|
|
|
|
تکلیف سند چشم انداز صنعت خودرو را روشن کنید |
|
|
|
تا امروز که بیش از دو سال از احیای این شورا میگذرد هیچ مصوبه و تصمیم قابل توجه و کلانی از دل آن بیرون نیامده است. شاید انتظار بر این بوده که لااقل استراتژی صنعت خودرو که در اصل برنامه راهبردی صنعت مذکور ميباشد، در دوره حیات یک سال و اندی شورای سیاستگذاری به تصویب ميرسید، اما اعضای شورا این انتظار را نیز برآورده نکردند.
این در حالی است که استراتژی صنعت خودرو کشور توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مراکز استراتژی ایران خودرو و سایپا، انجمنهای خودروسازان و قطعه سازان و چند نهاد دیگر، تدوین شده و در آن موارد کلانی نظیر درصد قطعات تولید داخل، میزان صادرات، روابط استراتژیک خودروسازان داخلی با خارجیها و همچنین سبد سوخت کشور تا سال 1404 مورد بررسی قرار گرفته و برنامهریزیهای لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر نیز پیشبینی شده است.
جدای از اینکه استراتژی مذکور تا چه حد میتواند آینده صنعت خودرو ایران را متحول کند، بلاتکلیفی و معطل ماندن آن پشت درهای شورای سیاستگذاری خودرو تاملبرانگیز است.
در همین حال دوشنبه شب گذشته محمدرضا روشني مقدم مدیرعامل مگاموتور و قائم مقام شرکت سایپا نیز در مراسم افطاری که با حضور خبرنگاران تشکیل شد، خواستار روشن شدن وضعیت سند چشمانداز صنعت خودرو شد.
وی عنوان کرد که با تهيه سند چشم انداز صنعت خودرو کشور سياستهاي آينده اين صنعت مشخص ميشود تا با حمايتهاي بيشتر، خودروسازان و قطعهسازان در مسير شفافي حرکت کنند.
به گفته مديرعامل مگاموتور؛ وقت آن رسيده است که اهداف صنعت خودروسازي کشور روشن شود؛ يعني اينکه به عنوان مثال آيا تصميم داريم يکي از چهار خودروسازي برتر آسيا
شويم؟ تيراژ توليد، تعداد برند، پوشش توليدات، حجم سرمايهگذاري و نوع مشارکت با شرکتهاي خارجي و... چگونه خواهد بود؟ اظهارنظر مدیرعامل مگاموتور در حالی است که با تغییر روسای شرکتهای خودروسازی اهداف و راهبردهای صنعت خودروسازی نیز دگرگون ميشود. |
تاريخ درج : 2009-09-02 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|