English
فارسي
     



بنز بدون عیب، پراید پر از عیب
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حالی روش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را از ابتدای تیرماه تغییر داده که به نظر مي‌رسد این تغییر در راستای سهل‌تر شدن ارزیابی‌ها صورت گرفته است، چراکه نمره منفی خودروها طی تیر و در مقایسه با خرداد ماه تا مرز60 واحد افت از خود نشان مي‌داد.
در این زمینه البته روابط عمومي ‌وزارت صنایع و معادن توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده است. در نمابر ارسالی وزارت این طور آمده که طی 14 سالی که از عمر بررسی كيفيت خودروهای داخلی مي‌گذرد، سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد به عنوان متولی این بررسی‌ها، در ارزیابی خود از روش‌های مختلفی همچون بازرسی نوع a، نوع b، نوع c (بررسی عملکرد خودروها در 20هزار کیلومتر )، بازرسی تفصیلی و بازرسی رد و پذیرش بهره برده است، اما در جلساتی که طی یک سال و نیم گذشته با هدف اجراي روشی بهینه تر جهت افزایش اثرات ارزشیابی خودرو و نزدیکی بیشتر به خواسته و نگاه مشتری برگزار شد، روشی موسوم به بازرسی ترکیبی (استفاده از روش‌های موجود در بازرسی تفصیلی و نوع b) تهیه و پس از تایید شورای سیاست گذاری جایگزین روش قبلی شده است.
در ادامه این نمابر تاکید شده که با وجود استفاده از روش جدید، کماکان روش‌های بازرسی نوع c و رد و پذیرش به قوت خود باقی و در حال اجرا است.
اما به سراغ ارزیابی سطح کیفی خودروها در مرداد ماه برویم.در این ارزیابی، بنز E280 بدون هیچ نمره منفی در صدر قرار گرفته و سایپا 141 نیز طبق معمول قعر جدول را به خود اختصاص داده است.
در این ارزیابی که نتایج آن روی سایت رسمي‌ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفته، 24 خودرو تحت ارزیابی، مانند گذشته در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ، بررسی و خودروهایی که نمره منفی آنها بین صفر تا 120 شده، در گروه خیلی خوب، بین 120 تا 200 در جمع خوب‌ها و بین 200 تا 277 در دسته قابل قبول‌ها جای گرفته‌اند.
در این رده‌بندی‌ها البته خودروهایی که نمره منفی آنها بین 277 تا 410 و بالاتر از 410 باشد به ترتیب در گروه محصولات حداقل قابل قبول و غیر قابل قبول قرار مي‌گیرند که طی مرداد ماه هیچ خودرویی حائز این شرایط نشده است.
بنز، صدرنشین بدون عیب
بنز E280 با بازگشت به جمع خودروهای تحت ارزیابی کیفی مرداد ماه، باز هم به صدر جدول رفت و جالب آنکه این میهمان آلمانی و مونتاژی ایران خودرو حتی یک نمره منفی نیز به خود نمي‌بیند. این محصول در هیچ یک از معیارها نمره منفی به دست نیاورده و این در شرایطی است که هم وطن آن یعنی بنز E200 با 15 نمره منفی رده دوم جدول سطح کیفی خودروهای داخلی در مرداد ماه را در اختیار دارد. 15 نمره‌ای که به بخش رنگ مربوط مي‌شود.
مزدا3 نیزکه در گروه بهمن به مونتاژ مي‌رسد در ارزیابی مرداد ماه 25 نمره منفی کسب کرده که بیشترین آن به معیار رنگ مربوط است.
تزئینات و بدنه نیز دو معیار دیگری است که این ژاپنی در آنها نمره منفی دارد.
اما رده‌های چهارم و پنجم جدول رده‌بندی در حالی به دو ژاپنی دیگري رسیده که ماکسیما 7/25 نمره منفی به خود مي‌بیند و گرند ویتارا نیز 30 امتیاز منفی دارد. بیشترین نمره منفی ماکسیما که در پارس خودرو به مونتاژ مي‌رسد با معیار رنگ آن در ارتباط و گرند ویتارا نیز که شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو خراسان به حساب مي‌آید، بیشترین امتیاز منفی خود را در معیار بدنه کسب کرده است.
گروه خيلي خوب در اشغال فرانسوي‌ها
رده‌های ششم تا یازدهم جدول سطح کیفی خودروهای داخلی به اشغال فرانسوی‌ها درآمده است.فرانسوی‌هایی که پرچم دار آنها زانتیا به حساب مي‌آید و در بین شان تنها مگان، مونتاژی پارس خودرو در مقایسه با تیرماه با افزایش نمره منفی روبه‌رو شده است.
بیشترین نمره منفی زانتیا با معیار بدنه در ارتباط است و این مونتاژی سایپا تنها در دو معیار سیستم موتور و نفوذ آب نمره منفی به خود نمي‌بیند.پس از زانتیا در حالی به تندر-90 مي‌رسیم که نوع پارس خودرویی آن با 8/35 نمره منفی بالاتر از مدل ایران خودرویی اش با نمره منفی 1/36 قرار گرفته است.
تندر پارس خودرو در معیارهای سیستم تعلیق، تزئینات، رنگ، صداهای غیرعادی و بدنه امتیاز منفی کسب کرده و همتای ایران خودرویی اش نیز در تزئینات، رنگ، بدنه، تجهیزات الکتریکی و سیستم تعلیق نمره منفی به خود مي‌بیند.
از تندر که بگذریم در حالی به پژویی‌ها از نوع 206 مي‌رسیم که مدل صندوق‌دار این خودرو نمره منفی کمتری نسبت به مدل‌ هاچ بک آن کسب کرده است.
بالاترین نمره منفی 206 صندوق دار با معیار بدنه آن در ارتباط بوده و این محصول صادراتی ایران خودرو در سه معیار تزئینات، رنگ و صداهای غیرعادی نیز امتیاز منفی دارد.این در شرایطی است که 206‌هاچ بک در تمام معیارها نمره منفی بدست آورده و بیشترین آن نیز به بدنه مربوط مي‌شود.
اما مگان که یازدهمین عضو جدول رده بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در مرداد ماه به حساب مي‌آید، تنها در سه معیار تزئینات، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده است.
این خودرو فرانسوي که برند روز رنو به حساب مي‌آید، فعلا در مدل 1600 سی سی در پارس خودرو به مونتاژ مي‌رسد و قرار است مگان 2000 داخل نیز به زودی پیش فروش شود.
کاهش نمره منفی ریو
رونیز، ریو و آوانته سه عضو انتهای جدول گروه خیلی خوب به حساب مي‌آیند.
در این بین رونیز با كسب نمره منفي در 4 معیار سیستم تعلیق، رنگ، بدنه و تزئینات جایگاه دوازدهم را در اختیار دارد و بیشترین نمره منفی این مونتاژی ژاپنی پارس خودرو به معیار تزئینات مربوط مي‌شود.
پس از رونیز، ریویی قرار گرفته که بالاترین نمره منفی آن نیز با معیار تزئینات در ارتباط بوده و این کره‌ای مونتاژی در پنج معیار دیگر یعنی سیستم تعلیق، موتور، تجهیزات الکتریکی، بدنه و رنگ نمره منفی به خود مي‌بیند.
آوانته برند هیوندایی کره که در کرمان موتور به مونتاژ مي‌رسد نیز در شرایطی پس از ریو قرار گرفته که در پنج معیار سیستم تعلیق، ترمز، تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی به خود مي‌بیند.
گروه خوب‌ها
به گروه خوب‌ها مي‌آییم. گروهی که صدرنشین آن پژو پارس تولید مرکز است و قعرنشین آن نیز پراید صبا؛
نکته مهم در مورد اعضای این گروه اینکه فاصله امتیاز منفی آنها در مقایسه با خودروهای خیلی خوب بسیار فاحش و زیاد است.
به نحوی که پژوپارس صدرنشین در مقایسه با آوانته، 60 نمره منفی بیشتر کسب کرده است.
این محصول به جز نفوذ آب در سایر معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن به تزئینات مربوط مي‌شود. این در شرایطی است که همتای خراسانی آن که در رده بعدی جای گرفته، در هر 9 معیار نمره منفی به خود مي‌بیند.
بیشترین امتیاز منفی این محصول به بخش بدنه مربوط است. پارس خراسان بیشترین امتیاز منفی را در رنگ بین کل خودروهای تحت ارزیابی مرداد ماه در اختیار دارد.
پس از این محصول به سمند در جایگاه هفدهم مي‌رسیم.
سمندی که برند ملی ایران خودرو به حساب آمده و به جز نفوذ آب در باقی معیارها حائز نمره منفی شده است و بالاترین آن به تزئینات مربوط مي‌شود.
از سمند که بگذریم به محصول پیر ایران خودرو یعنی پژو 405 خواهیم رسید.
این فرانسوی قدیمي‌در مدل خراسانی خود طی ارزیابی مرداد ماه، در هر 9 معیار نمره منفی به دست آورده که بیشترین آن را در بدنه به خود مي‌بیند. همتای تهرانی 405 نیز علاوه بر اینکه در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده، رکوردار نمره منفی در معیار ترمز بین کل خودروهای تحت ارزیابی نیز به حساب مي‌آید.
پس از 405، دو عضو خانواده پراید یعنی 132 و صبا را مي‌بینیم.
محصولاتی که طی رده‌بندی تیرماه و به لطف تغییر روش ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی، از گروه خودروهای قابل قبول جدا و مجوز ورود به جمع خوب‌ها را گرفتند.
این دو که در رده بندی مرداد نیز در جمع خودروهای خوب قرار دارند، در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده‌اند.
بیشترین امتیاز منفی هر دو آنها با معیار بدنه در ارتباط است.
سایپا 141 رکورددار نمرات منفی
اعضای گروه خودروهای قابل قبول، هر کدام در کسب نمره منفی، رکورد از خود به جا گذاشته اند. در این بین سایپا 141 قعرنشین جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در مرداد، بیشترین امتیاز منفی را بین کل خودروهای تحت ارزیابی این ماه، در چهار معیار تزئینات، صداهای غیرعادی، بدنه و نفوذ آب به خود اختصاص داده است.
پژو روآ نیز که در جدول، یکی به آخر شده، در دو معیار سیستم تعلیق و موتور رکورددار کسب نمره منفی به حساب مي‌آید. همچنین پراید پارس خودرو که جایگاه قبل از روآ را در اختیار دارد، در معیار تجهیزات الکتریکی بیشترین نمره منفی را بین کل خودروهای تحت ارزیابی مرداد ماه به خود اختصاص داده است. هر سه عضو گروه خودروهای قابل قبول، در تمام معیارها نمره منفی دارند.بیشترین امتیاز منفی روآ و پراید پارس خودرو به معیار بدنه آنها مربوط و سایپا 141 نیز بیشترین امتیاز منفی خود را در بخش تزئینات به دست آورده است.



تاريخ درج : 2009-09-09
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group