|
|
|
|
تحمل خودروسازان، صنعت كشور را نجات داد |
|
|
|
x محرابیان در اين مراسم عنوان كرد که دو سال گذشته قیمت مواد اولیه در دنیا افزایش چشمگیری یافت اما وزارت صنایع خودروسازان را ملزم به عدم افزایش قیمت خودرو نمود که این امر در نهایت موجب شد تا خودروسازان بتوانند بحران را به راحتی پشت سر گذارند و صنعت خودروسازی کشور را نجات دهند.
به گفته وزیر صنایع ثبات در قیمت خودروهای داخلی موجب شده تا امکان کاهش قیمت در شرایط کنونی در کشور مهیا نشود اما وزارت صنایع سعی دارد تا با افزایش بهرهوری خودروسازان و کاهش قیمت مواد اولیه شرایط کاهش قیمت را در خودروهای داخلی به وجود آورد.
علاوه بر قیمت خودروهای داخلی چگونگی اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده که در شرایط کنونی بازار ميتوانست به کمک خودروسازان آید از دیگر طرحهايي بود که با انتقاد مسوولین حاضر در این مراسم مواجه شد. به گفته هاشمی کندی در اجرای این طرح موجب شده تا در سال جاری هیچ خودرو فرسودهای از رده خارج نشود از سوی دیگر و به گفته هاشمی اجرای این طرح ميتواند در رشد صنعت خودروسازی کمک بسزایی داشته باشد اما عدم اجرای درست آن موجب شده تا خودروسازان با مازاد تولید نیز مواجه شوند و به این طریق نهتنها کمکی به خودروسازان نشد بلکه بازار نیز با بی نظمی و مازاد عرضه مواجه شد. مشروح مراسم روز گذشته را در ذیل ميخوانید:
علی ملک، مدیر عامل شرکت سایپا دیزل در مراسم رونمايي و افتتاح خط توليد دو كاميون جديد آذر سان و البرز از افتتاح همزمان پنج مركز خدمات پس از فروش خودروهاي سنگين در نقاط مختلف كشور، معرفي 119 كاربري مختلف حمل بار و آغاز بهرهبرداري از سامانه هوشمند تابلوهاي اطلاعرساني الكترونيكي در نمايندگيهاي فروش و خدمات پس از فروش سايپا ديزل در سراسر كشور خبر داده و اظهار داشت: سیاستهاي بانک مرکزی موجب شده تا فضا برای تولید در کشور مناسب نباشد که این امر موجب شده تا بخش تولید در کشور با مشکلات بسیاری مواجه شود.
مديرعامل شركت خودروسازي سايپا ديزل در ادامه با اشاره به آمار سازمان گسترش که نشاندهنده کاهش 60درصدی تولید در این شرکت بوده افزود: دلايل مطرح شده در رسانهها در خصوص كاهش توليد شركت درست نبوده و يكي از دلايل اصلي، نوع آماردهي شركت بوده است.
وي با بيان اينکه خودروسازان CBU را نيز گاهي جزو آمار توليدي خود مطرح ميكنند، اما ما اين كار را انجام نميدهيم، خاطرنشان كرد: با تلاش 10 ماهه همكاران تنها محصول CBU شركت به توليد داخل تغيير يافت و حدود 700 شغل را نيز تثبيت كرد.
ملک همچنین با بيان اينكه در نيمه نخست سال جاري با وجود تشديد مشكلات، میزان صادرات این شرکت از مرز 12ميليون دلار گذشته نيز، تصريح كرد: طبق پيشبينيهاي صورت گرفته در حالت بدبينانه تا پايان سال 25ميليون دلار و در حالت خوشبينانه نیز 30ميليون دلار صادرات خواهيم داشت. اظهارات ملک در حالی است که بر اساس آمار گمرک جمهور اسلامی در چهار ماه ابتدایی سال جاری صادرات خودروهای تجاری با کاهش 97درصدی مواجه بوده است.
قیمت خودروهای داخلی قابل قبول نیست
حسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به عنوان سخنران در این مراسم بازهم به بالا بودن قیمت خودروهای داخلی اشاره کرد و از محرابیان وزیر صنایع و معادن خواست تا نسبت به کاهش قیمت خودرو در کشور برنامهریزی صورت دهد. به گفته هاشمی قیمت خودرو در کشور بسیار بالا است و مجلس بارها از وزارت صنایع خواسته تا نسبت به کنترل قیمت خودرو در کشور اقداماتی صورت دهد اما تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است. هاشمی با اشاره به اینکه قیمت خودرو در کشور از سوی مردم قابل قبول نیست، در ادامه اظهار داشت: پیش از این وزارت صنایع تیراژ پایین خودرو در کشور را یکی از دلایل بالا بودن قیمت خودرو در کشور عنوان ميکرد، اما در حال حاضر تیراژ تولید در کشور افزایش یافته با این حال قیمت خودرو کاهش نیافته است.
به گفته هاشمی مجلس در سال جاری حفظ تعرفه واردات را به منظور حمایت از خودروسازان ثابت نگه داشت تا به این طریق شرایط برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی را به وجود آورد اما این امر محقق نشد. اظهار نظر هاشمی در حالی است که علیاکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن به عنوان دیگر سخنران این مراسم در پاسخ به اظهارات هاشمی مبنی بر گران بودن نرخ خودرو در کشور اظهار داشت: طی دو سال گذشته و در شیب افزایش قیمت مواد اولیه، وزارت صنایع اجازه افزایش قیمت را به خودروسازان کشور نداد که این امر موجب شد تا صنعت خودروسازی با شدت گرفتن بحران با مشکل مواجه نشود، اما در سال جاری و با توجه به آنکه خودروسازان در بحران سال گذشته هیچ افزایش قیمتی نداشتند نمیتوان توقع کاهش قیمت را از آنها داشت. وی در ادامه افزود: قیمت فروش خودرو نسبت به چند سال گذشته ثابت مانده است.
وی در ادامه عنوان کرد: تزلزل در نرخ مواد اولیه یکی از دلایلی است که موجب ميشود تا خودروسازان با مشکل مواجه شوند، اما در صورت ثابت نگه داشتن نرخ مواد اولیه خودروسازان ميتوانند به راحتی بحران را پشت سر گذارند.
عدم تحقق برنامههاي طرح خروج
خودرو فرسوده
طرح خروج خودروهای فرسوده یکی از طرحهایی است که طی یکسال گذشته و با شدت گرفتن بحران جهانی، بسیاری از کشورها به منظور خروج از بحران، اجرای آن را در دستور کار خود قرار دادند تا به این طریق بازار خودرو را از رکود خارج کنند. اجرای این روش از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا در حالی است که روش مذکور سالها است که در کشور ما در حال انجام است اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است.
هاشمی نیز در ادامه با اشاره به اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده از سوی شرکتهای بزرگ خودروساز اظهار داشت: بحران جهانی موجب شد تا کشورهای اروپایی و آمریکایی اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار دهند، اما در کشور ما و با وجود اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده از چند سال گذشته اين طرح هنوز به توفیق چندانی دست نیافته است.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه اظهار داشت: در سال جاری مسوولین ستاد مدیریت حملونقل و مصرف سوخت وعده خروج 600هزار خودرو فرسوده را دادند اما تا کنون و با گذشت نزدیک به شش ماه از سال هنوز هیچ خودرو فرسودهای از رده خارج نشده است. علاوه بر طرح خروج خودروهای سواری طرح نوسازی ناوگان باری نیز از سال 81 در کشور به مرحله اجرا گذاشته شد، اما این طرح نیز تاکنون موفقیت چندانی به دست نیاورده به طوریکه تاکنون کمتر از 10درصد طرح اجرایی شده است، نبود خودرو تجاری مناسب و عدم ارائه تسهیلات را ميتوان از جمله دلایل ناکارآمد شدن اجرای طرح دانست؛ هرچند ملک در این مراسم اظهار داشت که سال گذشته این شرکت به منظور اجرای طرح نوسازی ناوگان باری کشور افزایش تیراژ را در دستور کار خود قرار داده بود اما عدم اجرای این طرح موجب شد تا این شرکت با مازاد تولید مواجه شود و در نهایت برای حفظ بازار در سال جاری کاهش تیراژ را در دستور کار خود قرار دهد.هاشمی نیز در این خصوص ميگوید: ستاد مدیریت حملونقل و مصرف سوخت در کنار طرح خروج خودروهای فرسوده که در دستور کار قرار داده بود طرح نوسازی ناوگان باری را نیز در برنامه خود داشت اما این طرح نیز همانند خودروهای سواری در سال جاری هنوز اجرایی نشده است.به گفته وی اجرای این طرح ميتواند کمک موثری به شرکتهای تولیدکننده خودروهای تجاری کند و به این طریق تیراژ را در این شرکتها افزایش دهد.
محرابیان نیز در خصوص چگونگی اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده اظهار داشت: خودروسازان در سال جاری برای اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده ظرفیت خوبی را پیشبینی کردند و تسهیلات خوبی نیز برای اجرای طرح در نظر گرفته شده و در صورتیکه بانکها تسهیلات مورد نیاز را اختصاص دهند ميتوان امیدوار بود که طرح شتاب گیرد.
کمیسیون خواستار ادغام وزارت صنایع و بازرگانی
علاوه بر مسائل مطرح شده هاشمی در ادامه این مراسم با اشاره به طرح ادغام وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی عنوان کرد: در روز صنعت و معدن، کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد طرح ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن را با احمدی نژاد رییس دولت دهم مطرح کرد که این طرح مورد موافقت وی نیز قرار گرفت.
وی در ادامه عنوان کرد: امیدواریم این ادغام براساس اصل 44 قانون اساسی صورت گیرد تا بتوانیم به این طریق فروش، تولید و صادرات را در یک جا متمرکز کنیم.
تولید خودرو کم مصرف در آستانه هدفمند کردن یارانهها
محرابیان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اهداف لايحه هدفمند کردن يارانهها، افزود: لایحه هدفمند کردن یارانهها طی هفته جاری در مجلس مطرح خواهد شد که با اجراي اين لايحه، شاهد رشد و توسعه حملونقل، نوسازي ناوگان جادهاي و کاهش مصرف سوخت در اين بخش خواهيم بود.
وزير صنايع و معادن در ادامه گفت: توليد خودروهاي كم مصرف در آستانه هدفمند كردن يارانهها با رويكرد بهرهروي بيشتر و مصرف كمتر يكي از برنامههاي پيشروي اين بخش در سالهاي آتي است. محرابيان سپس خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حاضر در این مراسم گفت: در صورتي که بخواهيم لايحه هدفمند کردن يارانهها به خوبي در کشور اجرا شود بايد اعتبارات مورد نياز اجراي اين قانون بصورت مجزا پيشبيني شود تا شاهد اجراي دقيق اين قانون در بخشهاي مختلف اقتصادي باشيم.
به گفته وی با اجراي اين لايحه شاهد جهش قابل توجهي در تمام ابعاد حملونقل جادهاي، ريلي، هوايي و دريايي کشور طي پنج سال آينده خواهيم بود. به گفته وزیر صنایع و معادن امروز در جادههاي کشور کاميونهايي تردد ميکنند که مصرف سوخت آنها 70 ليتر در هر 100 کيلومتر است در حالي که خودروسازان جهان براي ايجاد جذابيت در مشتريان با هزينه کرد زياد دنبال کاهش دو تا سه ليتري مصرف سوخت هستند اما پایین بودن نرخ سوخت در کشور موجب شده تا اقدامی برای کاهش مصرف سوخت صورت نگیرد.
تعرفه افزایش نیافته!
چندی پیش محرابیان وزیر صنایع و معادن خبر کاهش 60درصدی تعرفه را تا سال 90 داد. محرابیان در حاشیه این مراسم و در پاسخ به این پرسش که طرح کاهش تعرفه واردات خودرو به چه صورت اجرا خواهد شد، اظهار داشت: براساس برنامههایی که برای صنعت خودرو تعریف شده کاهش تعرفه واردات خودرو طی چند سال آینده کاهش خواهد یافت.
به گفته وی تعرفه واردات در ابتدا 170درصد بود اما به مرور کاهش یافت به طوریکه هماکنون تعرفه واردات خودرو به 90درصدرسیده و با توجه به شرایط رکود در سال جاری کاهش تعرفه به نفع صنعت داخلی نبود به همین دلیل در سال جاری تعرفه ثابت نگه داشته شد. وی در ادامه با اشاره به افزایش 25درصدی تعرفه واردات خودرو در کشور آمریکا به منظور مقابله با بحران جهانی اظهار داشت: در سال جاری و بروز بحران دولت آمریکا به منظور حمایت از صنعت داخلی خود افزایش 25درصدی تعرفه را در دستور کار قرار داد اما ما تعرفه را ثابت نگه داشتیم اما بر اساس استراتژی صنعت خودرو تعرفه را طی سه الی چهار سال آینده به سطح بینالمللی خواهیم رساند.
رونمايي کاميونت آذرسان و کاميون البرز
در این مراسم که با حضور وزير صنايع و معادن، رییس سازمان گسترش و نوسازی، مدیران عامل دو شرکت سایپا و ایران خودرو و رییس کميسیون مجلس و برخی دیگر از مسوولین کشور در شرکت سايپا ديزل برگزار شد کاميونت آذرسان و کاميون البرز (کشنده تي 375) رو نمايي شد.
همچنين سامانه تابلوهاي اطلاع رساني مبتني بر وب، راهاندازي و 119 کاربري کاميونهاي اين شرکت نیز معرفي شد.
همزمان با اين طرحها پنج مرکز خدمات پس از فروش در اصفهان، لوشان، قم، ماهشهر، اهواز و پنج نمايندگي فروش قطعات در کشور نيز راه اندازي شد. کشنده تي 375 نخستين کاميون سنگين چين است که به صورت قطعات منفصله در کشورهاي ديگر توليد ميشود.
کاميونت آذرسان هم محصول جديد سايپا ديزل است که با عمق ساخت داخل 80درصدي، توليد ميشود.
|
تاريخ درج : 2009-10-11 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|