English
فارسي
     



خودروهاي جديد در راهند
kمايشگاهي كه در فضايي بالغ بر 50 هزار مترمربع در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي مشهد سه‌شنبه گذشته افتتاح شد و در آن بيش از 160 شركت داخلي و خارجي، دستاوردها و محصولات جديد و قديم خود را در معرض ديد عموم قرار دادند. اين در حالي است كه از جمع اين 160 شركت 24 خودروساز داخلي و خارجي بيشتر غرفه‌هاي نمايشگاه‌ مشهد را قبضه كرده و محصولات خود را به نمايش درآورده‌ بودند كه در ميان داخلي‌ها، غرفه ايران‌خودرو و بين خارجي‌ها، ب‌ام‌و‌ بازديدكنندگان بيشتري را نسبت به ساير غرفه‌ها جذب كردند. البته سايپا دومين خودروساز بزرگ كشور و پارس‌خودرو زيرمجموعه اين شركت در هشتمين نمايشگاه بين‌المللي خودرو در مشهد، حضور نيافتند. ظاهرا سايپايي‌ها فضاي بيشتري را براي عرضه محصولات‌شان مي‌خواستند اما با مخالفت مسوولان نمايشگاه رو‌به‌رو شده بودند. اين در حالي است كه شنيده‌ها در حاشيه نمايشگاه هشتم از اين موضوع به نحو ديگري حكايت داشت. آن طور كه از شنيده‌ها برمي‌آمد فضاي هشت ضلعي كه در قلب نمايشگاه مشهد خودنمايي مي‌كرد، مركز ثقل اختلاف سايپا و مسوولان برگزاركننده بود. در واقع سايپايي‌ها چندين ماه پيش از مديران نمايشگاه هشتم تقاضا مي‌كنند تا فضاي مذكور كه همواره در اختيار ايران‌خودرو قرار داشته ا ين بار به سايپا تعلق گيرد و حتي موافقت‌هاي اوليه نيز در اين زمينه حاصل مي‌شود. اما يكي دو ماه مانده به برگزاري نمايشگاه، مسوولان برگزاركننده آن، از عدم واگذاري فضاي هشت ضلعي مذكور به سايپا خبر مي‌دهند چرا كه ظاهرا ايران‌خودرو با اين موضوع مخالفت و تهديد مي‌كند كه در اين صورت، نمايشگاه مشهد را تحريم خواهد كرد. در نتيجه اين كش‌وقوس سايپا نيز عطاي حضور در نمايشگاه هشتم را به لقايش مي‌بخشد. هشت ضلغي موردنظر را در نمايشگاه مشهد، چهار خودرو تندر-90 R، بنز280 E، پژو 407 و سوزوكي گراند ويتارا اشغال كرده بودند. هرچند كه داستان عدم حضور سايپا به حاشيه‌اي براي قبل از برگزاري هشتمين نمايشگاه بين‌المللي خودرو در مشهد تبديل شد، اما خود نمايشگاه نيز خالي از حاشيه‌ها نبود. در هشتمين گردهمايي خودروها، ايران‌خودرو از سمند جوانان، ون تندر-90 (R90) و پژو 407 رونمايي كرد. بي‌ام‌و، مدل كوپه 2009 خود را در معرض ديد قرار داد، فيات با سي‌نا پاي به آن گذاشت و هيونداي نيز سوناتاي 2009 را به نمايش درآورد!
غرفه خودماني
غرفه ايران‌خودرو شايد به دليل آنكه محصولات عرضه شده در آن، خودماني‌تر و ارزان‌تر بود، بسيار شلوغ به نظر مي‌رسيد. بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه جداي از خودروهاي معروفش مانند پژو پارس، پژو 206 صندوق‌دار و تندر-90، چند محصول جديد را كه بيشترشان يا آپشن شده محصولات قبلي به حساب مي‌آمد و يا فيس‌ليفت شده آنها به نمايشگاه آورده بود.
در اين بين پژو 407 كه قرار است چند ماه ديگر مدل فيس‌ليفت 2009 آن مهمان خيابان‌هاي كشور شود بيش از ساير محصولات مورد بازديد قرار گرفت البته ون R90 (ون تندر-90) نيز در جريان رونمايي از آن، با استقبال بازديدكنندگان مواجه شد. اين محصول كه براي خانواده‌هاي پرجمعيت محصولي مناسب به نظر مي‌آيد روي پلت‌فرم X90 شركت رنو فرانسه ساخته ‌شده و چهار صندلي عقب آن قابل جمع شدن است. شنيده‌ها از قيمت 25 ميليون توماني براي R90 حكايت مي‌كند.





از سوي ديگر در گوشه‌اي از ورودي غرفه ايران‌خودرو صداي بلند موسيقي، بازديدكنندگان را به سمت خود مي‌كشاند. موسيقي از باندهاي سمند جوانان به گوش مي‌رسيد محصولي كه در اساس همان سمند معمولي بود و از موتور 1800 سي‌سي زانتيا بهره مي‌برد و ظاهر آن نسبتا جوان پسند جلوه مي‌كرد، همچنين بدنه آن به نسبت سمندهاي معمولي خوابيده‌تر نشان مي‌داد. ايران خودرويي‌ها عرضه سمند جوانان را به سال بعد موكول كرده‌اند كه البته قيمت آن هنوز مشخص نيست. در گوشه‌اي ديگر از غرفه ايران‌خودرو، سوزوكي، گراندويتارا نيز كه به يك LCD در فضاي پشتي‌اش مجهز بود، قرار داشت. اين آپشن در صورت درخواست مشتري روي سوزوكي نصب مي‌شود و 6 تا 7 ميليون تومان اين محصول شاسي بلند را گران‌تر خواهد كرد. اين خودرويي‌ها علاوه بر محصولات مذكور، پژو206 صندوق‌دار 2 V را نيز كه از موتوري پايه گازسوز بهره مي‌برد با خود به نمايشگاه هشتم آورده و آن‌را در غرفه محيط زيست خود نمايش دادند.
رنگ سبز اين محصول نشان از سازگار بودنش با محيط زيست داشت.
عدم رونمايي از روآ جديد
قرار بود طي نمايشگاه مشهد، ايران‌خودرو از پژو روآ جديدش با نام روآ سال نيز رونمايي كند كه مديرعامل اين شركت دستور لغو آن را داد و رونمايي از روآ جديد را به آينده موكول كرد. اين در حالي است كه اين محصول از موتور پايه گازسوز OHVG ساخت شركت پژو بهره مي‌برد و اتاق 405 روي آن سوار است. آن طور كه از شنيده‌ها برمي‌آيد ايران خودرويي‌ها روآ سال را جايگزين روآ قديمي در خطوط توليد خود كرده‌اند و قيمت آن كه امسال به بازار مي‌آيد بالاي 10ميليون تومان خواهد بود.
غرفه شلوغ BMW
مي‌گويند اين شگرد BMW است كه در نمايشگاه‌هاي مختلف گاهي غرفه‌هاي خود را ديرتر از ساير غرفه‌ها افتتاح مي‌كند و گاهي زودتر نيز خاتمه مي‌دهد. BMW كه براي اولين بار در نمايشگاه‌هاي خودروي كشور شركت مي‌كرد جداي از مدل‌هاي X3، كروكي 120i و همچنين مدل 320i خود، مدل كوپه 2009اش را نيز در نمايشگاه هشتم در معرض ديد عموم قرار داد. اين محصول جزو خودروهاي سري BMW6 محسوب مي‌شود كه قيمتي حدود 80ميليون تومان دارد. ظاهر BMW كوپه نسبتا حجيم‌تر از ديگر مدل‌هاي همكلاس آن به نظر مي‌رسيد. البته در غرفه BMW كه روز دوم نمايشگاه افتتاح شد، مدل كروكي 120i بيش از ساير محصولات مورد استقبال بازديدكنندگان قرار گرفت، اين محصول با 165ميليون تومان قيمت گران‌ترين خودرو عرضه شده در هشتمين نمايشگاه بين‌المللي خودرو در مشهد بود. البته بازديدكنندگان غرفه BMW، مدل X3 را نيز كه بيش از يكسال از حضور آن در كشور مي‌گذرد بسيار پسنديدند. خودرويي كه 114ميليون تومان در مدل فول قيمت دارد.
سوناتا 2009 در نمايشگاه مشهد
شايد بتوان گفت كه جالب‌ترين فضاي نمايشگاه را غرفه هيونداي در اختيار گرفته بود. اين غرفه در فضايي باز و غير مسقف قرار گرفته و از روبه‌رو به تپه‌اي زيبا اشراف داشت. البته غرفه هيونداي تقريبا هيچ محصول جديدي را به خود نمي‌ديد و تنها بنا به گفته مسوولانش مدل 2009 سوناتا به عنوان خودرويي جديد در آن به نمايش درآمده بود. ظاهر اين خودرو عاري از هرگونه تفاوت خاصي نسبت به سوناتاي قبلي عرضه شده در بازار ايران به نظر مي‌رسيد. به جز سوناتا، مدل آزرا هيونداي هم به نمايشگاه مشهد آمده و در قلب غرفه دور خود مي‌چرخيد و بازديدكنندگان بيشتري را در مقايسه با ساير مدل‌هاي غرفه هيونداي به خود مي‌ديد. البته در گوشه غرفه، سانتافه شاسي بلند با ظاهر نسبتا خشمگيني كه داشت خودنمايي مي‌كرد. كمي آن سو‌تر نيز هيونداي كوپه قرمز رنگي با سقف جمع شده‌اش به نمايش درآمده بود.
بنز كيا
كمي آن طرف‌تر از غرفه هيونداي، هموطن‌اش يعني كيا نيز محصولات خود را به هشتمين نمايشگاه بين‌المللي خودرو آورده بود.
محصولي الگانس مانند در قلب اين غرفه به دور خود مي‌چرخيد و روي كاتالوگ آن نوشته بود اپيروس؛ اين خودرو كه به نوعي جديدترين محصول عرضه‌شده كيا به بازار ايران محسوب مي‌شود پربيننده‌تر از محصولات ارائه‌شده ديگر كيا مانند، سراتو، اسپورتيج، كارنز و حتي سورنتو به نظر مي‌آمد.
ظاهر اپيروس بسيار شبيه الگانس ولي كشيده‌تر از آن است. جداي از اپيروس، سورنتو هم بازديدكنندگان زيادي را به خود مي‌ديد. مسوولان غرفه، اين خودرو را روي سنگ‌هايي نسبتا حجيم قرار داده بودند گويي مي‌خواستند، قدرت كشندگي بالاي آن را به رخ بكشند، نكته جالب در بين محصول غرفه كيا، باك‌هاي پرحجم و البته مصرف سوخت بالاي 10ليتر آنها بود. از سوي ديگر تمامي اين خودروها به جز سراتو، شاسي‌بلند و يا هاچ‌بك به نظر مي‌رسيدند ارزان‌ترين آنها سراتو با قيمت 28ميليون و 700هزار تومان و گران‌ترين‌شان نيز اپيروس اتوماتيك با قيمت‌ حدود 54ميليون تومان محسوب مي‌شد.
دهن كجي به فيات
دليلش شايد ناآشنايي بازديدكنندگان و يا شايد هم تعداد اندك محصولات ارائه‌شده بود ولي به هر حال غرفه مشترك فيات و سانگ‌يونگ بسيار خلوت به نظر مي‌رسيد.
فيات، سي‌نا را به نمايشگاه هشتم آورد، وسانگ يونگ نيز كوراندوي جيپ مانندش را در معرض ديد بازديدكنندگان قرار داد. سي‌نا كه ظاهرش چندان جذاب نبود، خيلي روي خوش به خود نمي‌ديد و استقبال زيادي از آن به عمل نيامد. اين خودرو قيمتي حدود 16ميليون تومان دارد و ظاهرا قرار ا ست چندي ديگر مهمان خيابان‌هاي كشور شود.
كوراندوي سانگ‌يونگ نيز كه شايد بتوان به لحاظ ظاهرش، لقب جيپ را به آن داد در نمايشگاه مشهد چندان مورد استقبال قرار نگرفت.
لكسوس و گارانتي 7ساله
موقعيت مكاني خاص غرفه لكسوس و همچنين مدل‌هاي جذاب و جديد ارائه شده در آن، موجبات استقبال بسيار چشمگير بازديدكنندگان را از اين غرفه در نمايشگاه مشهد فراهم آورده بود. به نحوي كه بازديدكنندگان بايد براي ورود راحت‌تر به ساير غرفه‌ها به نوعي از غرفه لكسوس عبور مي‌كردند. مدل‌هايي نظير ES350 و
350 GS و RS350 در اين غرفه حضور داشتند. نكته بسيار جالب درباره محصولات لكسوس، گارانتي 7ساله و 500هزار كيلومتري آنها است. GS430 ا110ميليون و 500هزار تومان قيمت دارد و RX350 هم 94ميليون و 800هزار تومان مي‌ارزد. ارزان‌ترين لكسوس به نمايش درآمده در نمايشگاه مشهد يعني ES350 نيز 84ميليون و 800هزار تومان قيمت داشت.
زرنگي چري
گاهي اوقات بايد به زرنگي و هوش چيني‌ها اعتراف كرد. اين موضوع به خوبي در نمايشگاه مشهد حس مي‌شد. چراكه شركت چري اين كشور غرفه خود را در فضاي كناري غرفه لكسوس كه بسيار پربازديدكننده به شمار مي‌رفت، برپا كرده و محصولاتي مانند 15 A و 11 B را به نمايش درآورده بود. محصول 11 B چري استقبال مناسبي را به خود مي‌ديد و شايد دليل آن به ظاهر كشيده و متفاوتش در مقايسه با ساير خودروهاي چيني برمي‌گشت. البته 15 A هم كه هم‌اكنون توسط خودروسازي خصوصي در كشور مونتاژ مي‌شود، اوضاع بدي را از لحاظ استقبال بازديدكنندگان نداشت.

تاريخ درج : 2008-08-30
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group