|
|
|
|
ادامه تولید ماکسیما موقتی است |
|
 |
|
چرا که اگر این رویه حسنه در دستور کار خودروسازها قرار گیرد اتفاق میمونی در صنعت خودروسازی خواهد افتاد. طی سالهای گذشته همواره خودروسازان محصولات جدید را درکنار محصولات قدیمی به تولید رساندهاند که این امر در برخی مواقع شلوغی خطوط تولید این شرکتها را در پی داشته است .با این حال خودروسازان حاضر به دل کندن از محصولات قدیمی خود نبودند.
اما وعده مدیرعامل شرکت پارس خودرو نیز چندان پابرجا نبود چرا که وی چندی پیش خبر از تولید همزمان این محصولات به طور موازی و در کنار یکدیگر داد. اظهار نظر مدیرعامل پارس خودرو در حالی است که هماکنون خودروهای ماکسیما و رونیز سالهاست که از خط تولید شرکت مادر خارج شده اند و با این شرایط تامین قطعات این دو خودرو با مشکلاتی همراه خواهد بود. از سوی دیگر تولید نسل جدید ماکسیما نیز به آمریکا منتقل شده و در حال حاضر قطعات این خودرو از سوی قطعه سازان آمریکایی تامین و تولید ميشود همچنین شنیدهها حکایت از آن دارد که با توقف تولید این خودرو در شرکت مادر احتمالا قطعات چینی جایگزین قطعات اصلی برای تولید ماکسیما خواهد شد و به این طریق خودرو باکیفیت داخلی که سالها در صدر خودروهای با کیفیت قرار داشته با افت کیفیت مواجه خواهد شد.
از سوی دیگر، همزمان با افزایش ورود خودروهای وارداتی با رنج قیمتی ماکسیما به کشور موجب شد تا این خودرو پر طرفدارسال گذشته با کاهش تقاضا و افت قیمت در بازار مواجه شود به طوریکه شرکت پارس خودرو برای جبران قیمت این خودرو عرضه آن را به طور مستقیم به عهده گرفته تا به این طریق افت بیشتر قیمت این خودرو در بازار را کنترل کند، حال با ورود محصول جدید و به روز که از لحاظ قیمتی تفاوت چندانی با ماکسیما ندارد تکلیف بازار این خودرو نیز نامشخص خواهد بود.
از سوی دیگر علاوه بر تی ینا و قشقایی شرکت پارس خودرو در سال جاری تولید چهار محصول مگان 2000، مگان هفت دنده و اسمارت دو و چهار درب را نیز در دستور کار خود قرار داده است و به گفته مسوولان این شرکت، تولید این خودروها تا پایان سال در این شرکت استارت خواهد خورد، وعده داده شده از سوی مسوولان این شرکت در حالی است که با گذشت نزديك به شش ماه از سال از مجموع خودروهای وعده داده شده تاکنون تنها تولید آزمایشی مگان 2000 در این شرکت آغاز شده و هنوز تکلیف تولید سایر محصولات در این شرکت نامشخص است.
ادامه تولید ماکسیما تا تولید تی ینا
اعلام خبرهای مختلف مبنی بر تولید یا توقف تولید خودروهای ماکسیما و رونیز فرصتی دست داد تا آخرین وضعیت تولید این دو خودرو را از حسن رضا حیدری مدیر تولید شرکت پارسخودرو جویا شویم، وی در خصوص چگونگی تولید این دو خودرو ميگوید: تولید ماکسیما و رونیز تا زمان آغاز تولید تی ینا و قشقایی و ورود این دو خودرو به بازار ادامه خواهد داشت. وی در ادامه عنوان ميکند: به دلیل محدودیت در خط تولید در ابتدا قرار بود با آغاز تولید تیینا و قشقایی تولید ماکسیما و رونیز در شرکت متوقف شود، اما سال گذشته و با خرید بخشی از سهام شرکت زاگرس خودرو تولید رونیز به این شرکت منتقل خواهد شد و با توجه به برطرف شدن مشکل محدودیت خط تولید، تولید این خودروها تا تولید انبوه تيينا و قشقايي ادامه خواهد داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که با این شرایط تولید ماکسیما تا چه زمانی ادامه خواهد داشت ميگوید: تولید ماکسیما تا زمان فعال شدن خط تولید تی ینا و فروش این خودرو ادامه خواهد داشت و این دو خودرو به طور موازی تولید خواهند شد اما احتمالا از سال آینده و با سرعت گرفتن تولید تی ینا، تولید ماکسیما متوقف خواهد شد. وی در ادامه ميگوید: طی این مدت نیز با توجه به نیاز بازار، ماکسیما تولید خواهد شد و قطعا تا زمانیکه برای این خودرو فروش داشته باشیم تولید آن را ادامه خواهیم داد. البته نه در طولانی مدت بلکه تا زمانیکه بخواهیم نیاز بازار را پوشش دهیم.
تامین قطعات مورد نیاز برای تولید این دو خودرو را ميتوان عمده مشکل این دو خودرو برای تولید دانست به طوریکه چگونگی تامین قطعات تولید با توجه به انتقال تولید این خودرو به آمریکا نامشخص است، پیش از این نیز تولید ماتیز محصول پرطرفدار شرکت دوو در کشور به دلیل انتقال خط تولید این شرکت به آمریکا در کشور متوقف شده بود. مدیر تولید این شرکت در این خصوص ميگوید: بر اساس قرار داد، شرکت مادر ملزم است تا 10 سال پس از توقف تولید در شرکت، قطعات یدکی را برای سایر شرکتهای تولیدکننده تامین کند که با این شرایط مشکلی برای تامین قطعات یدکی برای این خودرو تامین وجود ندارد. وی در پاسخ به این پرسش که شرکت نیسان متعهد به تامین قطعات یدکی است، در صورت ادامه تولید ماکسیما تکلیف قطعات تولیدی به چه صورت خواهد بود، ميگوید: این تعهد شامل قطعات تولیدی نیز ميشود و بر اساس قرارداد تا زمانیکه تولید این خودرو در کشور ادامه داشته باشد شرکت نسیان ملزم به تامین قطعات خواهد بود و اینکه قطعات در چه کشوری تولید ميشود مهم نیست زیرا رابط ما برای تامین قطعات شرکت نیسان است و ما با شرکت تولیدکننده ارتباط نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که شنیدهها حکایت از آن دارد که در حال حاضر برخی از قطعات چینی جایگزین قطعات اصلی برای تولید ماکسیما شده است نیز اظهار داشت: این خبر صحت ندارد، زیرا شرکت نیسان با وجود توقف تولید این خودرو در این شرکت بر کیفیت و تولید آن نظارت بسیاری دارد تا این خودرو با کاهش کیفیت مواجه نشود به همین دلیل نمی توان برای تولید از قطعات چینی استفاده
کرد. مدیر تولید شرکت پارس خودرو همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به تعهد شرکت نیسان برای تامین قطعه چرا در سال جاری تولید ماکسیما با نوسان بسیار همراه بوده بهطوریکه در برخی مواقع تولید این خودرو متوقف شده است نیز عنوان کرد: قطعات این خودرو از طریق دریا وارد کشور ميشود به همین دلیل نیز در برخی مواقع تامین قطعه با مشکلاتی همراه بوده است که این تاخیرات مقطعی است و در حال حاضر مشکل تامین قطعه برای تولیدبرطرف شده و مشکلی برای تولید ماکسیما وجود ندارد.
تولید تی ینا تا پایان سال
از سوی دیگر و بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت پارس خودرو قرار بود تولید تی ینا و قشقایی از نیمه دوم سال جاری در شرکت پارسخودرو آغاز شود و پیش از آن این خودرو به صورت CBU وارد بازار شود، اما با گذشت نزدیک به شش ماه از سال هنوز خبری از ورود این دو خودرو به صورت CBU نیست و تولید آزمایشی این دو خودرو نيز هنوز آغاز نشده است. مدیر تولید شرکت پارس خودرو در خصوص زمان آغاز تولید تولید تی ینا و قشقایی نیز اظهار داشت: تا اواخر سال جاری مونتاژ تی ینا و قشقایی به طور حتم آغاز خواهد شد و پس از آن بخشی از قطعات داخلیسازی خواهد شد. مدیر تولید شرکت پارس خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت نیسان با داخلیسازی این دو خودرو موافقت خواهد کرد یا خیر افزود: شرکت نیسان در خصوص برخی قطعات مجوز داخلیسازی را صادر ميکند، اما با توجه به اینکه این دو خودرو در رده خودروهای روز این شرکت محسوب ميشود طبعا در خصوص تمام قطعات این مجوز را صادر نخواهد کرد، همچنین سعی ميکنیم براساس توان و صرفه اقتصادی در خصوص داخلیسازی این دو خودرو از شرکت نیسان مجوز دریافت کنیم. |
تاريخ درج : 2009-09-02 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|