|
|
|
|
|
با اعلام كاهش قيمت بنزين سوپر كه هفته گذشته در جلسهاي با حضور محمود احمدينژاد، رييسجمهوري در ستاد مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت به تصويب رسيد، هيچ مقام دولتي از دلايل افزايش و سپس كاهش قيمت اين فرآورده نفتي سخني نگفت.
اين در حالي است كه از تير ماه سال جاري، چه دارندگان خودروهاي وارداتي كه ملزم به استفاده از بنزين سوپر هستند و چه مالكان خودروهاي داخلي كه براي سلامت خودروي خود هراز گاهي گريزي نيز به بنزين سوپر ميزدند مجبور به تقبل افزايش چهار برابري قيمت بنزين سوپر بودند. در تير ماه سال جاري همزمان با اعلام مرحله دوم طرح سهميهبندي بنزين، قيمت بنزين سوپر از ليتري 140 به 540 تومان افزايش يافت. هرچند با شروع طرح سهميهبندي برخي از اعضاي صنف جايگاهداران كاهش مصرف بنزين سوپر را گوشزد كردند، اما مديران دستاندركار وزارت نفت از علاقه مجدد مصرفكنندگان به اين فرآورده نفتي سخنها گفتند.
افزايش قيمت بنزين سوپر آنچه از اظهارنظر مقامات ستاد مديريت حملونقل و مصرف سوخت ميتوان استنباط كرد، در راستاي كاهش يارانه سوخت به افراد متمول صورت گرفته، اين در حالي است كه در اين مصوبه نياز خودروهاي داخلي به بنزين سوپر ناديده گرفته شد. حال ميتوان گفت كه اين تصميم ستاد مديريت حملونقل نيز بدون ارائه نظرات كارشناسي صورت گرفت، نظراتي كه ميبايست پايه و اساس مصوبات اين ستاد قرار گيرد.
هرچند نظرات كارشناسي در افزايش قيمت بنزين سوپر جايگاهي نداشت؛ اما ظاهرا در كاهش آن اثرگذار بوده است.چراكه تصميمگيران به اين موضوع پي بردهاند كه بنزين سوپر براي بسياري از خودروهاي داخلي هم لازم و ضروري است و تنها مصرفكنندگان آن دارندگان خودروي گرانقيمت وارداتي نيستند، به طوري كه سردار رويانيان، رييس ستاد مديريت حملونقل و مصرف سوخت در گفتوگو با خبرگزاري مهر در مورد علت تغيير قيمت بنزين سوپر عنوان كرده كه بسياري از خودروهاي متوسط جامعه به ازاي باك بنزين معمولي بايد حداقل يك باك بنزين سوپر استفاده كنند به طوري كه اين موضوع در خودروهايي همچون پرايد، پژو و سمند لازم و در تاكسيهاي خودروهاي دوگانهسوز ضروري است. اينكه چرا ضرورت استفاده خودروهاي مذكور از بنزين سوپر در ابتداي طرح سهميهبندي و همزمان با افزايش قيمت اين ماده سوختي ناديده گرفته شده سوالي است بيپاسخ. |
تاريخ درج : 2008-09-13 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|