English
فارسي
     



تدوین سند ملی خودروهای هیبرید در وزارت صنایع




علی رضا‌هادی، مدیر طرح خودرو وزارت صنایع و معادن با اعلام این خبر اظهار داشت: در اردیبهشت ماه امسال ،ستاد سياست‌گذاري خودروهای هيبريد در وزارت صنایع تشکیل شد که وظیفه این ستاد شناسایی فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص خودروهای هیبریدی در کشور و جمع‌آوری اطلاعات موجود در این زمینه بود که پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز ،سند ملی خودروهای هیبریدی طی دو هفته آینده در کشور تدوین و پس از آن تولید این خودروها در کشور استارت خواهد خورد.
به گفته‌هادی هدف از تشکیل این ستاد جمع‌آوري کلیه اقدامات صورت گرفته در خصوص خودروهای دو سوخته (هیبرید)در کشور است؛ چراکه طی سالهای گذشته اقدامات بسیاری در خصوص این خودروها در کشور به خصوص دانشگاهای فنی و مهندسی صورت گرفته، اما اقدامات انجام شده در این زمینه منسجم نبوده که با تشکیل ستاد سياست‌گذاري خودروهای هيبريد اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است. وزارت صنایع در حالی در سال جاری تدوین سند ملی خودروهای هیبریدی را در دستور کار خود قرار داده است که طی سال‌های گذشته کمبود و افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی در دنیا موجب شده تا خودروسازان بزرگ‌، روش‌های جدید و نوینی در تولید خودرو در پیش گیرند. به طوری که طی ‌اين مدت تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی در دنیا رواج چشمگیری یافته و سالانه میلیاردها دلار هزینه صرف تولید خلاقانه در‌اين زمینه مي‌شود‌. علاوه بر خودروهای الکتریکی و هیبریدی هم‌اکنون طراحی و تولید خودروهای بیوسل (خودروهايی که از هیدروژن استفاده مي‌کنند) نیز رواج یافته تا به‌اين طریق استفاده از سوخت فسیل در خودرو‌ها به حداقل برسد.
اقدام صورت گرفته از سوی وزارت صنایع در شرایطی است که تعلل خودروسازهادر تولید خودروهای هیبریدی و یا کم مصرف طی سال‌های گذشته موجب شد تا سردار رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت اوایل مهر ماه سال جاری طی نشستی خبری خودروسازان را تهدید به کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی کند. به گفته وی در صورتی که خودروسازان تولید خودروهای هیبرید را در دستور کار خود قرار ندهند به منظور ایجاد فضای رقابتی عوارض گمرکی این خودروها را در سال آینده کاهش خواهد داد و به این طریق واردات این خودروها از سال آینده در دستور کار این ستاد قرار خواهد گرفت.
اظهارات سردار رویانیان در خصوص واردات خودروهای هیبریدی از سال آینده در حالی است که به گفته مدیر طرح خودرو وزارت صنایع، ستاد سياست‌گذاري خودروهای هيبريدی هم‌اكنون برنامه ای در خصوص واردات خودروهای هیبرید ندارد و سعی این ستاد در تولید این خودروها در کشور است.
اظهارات‌هادی در خصوص عدم برنامه‌ریزی برای واردات خودروهای هیبریدی در حالی است که شرکت پارس خودرو در سال جاری مذاکراتی را با شرکت سازنده اسمارت خودرو میکرو هیبرید شرکت بنز آغاز کرده و قرار بود خودرو مذکور اواخر سال جاری وارد بازار داخلی شود، اما عدم صدور مجوز از سوی راهنمایی و رانندگی موجب شد تا ورود این خودرو در‌هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. از سوی دیگر جلالی قائم‌مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار عقیده کرد که برای رسیدن به تکنولوژی خودروهای هیبرید در کشور دو راه وجود دارد؛ یا می‌توان از ابتدا این تکنولوژی را در کشور نهادینه کرد که این امر زمان بر بوده و در کوتاه مدت به مرحله اجرا در نخواهد آمد و یا اینکه دانش فنی این خودروها را از طریق واردات به کشور منتقل کنیم که در شرایط کنونی انتقال تکنولوژی از طریق واردات بهترین گزینه است.
به گفته جلالی، در صورت اجرای روش انتقال تکنولوژی از طریق واردات دانش ارائه خدمات پس از فروش به این خودروها نیز به کشور منتقل می‌شود که این امر در نهایت موجب جلب اعتماد مردم به خودروهای هیبریدی خواهد شد.
وی درخصوص اظهارات مدیر طرح خودرو وزارت صنایع ستاد مبنی بر اینکه ستاد سياست‌گذاري خودروهای هيبريدی برنامه‌ای در خصوص واردات خودروهای هیبرید ندارد نیز عنوان کرد: هنوز مصوبه ای مبنی بر ورود خودروهای هیبریدی یا عدم ورود این خودروها به تصویب نرسیده به همین دلیل نمی توان در خصوص حذف واردات این خودروها اظهارنظر کرد.
تولید فول و مایل هیبریدها در دستور کار
مدیر طرح خودرو وزارت صنایع در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه سازمان و گروهایی عضو ستاد سیاست‌گذاری خودروهای هیبرید هستند عنوان کرد: ستاد سیاست‌گذاری خودروهای هیبرید با حضور فعالان دانشگاهی در زمینه خودروهای هیبرید ، وزارت صنایع و بازرگانی و صنعت‌گران (خودروسازان ) تشکیل می‌شود و سعی ستاد در این بوده که تمام قشرهایی که تاکنون در خصوص خودروهای هیبرید فعالیت کرده‌اند در این ستاد فعالیت داشته باشند. به گفته‌هادی از جمله برنامه‌های این ستاد تولید خودروهای هیبرید در گروه‌های میکرو هیبرید، مایل هیبرید و فول هیبرید است و از آنجا که تولید خودروهای میکرو نیازمند تغییر چندان در خودرو نیست در این خصوص اقدامات قابل توجهی در کشور صورت گرفته به طوری که بر اساس یکی از مصوبات این ستاد در حال حاضر شرکت‌های ایران خودرو و سایپا هر کدام به ترتیب مکلف به تولید 30 هزار و 20 هزار دستگاه تاکسی با سیستم میکرو هیبرید شده‌اند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای تولید این خودروها بودجه‌ای در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت نیز عنوان کرد: تسهیلاتی در خصوص تولید خودروهای میکرو هیبرید در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت که این تسهیلات با بهره کم و بازپرداخت طولانی‌مدت به آنها واگذار می‌شود، به طوری که بر اساس توافق صورت گرفته میان شرکت ایران خودرو و وزارت صنایع شرکت ایران خودرو متعهده شده تا پس از دریافت اولین پیش پرداخت تسهیلات،تاکسی‌های میکرو هیبرید را وارد بازار کند.
مدیر طرح خودرو وزارت صنایع در ادامه اظهار داشت :پس از تولید خودروهای میکرو هیبرید تولید خودروهای مایل هیبرید و فول هیبرید نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت اما هنوز در خصوص اینکه تولید این خودروها را با کدام یک از خودروسازان آغاز کنیم نامشخص است.
اظهارات‌ هادی در خصوص نامشخص بودن خودروساز تولید‌کننده خودروهای فول هیبرید و مایل هیبرید در حالی است که اسداللهی، مدیر پروژه خودروهای هیبرید شرکت پارس خودرو در آبان ماه خبر از تولید اولین خودرو فول هیبرید در شرکت پارس خودرو تا پایان سال جاری داده بود. به گفته اسداللهی، در حال حاضر تجهیز خودروهای تندر90 و مگان به سیستم فول هیبرید در دستور کار این شرکت قرار گرفته و تا پایان سال اولین نمونه این خودروها رونمایی خواهد شد.
از سوی دیگر، مدیر طرح خودرو وزارت صنایع در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا برای تولید خودروهای مایل هیبرید و فول هیبرید تسهیلاتی در نظر گرفته شده یا خیر نیز افزود:با آغاز تولید خودروهای مایل هیبرید و فول هیبرید امکان اختصاص تسهیلات بلاعوض به وجود خواهد آمد، اما با توجه به اینکه هنوز تولید این خودروها استارات نخورده شرایط واگذاری تسهیلات نامشخص است.
به گفته‌هادی در حال حاضر تکنولوژی تولید خودروهای فول و مایل هیبرید در کشور وجود دارد اما مشکل این است که خودروسازان معتقدند که تولید انبوه این خودروها زمان بر بوده و از سوی دیگر آنها معتقدند که برای انتقال دانش فنی این خودروها بهتر است که از خودروسازان خارجی و یا شرکاي خارجی استفاده شودکه پیشنهاد مطرح شده از سوی خودروسازان نیز در دست بررسی است.
خودروهای هیبرید را بشناسیم
و اما در خصوص تعریف خودروهای هیبرید، بايد گفت خودروهای هیبریدی به خودروهایی اطلاق مي‌شود که از دو نوع سوخت متفاوت یا دو نوع منبع انرژی متفاوت استفاده مي‌کنند. در فرهنگستان لغت اسم دورگه را برای‌ اين خودروها انتخاب کرده‌اند. اما‌ از آنجاکه دورگه شامل تمام سوخت‌ها می‌شود چندان مناسب این خودروها نیست؛ چراکه‌ اين اسم به خودروهای دوگانه‌سوز نیز گفته مي‌شود، ولی خودروهای هیبریدی در اصل به خودروهایی اطلاق مي‌شود که یک منبع انرژی فسیلی و یک منبع الکتریکی دارند، سوخت فسیل نیز مي‌تواند به صورت بنزین‌، CNG یا گازوئیل باشد. در مجموع سه نوع خودرو هیبرید در دنیا وجود دارد؛ خودروهای
میکرو هیبرید، مایل هیبرید و فول هیبرید که خودروهای میکرو هیبرید پایین‌ترین نوع هیبرید محسوب مي‌شوند که حداقل کاهش مصرف سوخت یعنی در حدود 5 تا 7‌درصد لیتر را به همراه دارد‌، خودروهای مایل هیبرید حالت متوسط محسوب مي‌شود که حدود 25‌درصد باعث کاهش مصرف سوخت مي‌شود‌، خودروهای فول نیز بالاترین درجه خودروهای هیبرید محسوب مي‌شوند که کاهش 45‌درصدی مصرف سوخت را به همراه دارند. ‌اين خودروها توان پاس کردن استاندارد یورو 4 را داشته و از لحاظ آلایندگی صوتی نیز از حداقل آلایندگی برخوردارند.


تاريخ درج : 2009-12-23
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group