|
|
|
|
دور جديد جايگزيني خودروهاي فرسوده آغاز شد |
|
|
|
در برنامه گفتوگوي ويژه خبري يک شنبه شب گذشته ابتدا علي ربيعي، معاون ستاد مديريت و حملونقل سوخت سه مشکل خودروهاي فرسوده را خطر تصادف و حادثه، آلايندگي و مصرف زياد سوخت ذکر کرد و گفت: در کشور ما به علت ارزاني قيمت سوخت، مالکان خودروهاي پرمصرف استفاده از آن را همچنان اقتصادي ميدانند اين در حالي است که در ديگر کشورها افزايش سن خودرو موجب ميشود تا نگهداري خودروي قديمي به صرفه نباشد.
وي افزود: نوسازي ناوگان حملونقل از سال 1382 شروع شد و به اين ترتيب تا سال 85 حدود 50 هزار خودرو از رده خارج شد و از 85 تا پايان امسال اين تعداد به بالاي 650 هزار دستگاه خواهد رسيد.
در ادامه سيد مهدي هاشمي، قائممقام ستاد نوسازي ناوگان حملونقل کشور، با توجه به تصويب دو قانون بعد از سال 1385 در مجلس و آييننامههاي مربوط به آن گفت: در سالهاي 85 و 86 در مجموع 450 هزار دستگاه خودروي فرسوده بايد از رده خارج ميشد که اين امر محقق شد، در سال 1387 هم ما صراحت قانوني نداشتيم که چه تعدادي بايد از رده خارج شود.
وي افزود: براساس قانون توسعه حملونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت که در مجلس تصويب و به دولت ابلاغ شد، تا پايان سال 1390 خودروهاي فرسوده سواري شخصي، تاکسي، دولتي، مينيبوس و اتوبوس و کاميون فعال بايد از رده خارج شود که آمار آن بالغ بر يک ميليون و 500 هزار خودرو ميشود. ربيعي آمار کشتههاي تصادف در سال 83 را حدود 27 هزار نفر اعلام کرد و گفت: اين تعداد با وجود بيش از دو برابري خودروها به حدود 22 هزار رسيده که بخشي از آن به علت خروج خودروهاي فرسوده بوده است، مصرف سوخت هم که در سال 85، بين 73 تا 74 ميليون ليتر در روز بود به 60 ميليون ليتر رسيده که خارج کردن خودروهاي پرمصرف خالي از تاثير نبوده است.
وي از جمله فرآيندهاي کمکي در خروج خودروهاي فرسوده را طرح نقدي ذکر کرد و افزود: در اين طرح که ما به علت روال اداري بانکها در جايگزيني خودرو، آن را توصيه ميکنيم، متقاضي بدون تکيه بر نظام بانکي و پس از دريافت وجه اسقاط خود به دنبال تهيه خودرو ميرود.
ربيعي تصريح کرد: طرح کمکي ديگر الزام وارد کنندگان به خروج خودروي فرسوده در ازاي ورود خودرو و متناسب با ميزان مصرف آن بوده است.
هاشمي، تعداد خودروهايي که در اين مرحله قرار است جايگزين شوند را 160 هزار دستگاه ذکر کرد و گفت: در اين طرح از مشارکت بانکهاي ملي، ملت، صادرات، تجارت و سپه با پرداخت 5 تا 10 ميليون تومان تسهيلات استفاده ميشود.
وي افزود: در اين طرح خودروهاي داراي پلاک ملي و از سال 1356 و پايينتر تحت پوشش قرار ميگيرند که تعداد آنها براساس آمار 260 هزار خودرو ارزيابي ميشود. هاشمي تصريح کرد: از 12 بهمن در مجموع 850 مرکز در طي 10 روز از 160 هزار متقاضي ثبتنام ميکنند، ما همچنين پيگير شرکت سايپا براي مشارکت در اين طرح هستيم. ميزان ارزش گواهي اسقاط خودرو هم يک ميليون تومان خواهد بود. قائم مقام ستاد نوسازي ناوگان حملونقل کشور، در مورد تاکسيهاي فرسوده هم گفت: در 3 سال گذشته به بيش از 65 هزار تاکسي با استفاده از تسهيلات دولتي 5 ميليون تومان وام 7 درصد و نيز 3 ميليون تومان تخفيف گواهي اسقاط داده شده است. وي افزود: به زودي ما بحث نوسازي 50 هزار تاکسي فرسوده را تا پايان سال 1389 با تفاهم نامهاي که با بانک صادرات امضا خواهيم کرد از اوايل اسفند آغاز ميکنيم.
قائممقام ستاد نوسازي ناوگان حملونقل کشور تصريح کرد: هم اکنون 35 هزار تاکسي بالاي 10 سال و 15 هزار مسافر بر شخصي با اين سن داريم که مجموع آنها 50 هزار دستگاه ميشود، البته ما براي جايگزيني تاکسيهاي فرسوده بالاتر از 13 سال از دو هفته پيش طرحي را شروع کرديم که اين دسته از مالکان ميتوانند به تاکسيراني مراجعه کنند.
|
تاريخ درج : 2010-02-02 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|