English
فارسي
     



کاهش عوارض گمرکی خودروهای هیبریدی


رویانیان با اعلام این خبر اظهار داشت: دولت به دنبال تولید خودروهای هیبرید و دورگه در کشور است و در صورتی که خودروسازان تولید این خودروها را در دستور کار خود قرار ندهند از طریق کاهش عوارض گمرکی واردات این نوع خودروها را که مصرفی در حدود سه تا چهار لیتر دارند، آغاز خواهد کرد تا با توجه به فضای رقابتی به وجود آمده خودروسازان هر چه زودتر ملزم شوند تا تولید این خودروها را در دستور کار خود قرار دهند.اظهارات رویانیان در خصوص تولید و یا ورود خودروهای هیبرید وکم‌مصرف به کشور در حالی است که شرکت پارس خودرو چندی است در پی وارد کردن اولین خودرو هیبریدی به کشور است، اما تاکنون موفق به اخذ مجوزهای لازم از سوی راهنمایی و رانندگی برای واردات نشده است که این امر موجب شده تا تولید و ورود این خودرو به کشور به تاخیر افتد، هرچند که رویانیان در این نشست وعده بررسی و صدور مجوز واردات این خودرو را در کوتاه‌ترین زمان ممکن داد اما ظاهرا تلاش خودروسازها نیز با ممانعت و دست‌اندازهایی روبه‌رو است.
تولید پرمصرف‌ها متوقف می‌شود
رویانیان در این نشست علاوه‌بر تهدید به کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی از خودروسازان خواست تا تولید خودروهای کم‌مصرف را نیز در دستور کار خود قرار دهند. به گفته وی دولت سعی دارد تا سال 90 متوسط مصرف سوخت را در هر صد کیلومتر به پنج لیتر برساند و خودروسازان برای رسیدن به این میزان مصرف سوخت باید استفاده از موتورهای کم‌مصرف را در دستور کار خود قرار دهند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه يكي از خودروسازان بزرگ کشور 400‌هزار موتور كم‌مصرف را انبار کرده و از آنها استفاده نمي‌كند، اظهار داشت: در صورتی که تا سال 90 خودروسازان به مصرف سوخت پنج لیتر‌درصد کیلومتر نرسند، به طور حتم با آنها برخورد خواهد شد.
رييس ستاد مديريت حمل‌ونقل در ادامه گفت: خودروسازان مهلت دارند تا سال 89 و 90 مصرف خودروهاي توليدي خود را بهينه كنند و اگر از سال آينده هيچ تغييري رخ ندهد، آنگاه ستاد سوخت خط توليد بعضي از خودروهاي توليديشان را متوقف خواهد كرد.
رويانيان با اشاره به قطع سوخت خودروهاي پرمصرف گفت: ستاد مديريت در ابتدا يك مهلت به خودروسازان مي‌دهد تا خودروهاي توليدي خود را بهينه كنند و اگر از سال آينده هيچ تغييري رخ ندهد آنگاه ستاد سوخت خط توليد بعضي از خودروهاي توليديشان را متوقف و با آنها با فشار برخورد مي‌كند.
وام بلاعوض برای جایگزینی خودروهای فرسوده
از سوی دیگر و بر اساس برنامه‌های ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در سال‌جاری نوسازی 600‌هزار خودرو فرسوده پیش‌بینی شده که به گفته رویانیان از ابتدای سال‌جاری تاکنون 86‌هزار و 841 دستگاه خودرو اسقاط شده‌اند که بخشی به صورت نقدی و بخشی دیگر جایگزین بوده‌اند.
خروج 600‌هزار خودرو فرسوده تا پایان سال در حالی در دستور کار ستاد حمل‌ونقل و مديريت مصرف سوخت قرار گرفته که بر اساس آمار اعلام شده از سوی این ستاد طی چهار سال گذشته تنها 611‌هزار و 486 دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده‌اند که آمار مذکور موجب می‌شود تا اجرای طرح 600‌هزار خودرو فرسوده در سال‌جاری در ‌هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.
رویانیان در ادامه خبر از آغاز مرحله جديد طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده از امروز را داد و افزود: مرحله جديد طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در سراسر كشور از امروز آغاز خواهد شد و بر اين اساس خودروهاي فرسوده شخصي پلاك ايران يا داراي برچسب تسجيل مدل 62 به قبل مي‌توانند با مراجعه به مراكز اسقاط و بازيافت سراسر كشور نسبت به ثبت‌نام و از رده خارج كردن خودرو خود اقدام كنند.
وي در خصوص کمک بلاعوض به این خودروها نیز عنوان کرد: بر اين اساس خودروهاي سواري شخصي مدل 52 به قبل چهار سيلندر و بالاتر یک ميليون تومان، مدل‌هاي 53 تا 57 چهار سيلندر و بالاتر یک ميليون و 200‌هزار تومان و مدل‌هاي 58 تا 62 چهار سيلندر و بالاتر نیز یک ميليون و چهار صد‌هزار تومان كمك بلاعوض دريافت خواهند کرد.
وي افزود: مالكان خودروها با در دست داشتن سند مالكيت و بنچاق خودرو، كارت خودرو و ارائه اصل و كپي كارت ملي و شناسنامه مي‌توانند با مراجعه به مراكز اسقاط و بازيافت خودرو در اين طرح ثبت‌نام كنند.
وي تاكيد كرد:‌ در صورت اسقاط خودرو و طي مراحل قانوني وجه كمك بلاعوض حداكثر ظرف 45 روز از طريق يكي از بانك‌هاي عامل در وجه متقاضي پرداخت مي‌شود.
از سوی دیگر و بر اساس مرحله جدید طرح خروج خودروهای فرسوده در سال‌جاری خودروسازان ملزم شدند تا در قبال 30‌درصد از تولیدات خود،خودرو فرسوده از رده خارج کنند، هرچند خودروسازان اجرایی شدن این امر را هزینه بر دانسته و معتقدند که اجرای آن غیر ممکن است اما رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت با اشاره به مصوبه هیات دولت خبر از توقف شماره‌گذاری در صورت عدم اجرای این مصوبه را داد. به گفته رویانیان از میان خودروسازان تاکنون تنها شرکت سایپا برای خروج خودروهای فرسوده پیش قدم شده که در این خصوص نیز قرار دادی با این شرکت منعقد شده اما سایر شرکت‌های خودروساز هنوز در این خصوص اقدامی صورت نداده‌اند.
به گفته رویانیان خروج خودرو فرسوده در قبال 30‌درصد از تولیدات تکلیفی است که دولت به عهده خودروسازان گذاشته و اجرای آن را به ستاد واگذار کرده و در صورت عدم اجرای آن از سوی خودروسازان به طور حتم از شماره‌گذاری کلیه خودروهای تولیدی آنها جلوگیری خواهد شد.
به گفته رویانیان بر اساس هماهنگی که با ستاد صورت گرفته مقرر گردید تا‌هزار میلیارد تومان بودجه در سال‌جاری از حساب ذخیره ارزی برای اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده اختصاص یابد که بر این اساس خودروسازان می‌توانند در قبال واردات قطعات مورد نیاز به گمرک برگه اسقاط ارائه کنند.
رویانیان در ادامه عنوان کرد: علاوه‌بر اختصاص بودجه بانک مرکزی پذیرفت که الویت وام خرید خودرو را به خودروهای فرسوده اختصاص دهد تا به این طریق مشکل دریافت وام خودروهای فرسوده نیز برطرف شود.
علاوه‌بر طرح خروج خودروهای فرسوده در سال‌جاری طرح نوسازی ناوگان باری کشور نیز در دستور کار قرار گرفته که به گفته رویانیان نوسازی 20‌هزار کامیون و 5‌هزار اتوبوس فرسوده برای 18ماه آینده در برنامه کاری این ستاد قرار دارد که تاکنون 325 دستگاه کامیون و اتوبوس فرسوده اسقاط شده‌اند و مابقی نیز تا پایان سال نوسازی خواهند شد.
رویانیان در حالی خبر از نوسازی 20‌هزار کامیون فرسوده طی یک سال و نیم آینده داد که در سال‌جاری هنوز ثبت سفارش خودروهای تجاری آغاز نشده و از سوی دیگر تولید خودروهای تجاری نیز در سال‌جاری بسیار محدود بوده به‌طوری که حجم تولیدات خودروسازان پاسخگوی نیاز بازار نبوده که این امر افزایش قیمت خودروهای تجاری را در بر داشته است. حال با این شرایط معلوم نیست که خودرو مورد نیاز برای نوسازی 20‌هزار خودرو فرسوده چگونه تامین خواهد شد.
رویانیان در این خصوص می‌گوید: در ابتدا خودروهای موجود در انبار خودروسازان را تخلیه کرده و پس از آن وارد مبحث واردات می‌شویم.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به توقف ثبت سفارش خودروهای تجاری واردات این خودروها به چه صورت انجام خواهد شد اظهار داشت: واردکننده باید برای واردات، یا سرمایه‌گذاری کرده و یا اینکه با همکاری یکی از خودروسازان اقدام به واردات نماید و به مرور خط تولید را در کشور راه‌اندازی کند که با این شرایط واردات بدون ایراد خواهد بود.رویانیان در ادامه افزود: شرکت‌های وارد‌کننده در صورت سرمایه‌گذاری در کشور برای تولید از طریق بانک تضمین سرمایه‌گذاری دریافت می‌کنند که این امر موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کشور تشویق شوند.
رویانیان در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد تا مشکل کامیون‌های هوو و واردات خودروهای بی‌کیفیت تجاری تکرار نشود، اظهار داشت: در سال‌جاری معرفی خودروهای تجاری به عهده وزارت راه گذاشته شده که این وزارت خانه براساس استاندارد‌ها مجوز واردات را صادر می‌کند.
سبد سوخت در انتظار اجماع نظر
چگونگی تدوین سبد سوختی کشور و زمان ابلاغ و اجرای این سبد یکی دیگر از مباحثی بود که در این نشست با رویانیان مطرح شد. به گفته رویانیان تاکنون سبد سوختی در کشور تصویب نشده بود اما در سال‌جاری و با همکاری سازمان بهینه‌سازی، شرکت نفت و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت اولین سبد سوختی کشور تدوین شد، اما‌درصد در نظر گرفته شده در سبد سوختی برای برخی از سوخت‌های کشور مورد موافقت ستاد قرار نگرفت که باید جلسه دیگری برای رسیدن به اجماع برگزار شود.
وی در خصوص اختلاف به وجود آمده در سبد تدوین شده اظهار داشت: سازمان بهینه‌سازی‌درصدی که برای CNG در نظر گرفته که مورد موافقت ستاد نبوده و به نظر ستاد باید سهم CNG در سبد افزایش یابد از سوی دیگر سازمان بهینه‌سازی سهم بنزین را 65‌درصد در نظر گرفته اما ما معتقدیم که سهم بنزین باید به 55‌درصد برسد.
رویانیان در ادامه می‌گوید: سهم لحاظ شده برای هیبرید نیز یک درصد در نظر گرفته شده که باید به دو‌درصد برسد همچنین سهم LPG نیز باید به 5‌درصد ارتقا یابد که در جلسه امروز این موارد مورد برسی قرار خواهد گرفت.
قانون حمل‌ونقل و مديريت مصرف سوخت تمديد شد
رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در ادامه از تمديد قانون توسعه حمل‌ونقل تا پايان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه دولت اين قانون در برنامه پنجم توسعه نيز تا پايان سال 1393 ادامه مي‌يابد كه تصويب نهايي آن بايد در مجلس انجام شود.
سردار رويانيان در پاسخ به سوالي در خصوص عدم رعايت مصوبه مجلس در زمينه بنزين و واردات آن به كشور گفت: سازمان بازرسي كل كشور نامه‌اي به رياست مجلس ارائه كرده كه بر اساس آن در صورتي كه قرار باشد ميزان سوخت مصوب مجلس تخصيص يابد بايد سهميه سوخت خودروهاي شخصي ماهانه 38 ليتر و عمومي‌ها تا 48‌درصد كاهش يابد. لذا از مجلس مي‌خواهيم اعتبار دو ميليارد دلاري واردات بنزين براي امسال را تصويب كند تا با مشکل کمبود بنزین مواجه نشویم.
وي با تاكيد بر اينكه تاكنون از مصوبه مجلس عدولي صورت نگرفته است گفت: امسال حدود 16‌ميليارد ليتر بنزين در داخل كشور توليد مي‌شود كه تا كنون بيش از 13‌ميليارد ليتر آن مصرف شده و بدين ترتيب بايد بگوييم هنوز از مصوبه مجلس تخلف نشده است.
رييس ستاد حمل‌ونقل و مديريت مصرف سوخت كشور در عين حال گفت: واردات بنزين هم در هيچ جاي قانون ممنوع نشده و حتي اگر بخواهيم تمام بنزين كشور را از طريق داخل تامين كنيم به دليل پايين بودن عدد اكتان بنزين توليدي مجبوريم بنزين وارداتي را با بنزين توليد داخل مخلوط كنيم.
تاريخ درج : 2009-10-21
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group