English
فارسي
     



اجراي سبد سوخت تا 5سال آينده عملياتي نخواهد شد
هومان دولتشاهي كارشناس انرژي با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: به استناد شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت، قرار بوده سبد سوخت كنوني كه در نظر گرفته شده تا پايان برنامه‌ چشم انداز 1404 اجرايي شود، بنابراين زمان كمي براي اجراي سياست سبد سوخت جديد درنظر گرفته شده است.
وي با اشاره به اين‌كه 87‌درصد سبد سوخت فعلي را بنزين و مابقي را CNG و LPG تشكيل مي‌دهد، يادآور شد: اين كه در سبد جديد سهم بنزين 50‌درصد و سهم گازوئيل 20‌درصد و مابقي سهم CNG، LPG، برق و هيبريد است، كمي تعجب‌برانگيز است؛ چرا كه در حال حاضر ايستگاه‌هاي CNG ما به حد كافي توسعه‌ نيافته‌اند و ظاهرا خودروسازان به دليل كم شدن استقبال عمومي از اين خودروها ديگر توجهي به توليد خودروهاي دوگانه‌سوز ندارند. به هر حال خودروسازان نيز بايد براساس تقاضاي بازار، توليد خود را پيش‌ ببرند.
وي خاطرنشان كرد: از طرفي سوخت CNG در چند سال اخير نشان داده كه مردم چندان از آن راضي نيستند؛ چرا كه قدرت و شتاب موتور را كاهش داده و كيفيت خروجي مطلوبي ندارد و از سوي ديگر هزينه‌هاي مردم را به واسطه صف‌هاي طولاني و هدر رفتن وقت افزايش مي‌هد.
وی تاكيد كرد: در حال حاضر وضعيت كيفي گازوئيل داخلي نيز در حد مطلوبي نيست كه از آن بتوان در خودروهاي سبك ديزلي استفاده كرد و بايد توجه كرد كه نه گازوئيل استاندارد داريم و نه خودرو داخلي كه بتوانيم از گازوئيل با ميزان سولفور 50 پي.پي.ام در آن استفاده كنيم. ضمن اين‌كه بايد توجه داشت كه موازنه وارداتي گازوئيل منفي است و نياز به واردات داريم.
وي در پاسخ به اين كه آيا تا پايان سال 1393 مي‌توان 20‌درصد از ناوگان خودروهاي سواري را به ديزلي تبديل كرد؟ گفت: با نگاهي به روندهاي موجود، اين مساله امكان پذير نيست. در حال حاضر مصرف بنزين داخلي روزانه 67 ميليون ليتر است كه اگر مصرف سي‌.ان‌.جي و ال.پي.جي معادل نيز به آن افزوده شود، مصرف سوخت خودروهاي سبك به چيزي حدود 80 ميليون ليتر مي‌رسد.
اين كارشناس انرژي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه آيا تجربه‌ سي.‌ان.‌جي يك تجربه شكست خورده است كه در سبد فعلي، گازوئيل بالاتر از آن قرار گرفته است؟ توضيح داد: CNG نتوانست موفق باشد و به نسبت امكاناتي كه براي آن نياز است، بازدهي ندارد. شايد بتوان گفت كه بدون مطالعه و به دليل وفور ذخاير گازي و ارزاني آن، اين كار انجام شد و اين در حالي است كه اروپايي‌ها ساليان سال است كه از گازوئيل به عنوان يکي از سوخت‌هاي اصلي استفاده مي‌كنند كه ضمن اين‌كه از سي.‌ان.‌جي تميزتر است، مشكلي نيز براي موتور به وجود نمي‌آورد. حتي مي‌توان گفت كه ال.‌پي.‌جي بسيار بهتر از سي.‌ان.‌جي است.
تاريخ درج : 2009-11-25
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group