|
|
|
|
خودرو با کیفیت، زیر 10 میلیون تومان وجود ندارد! |
|
|
|
با توجه به هزینههای تولید در ایران، اگر قیمت مبنای یک برند خارجی را که قرار است به صورت «فول سیکیدی» در کشور تولید شود، هزار دلار فرض کنیم، با توجه به هزینههایی نظیر تعرفه و مالیاتهای در نظر گرفته شده برای تولید در کشور، قیمت تمام شده این محصول، دو هزار و 100 دلار خواهد بود، یعنی هزینه تولید حدود 1/2 برابر میشود. حال برای اینکه بدانیم امکان تولید خودرویی زیر 10 میلیون تومان و با کیفیت در کشور وجود دارد یا نه، باید در این زمینه نگاهی به هزینههای تولید «خودرو فول سیکیدی» در ایران بیندازیم. در حالت کلی برای تولید چنین محصولی، ابتدا باید 64 درصد هزینه تعرفه واردات را پرداخت کرد و برای بستهبندی و حمل آن نیز به ترتیب 13 و 6 درصد، قیمت پک قطعات مورد نظر است و حدود یک درصد نیز باید برای هزینه بیمه، به موارد بالا اضافه کرد. در بخش هزینههای داخلی تولید نیز وقتی قطعات وارد کارخانه شده و خودرو به تولید برسد، باید حدود 16 درصد، هزینه مونتاژ و رنگ را نیز به همراه سه درصد مالیات بر ارزش افزوده به 82 درصد بالا اضافه کرد. سه درصد هزینه شمارهگذاری و 7 درصد سود خودروساز را نیز باید در جمع هزینههای تولید یک برند خارجی در کشور، به حساب آورد. بنابراین با توجه به هزینههای مذکور و با در نظر گرفتن قصد ایران خودروییها برای تولید محصولی مجهز به استانداردهایی نظیر ایربگ و ترمز ضد قفل و با مصرف سوخت پایین، باید اذعان کرد که عملا توانایی تولید این خودرو با قیمت زیر 10 میلیون تومان در کشور وجود ندارد؛ چراکه با توجه به محاسبات ذکر شده، قیمت پک کلی قطعات اين خودرو فرضي رقمیحدود چهار هزار و 750 دلار میشود. این در حالی است که به گفته کارشناسان، تولید خودرویی با کیفیت و مجهز به ایربگ، ترمز ضدقفل و مصرف سوخت پایین بر مبنای قیمت چهار هزار و 750 دلاری قطعات، اصلا امکان نداشته و نمیتوان چنین محصولی را در ایران با قیمت زیر 10 میلیون تومان تولید کرد.
|
تاريخ درج : 2009-12-13 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|