، اينکه وی هیچ اشارهاي به خودرو رانا نکرده است.
رانا که دومين برند ملي ايران خودرو به حساب آمده و اواخر فروردين ماه امسال رونمايي شد، قرار بود اوايل سال آينده به بازار عرضه شود، اما با تغيير مديريت ايران خودرو، مديريت جديد با اين استدلال که شرايط بازار عوض شده و ممکن است، توليد و تجاري سازي رانا در شرايط فعلي غير اقتصادي باشد. اين پروژه را به حالت تعليق درآورد و ادامه آن را منوط به بررسيهاي بيشتر و حصول اطمينان از اقتصادي بودن توليد اين محصول دانست.
در همين زمينه کارگروهي نيز در ايران خودرو تشکيل و قرار شد توليد يا عدم توليد رانا به بعد از اعلام نتايج بررسيهاي اين کارگروه منوط شود. اين در شرايطي است که هنوز نتايج بررسي اعلام نشده است.
یکی به نعل و یکی به میخ
کادر مدیریتیايران خودرو در حالی طی چند ماه گذشته همواره نسبت به مدیریت 7 ساله منطقی انتقاد کرده که نجمالدین در مجمع روز گذشته عملکردايران خودرو را موفق توصیف کرد. نجمالدین با اشاره به اينکه سال گذشته سال پر چالش ناشی از بحران اقتصادی بوده است، گفت : با وجود تحریمهای جهانی و سقوط قیمتهای نفت، ايران خودرو دررشد تولید، فروش و صادرات موفق عمل کرده است.
وی افزود : درشرایطی که خودرو سازان جهانی عمد تا با کاهش فروش مواجه بودند،ايران خودرو درسه ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ازرشد 16درصدی برخوردار بوده است.
نجمالدین اولویت اين شرکت را مراقبت جدی هزینهها و اجتناب از سرمایهگذاریهای توسعهاي دانست و خاطرنشان ساخت: با توجه به توسعه ظرفیتسازیهای انجام شده، اين شرکت دوران جدیدی را با اهداف ارتقای بهره وری و خلق ارزش ازداشتهها و داراییها آغاز کرده است.
نجم الدین بااشاره به پروژه توسعه سرمایه گذاریايران خودرو در 10 سال گذشته گفت: کل سرمایهگذاریهای شرکت برای پروژههای طی ده سال گذشته 20000میلیارد ریال بوده که سالانه به 2000میلیارد ریال به طور متوسط به بودجه پروژهها سرمایهگذاری تخصیص یافته و 14400 میليارد ریال ازاين سرمایهگذاریها اتمام یافته است.
وی درزمینه برنامههای آينده توسعه پروژههای ايران خودرو اظهارداشت: حداکثر بهرهبرداری از ظرفیت سازی انجام شده طی مدت دو سال براساس پیش بینی تولید، به اتمام رساندن مابقی سرمایهگذاریهای نیمه کاره تا سقف 20000میلیارد ریال تا پایان سال، تعريف نكردن پروژههای جدید توسعه ظرفیت (با توجه به دستیابی به ظرفیت 900هزار دستگاه) اولویت سرمایهگذاری برروی پروژههای توسعه محصول جدید و زود بازده و سیستمهای فروش و خدمات پس از فروش و سرمایهگذاریهای توسعه محصول جدید تا سقف 5000میلیارد ریال برای دو سال آينده از مهمترین برنامههای آينده توسعه پروژههایايران خودرو است.
وي عرضه محصولات جدید دربخش خودروهای کوچک و ارزان قیمت، تمرکز در بخش خودروهای با قیمت متوسط با ايحاد تنوع محصول را از مهمترین راهکارهای جهت حفظ و توسعه سهم بازار عنوان کرد. وی دستيبابی به تولید 900هزار دستگاه درسال را از برنامههای راهبردی اين شرکت درتوسعه محصولات دانست و افزود: ايرانخودرو هرسال به طور متوسط ارائه سه محصول جدید و دو مدل سال به بازار دردستور کار خود دارد.
نجمالدین، تامین رضایت مشتریان با تولید محصولاتی با کیفیت استاندارد ملی و جهانی و فناوری روز را مهمترین برنامههایاين شرکت عنوان کرد و خاطر نشان ساخت : طراحی، ساخت و تولید محصولات جدید و قوای محرکه جدید جهت توسعه تنوع سبد سوختی و توسعه و ارتقای محصولات با برند ملی ازدیگر استراتژیايران خودرو است. |
تاريخ درج : 2009-08-30 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|