اینکه هر سال بهخصوص در فصل زمستان شاهد اوجگیری آلودگی هوا و به دنبال آن امراض مختلف در شهر تهران هستیم، از دید هیچ مسوول و شهروند تهرانی پنهان نیست، اما اینکه تا پیش از آغاز فصل زمستان چه برنامههایی برای کاهش آلودگی هوا انجام دادهایم، سوالی است که پاسخ آن را باید از مسوولان مربوطه جویا شد.ظاهرا از دید آنها مهمترین عملیات صورت گرفته در این راستا، گازسوز کردن خودروهایی است که به اذعان همه، نیمی از آلودگی هوا را باعث میشوند. بهطوری که محمود احمدینژاد نیز دیروز با بیان این مطلب که کارهاي بزرگي طي سالهاي اخير براي حفاظت از محيطزيست در کشور انجام شده، گفته است که بيش از يک ميليون و 500 هزار خودرو طي چهار سال گذشته در کشور گازسوز شده که اين آمار در دنيا بينظير است. وی همچنین خواستار نصب موتور ملي روي خودروها شده و چند توصيه نیز به مديران بخش صنعت و محيطزيست کشور کرده است، از جمله اينکه خواستار نصب موتور ملي شد. موتوری که ایران خودرو سال85 از آن رونمایی کرد، اما تاکنون موفق به انبوهسازی آن نشده است. اینکه دوگانهسوز کردن بخش اعظمی از خودروهای داخلی که هم پر مصرف هستند و هم آلودگی زیادی ایجاد میکنند، بر کاهش آلایندگی هوا موثر بوده، بر کسی پنهان نیست، اما آیا مسوولان دولتی پیگیر مشکلات بعدی خریداران خودروهای دوگانهسوز هم بودهاند مشكلاتي كه منجر به كاهش خريداران و توليد خودروهاي مذكور شدهاست، نبود. جایگاه به تعداد خودروهای دوگانهسوز در تهران و شهرستانها، قطعی گاز در برخی از جایگاهها، پدید آمدن مشکلات فنی در خودروهای مذکور از جمله افت توان و ... از جمله معضلاتی است که بهرغم تعداد خودروهای دوگانهسوز توليد شده نمیتوان از کنار آن گذشت.
|