EF7 که لقب موتور ملي را يدک ميکشد در شرکت تحقيقات موتور ايرانخودرو (ايپکو) و با کمک و مشاوره کمپاني آلماني «EF7» به طراحي و توليد رسيد و سه سال پيش با حضور رييسجمهوري رونمايي و قرار شد با توسعه خودروهاي گازسوز، اين موتور نيز به عنوان محصول ايراني بر سينه خودروهاي داخلي بنشيند.
EF7 که طراحي و توليد اوليهاش 70ميليون دلار هزينه دربر داشت، حتي در نمايشگاه موتور 2008 آلمان نيز به نمايش درآمد و به گفته مسوولان ايپکو، مورد استقبال بازديدکنندگان قرار گرفت.
هماکنون آن طور که به گوش ميرسد، ايپکو هنوز يک هزار دستگاه نيز از اين موتور را به توليد نرسانده است.
محمد زالي، مديرعامل ايپکو، در همان زمان رونمايي EF7 اعلام کرد که شرط اقتصادي بودن توليد اين موتور، تيراژ 500هزار دستگاهي آن در سال است و توليد انبوه EF7 به حمايت مالي نياز دارد.
وي البته سال گذشته با اشاره به مشکلات مالي پيش روي توليد انبوه EF7، وعده داد که طي سال جاري 40هزار دستگاه از اين موتور به توليد خواهد رسيد. وعدهاي که عملي شدن آن با توجه به گذشت حدود نيمياز سال و آمار توليد ضعيف موتور ملي تا به امروز، بسيار بعيد است.
چراکه توليد 40هزار دستگاه EF7 نقدينگي بالايي را ميطلبد و از آنجا که تب توليد خودروهاي گازسوز در کشور پايين آمده، قطعا دولت نيز انگيزه چنداني براي حمايت مالي از توليد اين موتور ندارد.
هر چند ايرانخودرو به صورت نمادين، موتور پايه گازسوز خود را روي سمند نصب و چندي بعد نيز تعدادي محدود از سمندهاي EF7 را به مشتريان عرضه کرد، اما پس از گذشت مدتي، تمام سمندهاي مذکور را پس گرفته شد و به جاي آن، «ال.ايکس» در اختيار مشتريان قرار گرفت.
برخي کارشناسان معتقدند EF7 به نوعي بهينه شده موتور TU5 پژو است. |