English
فارسي
     



مینیاتور آمد




اتفاق مهم دیگر نيز اینکه مینیاتور هم بالاخره به جمع خودروهای تولید داخل پیوست و نام این محصول سایپا نیز به لیست تولیدات خودروسازی ایران اضافه شد.
بنابر آماری که روی سایت رسمی انجمن خودروسازان قرار گرفته است، ایران‌خودرو طی 9 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 5/6 درصد رشد را تجربه کرده و سایپا و پارس‌خودرو نیز به ترتیب از رشد تولید 5/3 و 8/15 درصدی برخوردار شده‌اند.
بیشترین تیراژ تولید هنوز هم در اختیار پراید است و مرسدس بنز نیز کمترین تیراژ را دارد.
همچنین بالاترین درصد رشد را در حالی پژو 405 به خود اختصاص داده که تندر-90 ایران‌خودرو حائز بیشترین افت تولید شده است.
نکته دیگر در آمار انجمن خودروسازان اینکه، در آن هیچ اشاره‌ای به میزان تولید سوزوکی گرند ویتارای ایران‌خودرو نشده و در واقع رشد 7/11 درصدی تولید خودروهای سواری در بخش نیمه‌دولتی کشور، بدون احتساب این محصول شاسی بلند به دست آمده است.
تندر همچنان دنده یک می‌رود
اگرچه این روزها کمتر خبری از حواشی پرحاشیه‌ترین محصول صنعت خودرو ایران، به گوش می‌رسد، اما آمار تولید این فرانسوی طی 9 ماه امسال، آماری بسیار ناامیدکننده به حساب می‌آید و نشان می‌دهد که تندر هنوز هم به روند مناسبی در تولید نرسیده است.
ایران‌خودرو در حالی تا پایان آذر ماه امسال تنها چهار هزار و 898 دستگاه تندر-90 را به تولید رسانده که این موضوع از افت 7/78 درصدی تولید این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
پارس‌خودرو نیز هر چند 5/3 برابر همتای خود تندر تولید کرده، اما با این حال با افتی 9 درصدی در تولید این فرانسوی پرحاشیه روبه‌رو شده است.
مسائل مالی و در نتیجه تامین نشدن به موقع قطعات تندر-90، اصلی‌ترین و شاید تنها دلیل تیراژ پایین این خودرو محسوب می‌شود.
تیراژ پایین تندر-90 در شرایطی است که این محصول یکی از ایمن‌ترین و به‌روز‌ترین خودروهای داخلی به حساب می‌آید.
ادامه روند نزولي روآ
اگرچه ایران‌خودرو طی 9 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید پژو 405، پارس و 206 را رشد داده، اما کماکان روندی نزولی را در تولید پژو روآ به خود می‌بیند.
این شرکت در بازه زمانی مذکور در تولید پژو 405 با رشد تولیدی 51 درصدی روبه‌رو شده و این موضوع از علاقه زیاد ایران‌خودرو به تولید 405 حکایت دارد.
پژو 405 در شرایطی بیشترین درصد رشد میان خودروهای سواری را طی 9 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داده، که شماره‌گذاری این فرانسوی قدیمی 12 روز به دلیل عدم نصب ترمز ضدقفل (ABS) متوقف بود و این موضوع نرخ بازار 405 را افزایش داد.
اما پارس، فیس لیفت 405 نیز طی 9 ماه امسال توانست به رشدی 1/40 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یابد.
این خودرو که مانند 405 از مصرف سوخت بالایی برخوردار و اتفاقا پرفروش نیز به حساب می‌آید دومین محصول پر تیراژ ایران‌خودرو محسوب می‌شود.
پژو 206 هم که کم‌مصرف‌ترین محصول این شرکت به حساب می‌آید در بازه زمانی مذکور 7/30 درصد رشد را تجربه کرده است.
طبق آمار، ایران‌خودرو تا پایان آذر ماه تنها 953 دستگاه پژو 206 دنده اتوماتیک را از خط تولید خود خارج کرده است.
اما از پژو روآ هم بشنویم، خودرویی که اگر نبود خاندان پژو در ایران به این زودی‌ها با افت تولید روبه‌رو نمی‌شد.
روآ که ایران‌خودرویی‌ها امید زیادی به موفقیت مدل جدید آن با نام «روآی سال» دارند، طی 9 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 5/42 درصد افت تولید را تجربه کرده است.
فعالان بازار می‌گویند که مشتریان علاقه‌ای به خرید روآ ندارند و این محصول از اقبال پایینی نزد مشتریان برخوردار است.
سمند همچنان کم‌تیراژ!
اینکه سمند طی 9 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8/26 درصد رشد را تجربه کرده است، نکته مثبتی به حساب می‌آید، اما اینکه اولین محصول ملی خودروسازی ایران، هنوز نتوانسته به تیراژی قابل قبول و در شان لقبی که یدک می‌کشد، دست یابد، موضوعی منفی محسوب می‌شود.
به عقیده کارشناسان، سمند باید در تیراژی بسیار بالاتر از رقم فعلی به تولید برسد و همزمان با این موضوع، روند توسعه کیفی آن نیز جدی‌تر شود تا تضمینی باشد برای بازارهای صادراتی خودروسازی ایران؛ایران‌خودرو تا پایان آذر ماه، تنها 65 هزار و 35 دستگاه سمند را به تولید رسانده و با این حساب، بسیار بعید است رقم تولید این خودرو از 100 هزار دستگاه تا پایان سال فراتر رود.
با کیفیتی کم‌تیراژ
مرسدس بنز مونتاژي ایران‌خودرو اگرچه هم‌اکنون به عنوان با کیفیت‌ترین محصول خودروسازی ایران شناخته می‌شود، اما تیراژي بسیار اندک دارد، به نحوی که تا پایان آذر ماه، تنها 123 دستگاه از این محصول به مونتاژ رسیده است.
این رقم، از رشد تولید 14 درصدی مرسدس بنز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
افت ريو، خیز زانتیا
به سراغ دومین خودروساز بزرگ کشور يعني سایپا برویم. این شرکت هرچند در تولید زانتیا و پراید طی 9 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد تولید را به خود می‌بیند اما در تولید ریو با افت روبه‌رو شده است.
این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که سایپا، تابستان 89 زانتیا را از خط تولید خود خارج خواهد کرد و با این حال مشخص نیست که چرا ریو چند ماهی است با کاهش تولید روبه‌رو است؟
سایپا توانسته در 9 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید زانتیا را 44 درصد رشد دهد اما در مورد ریو، 19 درصد افت را به خود می‌بیند.
ریو تحت برند کیاموتورز کره در سایپا مونتاژ می‌شود و زانتیا نیز که به عروس فرانسوی معروف است و تحت لیسانس سیتروئن، میهمان دومین خودروساز بزرگ ایران است.
به دلیل آنکه قرارداد 10 ساله سایپا و سیتروئن در زمینه تولید زانتیا رو به اتمام است، این محصول تابستان سال بعد، کیلومتر 17 جاده مخصوص را ترک خواهد کرد.
اما نگاهی نیز به پرتیراژترین و در عین حال کم‌کیفیت‌ترین خودرو تولید داخل یعنی پراید بیندازیم.
سایپا به همراه زیرمجموعه خود پارس‌خودرو، در مجموع طی 9 ماه امسال 397 هزار و 734 دستگاه انواع پراید را به تولید رسانده است و این موضوع از رشد 3/10 درصدی تولید این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
رقم تولید این محصول کم‌کیفیت به احتمال فراوان تا پایان امسال از مرز 500 هزار دستگاه نیز خواهد گذشت.
مینیاتور آمد
جدول مربوط به آمار تولید خودروهای سواری کشور، این بار میهمانی تازه وارد را به خود می‌بیند.
«مینیاتور» که سایپایی‌ها از آن با نام اولین محصول ملی خود یاد می‌کنند در شرایطی بالاخره پس از چند ماه تاخیر، به جمع تولیدات خودروسازی ایران پیوسته که سایت کاشان سایپا، تنها 26 دستگاه از این محصول را تا پایان آذر ماه تولید کرده است.
سایپا 10 هزار دستگاه مینیاتور را با موعد تحویل تا پایان امسال، پیش فروش کرده است و با توجه به آمار تولید 26 دستگاهی آن تا پایان آذر، برطرف شدن تعهدات مینیاتوری این شرکت تا انتهای سال بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.
افت تولید رونیز
قدیمی‌ترین خودروساز ایران اگرچه طی 9 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید مگان و ماکسیما را به ترتیب 36 و 41 درصد رشد داده است اما نیسان رونیز این شرکت افتی 45 درصدی را به خود می‌بیند.
این محصول شاسی بلند پارس‌خودرو هم‌اکنون میهمان بروجردی‌ها شده و در کارخانه زاگرس خودرو مونتاژ می‌شود.
بخش خصوصی رشد کرد
اما سری هم به آمار تولید خودروسازان بخش خصوصی بیندازیم، خودروسازانی که طی ماه‌های گذشته همواره در مقایسه با بازه‌های زمانی مشابه سال قبل با افت تولید روبه‌رو بودند، اما بالاخره توانستند طی 9 ماه امسال رشد تولید 6/ 8 درصدی را تجربه کنند.
در این بین، گروه بهمن هر چند بیشترین تیراژ تولید را تا پایان آذر ماه ازآن خود کرده، اما در بخش تولیدات سواری افتی چهار درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بیند.
شرکت بنیان توسعه پارس نیز اگرچه طی 9 ماه امسال حتی یک دستگاه کوراندو را تولید نکرده، اما با تولید 27 دستگاهی چیرمن، 125 درصد رشد را در تولید این خودرو تجربه کرده است.
این شرکت همچنین تا پایان آذر ماه توانسته 949 دستگاه فیات سی‌ینا را به مونتاژ برساند، این در شرایطی است مشتریان سی‌ینا نسبت به عدم تحویل به موقع این خودرو چندین بار اعتراض کرده و مقابل سازمان فروش و دفتر شرکت بنیان توسعه پارس، تجمع کرده‌اند.
اما شرکت خودروسازان راین نیز که آوانته و ورنا را تحت لیسانس هیوندایی کره، به مونتاژ می‌رساند، طی 9 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، هر چند تولید آوانته را 89 درصد رشد داده، اما ورنای این شرکت افتی 25 درصدی را به خود می‌بیند. مدیران خودرو تولید‌کننده دوو ماتیز کم مصرف نیز در تولید این محصول طی بازه زمانی مورد نظر، 2/6 درصد افت را تجربه کرده است.
همچنین خودروسازان بم نیز در تولید فولکس گل کاهش تولیدی 30 درصدی تجربه کرده و زاگرس خودرو نیز که عملا تعطیل است.
این شرکت در 9 ماه امسال حتی یک دستگاه پروتون (محصولی تحت برند شرکت پروتون مالزی) نیز تولید نکرده و با این وضعیت مشخص نیست که مسوولان این شرکت آیا اصلا تمایلی به ماندن در عرصه خودروسازی ایران دارند؟ زاگرس خودرو در حال حاضر نه تنها باید جوابگوی تعهدات خود به مشتریان ثبت‌نامی‌اش باشد، بلکه طبق قرارداد باید یک هزار و 483 دستگاه پروتون را نیز تحویل
بانک ملی بدهد.

تاريخ درج : 2010-01-03
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group