|
|
|
|
ریاست سایپا به «پوستين دوز» رسید |
|
|
|
علی ملک مديرعامل فعلي سايپا يدك به اقرار بسیاری از دستاندرکاران صنعت خودرو و مدیران وزارت صنایع از توجه ویژه وزیر براي مديرعاملي سايپا برخوردار بود، وی حتی رفتن به سایپا را برای خود تکلیف خوانده بود، با این حال پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف وزارت دوباره علیاکبر محرابیان درمجلس این طور به نظر ميرسید که شاخصههای مدیرعامل برگزیده سایپا تغییر پیدا کرده و سیاست وزارتخانه بر انتخاب شخصی است که وابسته به هیچ گروه و فردی نباشد و بیشتر بر توانایی و داشتن سوابق خودرويي تكيه شده باشد، هر چند که سیاسی نبودن این فرد نیز از شاخصههای مورد نظر و با اهمیت مد نظر بوده است. مسیح مشهدی تفرشی از دیگر گزینههای مهم و مطرح مدیر عاملی سایپا خوانده ميشد. وی که هم اکنون مدیرعامل شرکت پارس خودرو ميباشد مدیر قابل اعتماد مهرداد بذرپاش خوانده ميشد، هر چند که وی بارها اعلام کرده بود که علاقهاي به رفتن از پارس خودرو ندارد و ترجیح ميدهد که پروژههاي این شرکت را دنبال کند، اما رفتن وی به سایپا به نوعی ادامه دهنده مسیر بذرپاش بود.
با این حال پس از رای اعتماد مجلس به محرابیان و وزارت مجدد وی از سویی و حضور مهرداد بذرپاش در سازمان ملی جوانان، گزینههاي دیگری نیز مطرح شد ازجمله احتمال انتخاب روغني يا شايسته براي تصدي مديرعاملي سايپا از طریق برخی از رسانهها، بازار شایعاتی که این روزها از رونق خوبی برخوردار بود را داغتر کرد . اما سرانجام روز گذشته پس از
كش و قوسهاي فراوان، خبر تایید شدهاي از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر تلکس خبری بسیاری از خبرگزاریها قرار گرفت مبنی براینکه طي حكمي از سوي قلعهباني، رييس سازمان گسترش نعمتالله پوستيندوز به سمت مديرعامل شركت سايپا منصوب شد.خبرگزاری ایسنا دیروز با اعلام این خبر تصریح هم کرده بود که وی تمايلي به تاييد اين خبر از خود نشان نداده است. اما پوستین دوز کیست و چه سابقه مدیریتی دارد ؟ وی هماکنون رييس هياتمديره شرکت سايپايدک است.
پوستين دوز از جمله مديران جوان شرکت سايپا در دوره مديريت قلعه باني بود که پلههاي ترقي را در همين شرکت طي نمود و در آن زمان به سمت مديرعامل امداد خودروي سايپا برگزيده شد و دو سال پياپي عنوان مدير نمونه سايپا را کسب کرد.
وي در دوره مديريت بذرپاش به شرکت سايپا يدک منتقل شد و در بخش خدمات پس از فروش خدمت کرد.
پوستين دوز که متولد دي 1347 روستاي ميچکار از توابع بخش کلاردشت است، در رشته مهندسي صنايع گرايش تجزيه و تحليل سيستم فارغ التحصيل شد و اکنون نيز دانشجوي دکتراي مديريت است.
پوستين دوز کارش را از اواخر 1366 و اوايل 1367 در صنايع خودکفايي سپاه شروع کرد که تا اواخر سال 1371 ادامه پيدا کرد. از 1372 به مدت دو سال به عنوان مشاور در ايران خودرو و وزارت ارشاد مشغول به کار بود.
وي که بيشتر به سمت رشته مديريت گرايش داشت از همان زمان، تدريس را هم آغاز کرد.
پوستين دوز از سال 1374 در پارس خودرو مدير منابع انساني و از سال 1380 تا 1385 مدير توسعه مديريت بود و از ارديبهشت 1385 نيز به امداد خودرو آمد.
نگاهي به مديران عامل سايپا در 28 سال گذشته
سکان هدایت دومین خودروساز بزرگ کشور در حالی دیروز به پوستین دوز رسید که سایپا از سال 60 یعنی از زمانی که زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت تا به امروز، هفت مدیر دیگر را بر صندلی مدیرعاملی خود دیده است.
مدیرانی که معروفترین آنها منوچهر غروي، بهرام شريعت و احمد قلعه باني و سیفالله ابراهیمی به حساب ميآیند.
در این بین و بنا به گفته دستاندرکاران صنعت خودرو، میتوان از شریعت به عنوان مدیری زیرساختی و پایه گذار مگاموتور و
سازه گستر نام برد و قلعه بانی را نیز موفقترین و در عین حال خوششانسترین.
بد نیست حال که هشتمین مدیرعامل سایپا انتخاب شده، نگاهی به مدیران پیشین این شرکت از سال 60 تا به امروز انداخته و برخی اقدامات مهم آنها را در این شرکت از نظر بگذرانیم.
اولین مدیرعامل با رنو آمد
هر چند بيشتر مشتريان ايراني به خصوص قديمي ترها، خودرو رنو 5، محصول کوچک و شايد خاطره انگيز سايپا را به خوبي به ياد دارند اما بعيد است بدانند که اين خودرو توسط چه کسي وارد بازار ايران شد.
تورج منصور، به عنوان اولين مديرعامل سايپا از سال 60، کسي است که رنو 5 را ميهمان سايپا کرد.
منصور در شرايطي اين خودرو کوچک را به خط توليد سايپا آورد که تا قبل از آن ژيان محصول به ياد ماندني شرکت سيتروئن در سايپا به توليد ميرسيد.
منصور تا سال 67 در سايپا ماند و سپس جاي خود را به منوچهر غروي داد.
کسی که سايپا به نوعي بايد اوضاع مناسب بازار خود را مديون وی باشد، چرا که پرايد توليدي را غروی به سايپا آورد.
وی البته علاوه بر پرايد، رنو 21 را نيز ميهمان سايپا کرد و با ورود اين محصول، ژيان از سايپا رفت.
غروي در حالي تا سال 73 سکان هدايت سايپا را بر عهده داشت که چندي بعد به ايران خودرو رفت و چندين سال مديرعاملي خودروسازي بزرگ ايران را نيز بر عهده گرفت.
آن طور که قديميهاي صنعت خودرو ميگويند وي علاقهاي به داخلی سازی رنو21 نداشت و اين موضوع را نیز پيگيري نکرد.
تاسیس مگاموتور و سازه گستر توسط شریعت
قطعا پايه گذارمگاموتور و سازه گستر، اقداماتي نيست که از ذهن صنعت خودرو ايران و سايپا برود. اقداماتي که بهرام شريعت طي سه سال مديريت خود در سايپا آنها را انجام داد.
وي را که پس از غروي به مدت سه سال مديرعاملي سايپا را بر عهده داشت، مديري
پايهگذار ميدانند و دستاندرکاران صنعت خودرو از کارهاي وي به عنوان اقداماتي اساسي ياد ميکنند.
در دوران مديرعاملي شريعت، قانون خودرو به تصويب رسيد و وي با تخفيفهاي گمرکي که از بابت اين قانون نصيب سايپا شد، توانست مگاموتور را به عنوان موتورساز سايپا و سازه گستر را به عنوان قطعه ساز اين شرکت پايهگذاري کند.
يکي از نکات منفي دوران مديرعاملي شريعت، هدر رفتن چند ميليارد تومان در قطعه سازي سايپا است، به نحوي که چون اين شرکت، تازه به سراغ ساخت داخل قطعات رفته و کپي کار به حساب ميآمد، به اندازه چند ميليارد تومان، قطعات ساخته شده اوليه دور ريخته شده و به هدر رفت.
افزایش تیراژ با ابراهیمی
هر چند آغاز داخليسازي قطعات در سايپا را بايد متعلق به دوره مديرعاملي شريعت بدانيم، اما دستاندرکاران صنعت خودرو، معتقدند داخلي سازي در اين شرکت را بايد به نام سيفالله ابراهيمي که پس از شريعت بر صندلي مديرعاملي سايپا نشست سند زد.
ابراهيمي که ادامهدهنده راه شريعت در داخليسازي قطعات سايپا به حساب ميآيد تا سال 80 در سايپا ماند و درصد ساخت داخل و تيراژ را در اين شرکت به نحوي قابل قبول بالا برد.
اوجگیری سایپا با قلعهبانی
هر چند به گفته ميرخاني رشتي، حدود10 سال بحث حذف پيکان از صنعت خودرو ايران مطرح و ايران خودروييها زير بار آن نميرفتند، اما قرعه شانس به نام احمد قلعه باني افتاد تا با حذف پيکان طي دوران مديرعاملي وي در سايپا (سال 84)، پرايد رشدي سريع و چشمگير را در توليد و فروش تجربه کند.
قلعه باني که سال 80 به کيلومتر 15 جاده مخصوص آمد، توانست به لطف حذف پيکان، تيراژ توليد شرکت را افزايش داده و سايپا را به سودآوري بالايي برساند.
از ديد دستاندرکاران صنعت خودرو کشور، قلعهباني موفقترين مديرعامل سايپا به حساب آمده و اين شرکت وضع مالي مناسب خود را مديون وي است.
قلعه باني پس از شش سال مديريت در سايپا و در حالي با کيلومتر 15 جاده مخصوص وداع کرد و به حوالي پارک ملت (سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران)رفت که سايپا دومين خودروسازي بزرگ خاور ميانه شده و سهم بازار بيشتري را در مقايسه با رقيب وطني خود ايران خودرو در دست داشت.
آخرین مدیرعامل با مینیاتور رفت
تا همین دو سه هفته پیش خیلیها بر این باور بودند که مهرداد بذرپاش باز هم بر صندلی مدیرعاملی سایپا مينشیند، اما اینچنین نشد و مدیرعاملی سایپا به پوستین دوز رسید.
اما بذرپاش در حالی زمستان 86 کلید سایپا را از قلعه بانی تحویل گرفت که پیش از آن عضویت در ستاد رايحه خوش خدمت و مديرعاملي
پارس خودرو و همچنین عضویت در هیات مدیره سایپا را در کارنامه کاری خود داشت.
نقطه عطف دوران مديرعاملي وي را بايد رونمايي از مينياتور خودرويي که سايپاييها آن را کاملا ايراني ميدانند، دانست.
البته نبايد فراموش کرد که استارت توليد مينياتور از دوران مديريت قلعه باني در سايپا زده شد و بذرپاش نيز با ادامه آن، حدود دو سال بعد اين خودرو را رونمايي کرد.
بذرپاش همچنين به خاطر پيشنهاد مشهورش يعني ادغام ايران خودرو و سايپا نيز خاطره اي از سايپا از خود به جا ی گذاشت.
وي هماکنون رييس سازمان ملي جوانان است و بنا بر شنیدهها احتمالا چندي ديگر بايد براي تصدي وزارت رفاه و تامين اجتماعي، به بهارستان و نزد مجلسيها برود. |
تاريخ درج : 2009-09-16 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|