English
فارسي
     



بلاتکلیفی در اجرای استاندارد یورو3
این در حالی است که در این بین به استناد گفته برخی از مسوولان وزارت صنایع، گویا مسوولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست مواضع پیشین خود را در مورد زمان اجرای استاندارد یورو 3 فراموش کرده و از همین رو، اظهارنظرهایی متناقض با آنچه که پیش‌تر بر زبان آورده‌اند، می‌کنند.
محمد جواد محمدی‌زاده، رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست دو روز پیش به مناسبت روز هوای پاک بار دیگر تاکید کرده که براساس برنامه‌ريزي و توافقات انجام شده با وزارت صنايع، توليد خودرو در کشور از سال آينده بايد براساس رعايت استاندارد يورو 3 باشد. وی همچنین اظهار داشته که اين تصميم در راستاي کاهش آلودگي هوا گرفته شده و سازمان حفاظت از محیط‌زیست اميدوار است، خودروسازان به تعهدات خود در اين زمينه عمل کنند.
به گفته محمدی‌زاده، در چند سال اخير استانداردهاي خوبي براي توليدات خودرو در کشور تعريف شده، ولي بايد ظرف پنج سال برنامه پنجم، توليد خودرو در کشور براساس استاندارد روز دنيا یعنی يورو 5 باشد.
اظهارات محمدی‌زاده در شرایطی است که وی در مقام ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست، مهر ماه امسال نامه‌ای را به کمیسیون زیربنایی دولت ارسال و طی آن، درخواست کرده است که دولت اجرای استاندارد آلایندگی یورو 3 را دو سال به تعویق بیندازد و به‌جاي سال89 از ابتدای سال 91 آن را اجرایی کند.
پیش از ارسال این نامه، جلسه‌ای در مرداد ماه 88، بین دو وزارتخانه صنایع و نفت و همچنین سازمان حفاظت از محیط‌زیست، برگزار و طی آن وزارت نفت نسبت به عرضه بنزین استاندارد تا قبل از سال 91، اعلام عدم آمادگی می‌کند. از آن سو وزارت صنایع نیز با تکیه بر این استدلال وزارت نفت، اعلام می‌کند که تولید خودرو بر مبنای استاندارد یورو3، در شرایطی که سوخت استاندارد تا دو سال دیگر تامین نخواهد شد، توجیه ندارد.
مجموع مواضع اتخاذ شده از سوی مسوولان وزارت نفت و صنایع، سازمان حفاظت از محیط‌زیست را در آن جلسه تابستانی، قانع کرده و رییس این سازمان را بر آن می‌دارد تا مراتب عدم آمادگی وزارت نفت و خودروسازان را در زمینه اعمال استاندارد یورو3 از ابتدای سال 89، به اطلاع کمیسیون زیربنایی دولت برساند.محمدی‌زاده حدود سه ماه پس از جلسه مرداد ماه، نامه‌ای را به کمیسیون مذکور ارسال كرده و طی آن از دولت می‌خواهد که اجرای استاندارد آلایندگی یورو 3 را تا ابتدای سال 91 به تعویق بیندازد، آن هم در شرایطی که سازمان حفاظت از محیط زیست طی سال 84، خود مصوب کرد که این استاندارد از ابتدای سال 89 به اجرا در بیاید.
در این مصوبه تاکید شده است که خودروسازان از ابتدای سال 89 باید محصولات خود را بر پایه استاندارد یورو3 به تولید برسانند و از آن سو البته وزارت نفت نیز باید شش ماه قبل از اقدام خودروسازان در این زمینه، بنزین استاندارد را وارد جایگاه های سوخت کشور کند.حال در این شرایط دو اتفاق قابل توجه افتاده است، اول آنکه هم‌اکنون با وجود فرا رسیدن ماه‌های پایانی سال، وزارت نفت طبق اعلام قبلی خود در جلسه مرداد ماه 88، نتوانسته‌است بنزین استاندارد را تامین کند و خودروسازان نیز با تکیه بر همین موضوع ،اعلام کرده‌‌اند که تولید محصول بر اساس استاندارد یورو 3 طی سال 89، توجیه ندارد.
آن طور که به گوش می‌رسد، کمیسیون زیربنایی دولت به زودی در جلسات خود نامه مهر ماه سازمان حفاظت از محیط‌زیست را مورد بررسی قرار خواهد داد، این در شرایطی است که انجمن خودروسازان نیز با ارسال نامه‌ای مشابه به کمیسیون زیربنایی دولت، پیشنهاد داده که اعمال استاندارد یورو 3 تا سال 91 به تعویق بیافتد.
بنزين داخلي استاندارد است؟
اما در شرایطی که احتمالا باید تا اعلام نظر کمیسیون زیربنایی دولت در زمینه اجرا یا تمدید استاندارد یورو 3، منتظر ماند، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در تازه ترین اظهارنظر خود با بيان اينکه استفاده از سوخت عرضه شده در جايگاه‌ها تاکنون مشکلي براي خودروهاي وارداتي و داخلي ايجاد نکرده، افزوده است که خودروسازان داخلي مي‌توانند خودروهاي خود را براساس استانداردهاي تعيين شده طراحي کنند و هيچ مشکلي براي تامين سوخت مورد نياز آنها وجود ندارد.
به گفته فرید عامری هم‌اکنون بنزين سوپر (با اکتان 95) و معمولي (با اکتان 87) در جايگاه‌هاي کشور عرضه مي‌شود.
وي همچنین بر مصوبه هيات وزيران نیز تاکید كرده و گفته است که از سال 1389 تا سال 1391 استاندارد يورو 3 براي توليد خودروهاي داخلي اجباري مي‌شود و اين مصوبه با توجه به اهميت مسائل محيط‌زيستي در کشور اجرا مي‌شود.
اظهارات عامری در شرایطی است که وزارت نفت نيز با تمديد دو ساله استاندارد يورو 2 براي خودروهاي داخلي مخالفت و عنوان کرده که ارتقاي فناوري خودروها برنامه‌اي زمان‌بر است و نمي‌توان به دليل کيفيت پايين سوخت، برنامه ارتقاي فناوري خودروها را متوقف کرد. پیش‌تر برخی از نمایندگان مجلس نیز در این زمینه موضع‌گیری کرده و مسوولان وزارت نفت را ملزم به استانداردسازی سوخت مصرفی کرده بودند. این در حالی است که رییس هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران طی هفته‌های گذشته در نامه‌ای به وزیر نفت اعلام کرده بود که کیفیت سوخت یکی از چندین عامل موثر در مقدار مصرف سوخت و آلایندگی خودروها است و مهمترین عامل تکنولوژی خودروهای داخلی است که بهتر است ابتدا به آن پرداخته شود.


تاريخ درج : 2010-01-20
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group