محمدرضا نجفیمنش هرچند از برخورد انجمن قطعهسازان با قطعهسازهای متخلف در این زمینه خبر داده بود؛ اما تاکید کرده بود که هنوز مستنداتی مبني بر اينكه برخي از قطعهسازان محصولات خود را در چين توليد كرده و اين محصولات را با آرم ايران وارد كشوري كنند، وجود ندارد.
بهرام شهرياري، عضو هياتمديره انجمنسازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو در گفتوگو با ايسنا به این نکته اشاره کرده بود که قطعهسازانی که مبادرت به واردات از چین میکنند، شبهقطعهسازان فرصتطلبي هستند که با رانتهاي مختلف خود را به شبكههاي خريد وصل كردهاند.
اما رویه کار قطعهسازان متخلف ظاهرا به این شکل است که آنها يك واحد توليدي را به صورت نمايشي ايجاد میکنند، اما توليد واقعي خود را از چين سفارش ميدهند و بعد قطعات چيني را به نام توليد ملي تحويل خودروسازها ميدهند. این کار به دليل پايينتر بودن قيمت تمام شده توليد در چين در مقايسه با ايران صورت ميگيرد. حال سوالی که در این بین مطرح میشود این است که چطور برخی از مسوولان و خودروسازان کشور که هر دم از بیکیفیتی خودروها و قطعات تولیدی چین انتقاد میکنند، نمیتوانند بین قطعات تولید داخل و تولید چین فرقی قائل شوند.
اگر بپذیریم که کیفیت قطعات چینی برای خودروسازها پذیرفتنی است، بنابراین قطعهسازان داخلی باید تمهیداتی بیاندیشند تا تولیدات آنها از مزیت بهتری نسبت به قطعات چینی برخوردار باشد تا در این زمینه بینیاز از واردات شویم.
|