English
فارسي
     



روی صنعت وقت نگذاشتم، روي خودرو چرا !
ذرپاشی که به جای وی، نعمت‌ا... پوستین دوز بر صندلی مدیرعاملی سایپا نشست.
به جز وزیر صنایع‌ومعادن و علی ملک مدیرعامل سایپادیزل تقریبا همه مردان درگیر با صنعت خودرو کشور در مراسم پنج‌شنبه صبح سازمان گسترش حضور یافته و کوچ مدیری نه چندان دور از سیاست را از سایپا و جایگزینی مدیری ظاهرا تکنوکرات را در این شرکت سودآور از نزدیک به چشم دیدند.
نیامدن علی اکبر محرابیان وزیر صنایع هر چند خیلی تعجب حاضران را در پی نداشت، اما حضور نیافتن ملک در نوع خود جالب به نظر می‌رسید. چرا كه وي تا همین دو سه هفته پیش اصلی‌ترین گزینه جایگزینی بذرپاش به شمار می‌رفت و شنیده‌ها از آن حکایت می‌کرد که محرابیان نظر مثبتی روی وی دارد و خود ملک نیز در چند نوبت تلویحا به تمایل و حتی جدی شدن حضورش در راس هرم مدیریتی دومین خودروساز بزرگ کشور اشاره کرده بود.
البته جز ملک گزینه‌های دیگری نظیر مسیح تفرشی مدیرعامل پارس خودرو و محمدرضا روشنی مقدم قائم مقام سایپا نیز تا پیش از انتخاب پوستین دوز، برای صندلی مدیرعاملی سایپا مطرح بودند، با این تفاوت که این دو، پنج‌شنبه گذشته خود را به حوالی پارک ملت رساندند تا مراسم معارفه مدیر بالادستی جدید خود را از نزدیک شاهد باشند.
هر چند در مراسم‌هایی از این دست معمولا ابتدا مدیری که قرار است تودیع شود، بالای تریبون رفته و سخنرانی می‌کند، اما در مراسم پنجشنبه که خیلی‌ها از قلعه بانی مدیرعامل سازمان گسترش گرفته تا کربل مدیرعامل رنوپارس و رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در آن حضور داشتند، عکس این رویه رخ داد و این پوستین دوز بود که اولین سخنران جلسه لقب گرفت.وی در اظهاراتی بسیار کوتاه به پيشينه صنعت خودروسازي در ايران اشاره کرد و گفت: صنعت خودروسازي ايران داراي سه دوره قطعه‌سازي، توليد و خدمات پس از فروش بوده و اميدواريم در دوره كنوني سياست توسعه محصول در سايپا با قوت بيشتري ادامه يابد.
وي همچنين با بيان اینکه نجم‌الدین از دوستان قديمي وي است، خاطرنشان كرد: اميدواريم كه سايپا و ايران خودرو بتوانند در حوزه مشترك‌سازي همكاري‌هاي بهتري با يكديگر داشته باشند.
بذرپاش ول کن ادغام نیست
موضوع ادغام خودروسازان را باید یک پای ثابت مراسمی که بذرپاش در آن حضور دارد دانست.
وی در حالی دو سال پیش و هنگامی که هنوز مدیرعامل پارس خودرو بود، پیشنهادی بحث‌برانگیز را مبنی‌بر ادغام ایران خودرو و سایپا مطرح کرد که تقریبا بیشتر کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو کشور ساز مخالف در برابر آن زدند.
این در شرایطی است که ظاهرا بذرپاش با وجود آنکه پنج‌شنبه گذشته رسما سکان هدایت سایپا را واگذار کرد، هنوز هم پیشنهاد معروف و کم طرفدار خود را به دست فراموشی نسپرده است، چراکه وی طی سخنرانی اش در مراسم پنج‌شنبه، تلویحا باز هم به این موضوع اشاره کرد.
برگه ای که همراهان بذرپاش روی آن مواردی از دستاوردهای دوران مدیرعاملی وی در سایپا را یادداشت کرده بودند، متعلق به ايران‌خودرو بود و همين امر بهانه‌ای شد تا بذرپاش با بیان این جمله که «ادغام دست از سر من برنمی دارد!» در مراسم تودیع خود نیز یادی از ادغام کند.
وی که دومین سخنران مراسم آخر هفته گذشته سازمان گسترش به حساب می‌آمد، در جایی دیگر از صحبت‌های خود باز هم به ادغام اشاره کرد و در واکنش به جمله‌ای با این مضمون که سایپا برترین خودروساز ایران در سال 87 شده، با لحني نه چندان جدی گفت: چون قرار است ایران خودرو و سایپا با هم ادغام شوند، خیلی روی این برتری تاکید نمی‌کنم، از طرفی چندان نسبت به واقعیت داشتن اینکه سایپا خودروساز برتر ایران در سال 87 است، مطمئن نیستم!
مدیرعامل پیشین سایپا با بيان اينکه تاكنون مراسم توديع و معارفه تعداد زيادي از مسوولان را برگزار كرده‌ و امروز قرعه به نام خود وی افتاده است، عنوان كرد: بابت رفتن از سايپا، هم خوشحالم و هم ناراحت. خوشحال از اينکه مديرعامل انتخاب شده براي سايپا از جنس همين شركت است و ناراحت از اینکه سایپا را ترك مي‌كنم.
بذرپاش در ادامه با اشاره به اینکه ايجاد برند اختصاصي براي سايپا از نان شب هم براي اين شركت واجب ‌تر بوده، تاكيد كرد: در اين زمينه اجراي پروژه مينياتور در دستور كار شركت قرار گرفت كه تاكنون به خوبي پيش رفته است.
وي همچنين به برخي از آمارهاي مربوط به عملكرد سايپا در سال گذشته اشاره كرد و توضيح داد: سال قبل توليد سايپا حدود 15‌درصد افزايش يافته كه اين رشد در شش ماهه نخست امسال نيز حدود 9‌درصد بوده است. فروش گروه نيز در سال گذشته حدود 18‌درصد رشد داشت.
کنایه به ایران خودرو!
اما اوضاع مالی ایران خودرو این روزها به حالتی رسیده که بذرپاش نیز ایران خودرویی‌ها را از کنایه در این زمینه بی‌نصیب نگذاشت و مزاح وار به آمار رشد ایران خودرو اشاره کرد و رو به مدیرعامل این شرکت گفت: خب الحمدا... شما هم 10‌درصد رشد کرده‌اید!
وی که ظاهرا شوخ‌طبع‌تر از همیشه به نظر می‌رسید به انتقادهای محمد رویانیان رییس پلیس پیشین راهور ناجا و رییس فعلی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت نیز اشاره و خطاب به وی گفت: کاش پراید حذف می‌کردی و می‌رفتی!
وی سپس لحن خود را جدی کرد و در دفاع از تولید پراید اظهار داشت: سايپا به راحتي نمي‌تواند پرايد را كنار بگذارد و به اعتقاد من حذف پراید نه تنها به صلاح سایپا نیست، بلکه به صلاح کشور هم نخواهد بود. بذرپاش ادامه داد: البته سردار رويانيان خيلي تلاش كرد كه توليد پرايد را متوقف كند، اما اميدواريم تا 9‌ماه آينده فاز اول توليد پرايد که دوباره طراحي شده، آغاز شود.
مديرعامل پیشین سايپا همچنين در ادامه سخنرانی خود به صادرات این شرکت نیز اشاره و يادآور شد:‌ صادرات سايپا در سال گذشته حدود 7/41درصد رشد پيدا كرده و سود تلفيقي شركت نيز در سال گذشته 7/18درصد نسبت به سال 1386 افزايش يافت. وي در زمینه دلیل لغو اجرای مراسم تودیع و معارفه در سایت کاشان سایپا نیز تاکید کرد: قرار بود مراسم تودیع و معارفه با حضور رييس‌جمهور در سايپای كاشان برگزار و همزمان، این سایت نیز افتتاح شود، اما به علت برخي مشكلات، اين كار انجام نشد و اميدواريم به زودي اين سايت خودروسازي به بهره‌برداري رسد.
بذرپاش که گویا دل کندن از جاده مخصوص برایش بسیار سخت بود خطاب به مديران سايپا تاكيد كرد: قطعا مديرعامل جديد بهتر از من با شما آشنا است و بهتر از من نیز كار خواهد كرد.
وی به سبک محمود احمدی‌نژاد رییس دولت دهم که در آخرین حضور تلویزیونی خود پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 22 خرداد، سخنانش را با این شعر حافظ که می‌گوید، «گر بود عمر به میخانه روم بار دگر / به جز از خدمت رندان نکنم کار دگر» پایان برد، اظهاراتش را به انتها رساند و در حالی که بغض کرده بود از تریبون پایین آمد تا صنعت خودرو با یکی از مدیران خاص و سیاسی خود وداع کند. البته بذرپاش هنوز عضو هیات‌مدیره سایپا به حساب می‌آید.
روی صنعت وقت نگذاشتم...
چندی پیش بود که اظهارنظر مدیرعامل پیشین ایران خودرو درباره بذرپاش مبنی‌بر اینکه وی چون وقت زیادی روی صنعت نگذاشته، نتیجه مطلوبی را نیز نگرفته است، برخی سایپایی‌ها را به واکنش واداشت.
این در حالی است که بذرپاش در حاشیه مراسم پنج‌شنبه گذشته، در واکنش به این اظهارنظر منوچهر منطقی گفت: بله من روی صنعت وقت نگذاشتم، اما روی خودرو، چرا!
تاکید بر تولید سبز
اما مدیرعامل سازمان گسترش نیز که خود روزی سکان هدایت سایپا را در دست داشت و زمستان 86 آن را به بذرپاش تحویل داد، طی مراسم آخر هفته گذشته به سخنرانی پرداخت و در ابتدا با اشاره به تغییر و تحولات به وجود آمده در صنعت خودرو طی چند سال گذشته تاکید كرد:‌ بايد اذعان داشت كه سايپا طي چند سال اخير حداقل از نگاه سهامداران، بهتر از ايران خودرو كار كرده و مديرعامل سابق اين شركت نيز يكي از هماهنگ‌‌ترين مديران شركت‌هاي تابع سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بوده است.
قلعه‌باني به طور تلويحي با پیشنهاد بذرپاش درباره ادغام ايران خودرو و سايپا مخالفت كرد و گفت: هنوز انجام چنين اقدامي خيلي زود است و اين دو شركت مي‌توانند در زمينه‌هايي مانند سرمايه‌گذاري، نيروي انساني، قطعه‌سازي و پلت‌فرم كار مشترك انجام دهند.
قلعه‌بانی با بيان اینکه صنعت خودروسازي ايران بايد توليد خودروهاي كم‌مصرف و سبز را در دستور كار خود قرار دهد، تصريح كرد: ایران خودرو و سایپا باید در تولید محصولاتی با مصرف سوخت پایین و آلایندگی کمتر با یکدیگر همکاری‌های مشترکی را داشته باشند.
وی با تاکیدبر اینکه صنعت خودرو كشور بايد در سال جاري كاهش حداقل 15‌درصدي هزينه‌هاي سربار خود را محقق كند، گفت: سرمايه‌گذاري‌هاي صنعت خودروسازي كشور بايد داراي توجيه اقتصادي باشند، رییس سازمان گسترش تاکید کرد: به دو خودروساز بزرگ كشور پيشنهاد مي‌كنم كه هرچه زودتر شركت‌هاي قطعه‌سازي زيرمجموعه‌هاي خود را به بخش خصوصي واگذار كنند تا از محل درآمد حاصل از واگذاري اين شركت‌ها روي توسعه محصول سرمايه‌گذاري كنند.معاون وزير صنايع‌ومعادن همچنين با اشاره به نهايي شدن تدوين استراتژي صنعت خودروسازي كشور توضيح داد: اين استراتژي هم‌اكنون براي تاييد نهايي به وزارت صنايع‌و‌معادن ارسال شده تا در صورت لزوم وزير صنايع‌و‌معادن در مورد آن نظر دهد.
به گفته قلعه بانی، صنعت خودروسازي كشور تا سال 1404 بايد حداقل 40‌درصد از توليد خود را صادر كرده و تعرفه واردات خودرو به كشور نيز تا آن سال بايد به حدود 20‌درصد برسد.
تاريخ درج : 2009-09-22
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group