حدود 22 درصد ناوگان حملونقل کشور را خودروهاي بالاي 20 سال عمر تشکيل ميدهند که علاوه بر آلودگيها، مصرفکننده بيش از 45 درصد انرژي نيز هستند.
حمدالله محمدنژاد با بيان اينکه وزارت نفت برنامه سه ساله براي خروج خودروهاي فرسوده پيشنهاد داده بود افزود: در سي سال گذشته جمعيت کشور حدود دو برابر شده، در حالي که ميزان مصرف بنزين 3 برابر شده است.
وي گفت: رشد جهاني بنزين در سالهاي گذشته حدود 2 درصد و در ايران 10 درصد بوده است که اگر سامانه کارت سوخت پيشبيني نميشد، بحران ديگري داشتيم و هماکنون به جاي 64 ميليون ليتر، بين 86 تا 90 ميليون ليتر در روز مصرف داشتيم.
محمدنژاد با بيان اينکه ايران، يکي از کشورهاي پرمصرف انرژي در دنيا است افزود: در حالي که در دنيا سبد سوختي شامل نفت 34 درصد، زغالسنگ 29 درصد، گاز 24 درصد و بقيه حاملها مانند هستهاي، برقابي و غيره بيش از 10درصد است در ايران نفت 43 درصد و گاز 55 درصد و ساير حاملها حدود 2 درصد را تشکيل ميدهد.
محمدنژاد گفت: در زمستان سالهاي 85، 86 و 87 با کمبود گاز مواجه شديم و به طور متوسط حدود 70 ميليارد دلار يارانه انرژي پرداخت کرديم اين در حالي است که کشور دغدغههاي زيادي از جمله رفع اشتغال جوانان دارد.
وي افزود: در مجامع و کنفرانسهاي بينالمللي وقتي بحث شدت مصرف انرژي ميشود، خجالت ميکشيم زيرا شرايط شدت مصرف انرژي در کشور ما بسيار بحراني است.
محمدنژاد با بيان اينکه اصلاح شدت مصرف انرژي را بايد از خود وزارتخانهها آغاز کرد گفت: در حال حاضر پژوي 405 در فرانسه با 5 و نيم ليتر توليد، اما در ايران با 11 ليتر (در هر 100 کيلومتر) تحويل مشتري ميشود. |