English
فارسي
     



پژو 405 ایرانی‌ ترین فرانـسوی


این را آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، آماری که در آن، درصد ساخت داخل 12 خودرو سواری تولید کشور تا هفته اول بهمن‌ماه مشخص شده و فولکس گل که قرار است تنها تا پایان سال تولید شود، کمترین درصد ساخت داخل را داراست.
نرسیدن داخلی‌سازی پرتیراژترین خودرو کشور یعنی پراید، به 90 درصد و غیبت محصولاتی مانند مزدا3، ویتارا، مگان و تندر-90، از نکات قابل‌توجه این آمار به حساب می‌آید.
همچنین سمند به عنوان محصولی که لقب «خودرو ملی» را یدک می‌کشد، حدود 10 درصد دیگر تا «کاملا ایرانی شدن» فاصله دارد.
تولیدات بخش خصوصی نیز طبق آمار شرکت بازرسی، درصد تولید داخل اندکی داشته و در نتیجه ارزبری آنها در مقایسه با تولیدات خودروسازان نیمه دولتی کشور بالاتر است.
استحاله پژو 405!
اینکه قطعه‌سازان کشور توانسته‌اند محصول قدیمی و 20 سال پیش پژو را تا 3/90 درصد، داخلی‌سازی کنند، جای خود، اما نکته قابل توجه این است که 405 به عنوان دومین خودرو پرتیراژ کشور و با این درصد ساخت داخل، هنوز هم برند سرزمین ناپلئون به شمار می‌رود و ایران خودرو برای اعمال کوچک‌ترین تغییرات نیز باید از پژویی‌ها کسب اجازه کند.
پژو 405 اگرچه روزگاری جزو برترین خودروهای اروپا بود و شرکت پژو به آن افتخار می‌کرد، اما در حال حاضر با ورود مدل‌های جدید این خودرو، بعید است فرانسوی‌ها نیز چیز زیادی را از این محصول به یاد داشته و حتی چهره آن، در اذهان آنها باقی مانده باشد، این در شرایطی است که هم‌اکنون 405، نقشی اساسی در آمار تولید ایران خودرو دارد و شاید بتوان آن را استراتژیک‌ترین محصول این شرکت نامید.
پژو 405 که طبق آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، ایرانی‌ترین خودرو ساخت داخل به حساب می‌آید، یکی از پرمصرف‌ترین خودروهای کشور است و اگرچه از لحاظ کیفی در زمره خودروهای خیلی خوب قرار دارد اما فاصله امتیاز منفی آن با محصولاتی مثل پژو 206 و تندر-90، بسیار فاحش است.
درصد ساخت داخل 3/94 درصدی 405 در شرایطی است که پژو پارس (حاصل طراحی ایرانی‌ها روی پژو 405) كمي‌ كمتر داخلی‌سازی شده و درصد ساخت داخل آن به 4/90 درصد بالغ می‌شود.
پارس هرچند کیفیت بالاتری نسبت به 405 دارد، اما نمی‌توان از مصرف سوخت بالای آن چشم پوشی کرد و آن را خودرویی به روز دانست.
نه اینکه قصد، نادیده گرفتن و یا به چالش کشاندن قطعه سازان داخلی باشد، اما معمولا خودروهایی که درصد داخلی‌سازی آنها در کشور، مرز 80 درصد را رد کرده است، در مقایسه با تولیدات قبلی خود و در واقع نسبت به زمانی که درصد داخلی‌سازی کمتری داشته‌اند، کیفیت آنها پایین آمده است.
اگر در حال حاضر یک نظرسنجی بین مالکان مدل‌های قدیمی و فعلی برخی خودروها مانند پراید و پژو 405 انجام شود، قطعا قدیمی ترها از مقبولیت کیفی بیشتری نزد مشتریان ایرانی برخوردار خواهند بود.
پژو 206، فرانسوی‌ترین ایراني
ایران خودرویی‌ها سال گذشته عنوان می‌کردند که تا پاییز امسال، داخلی‌سازی پژو 206 را به بالای 90 درصد خواهند رساند، این در حالی است که طبق آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، این خودرو تا هفته اول بهمن‌ماه، به 7/61 درصد داخلی‌سازی رسیده است. 206 که در دو مدل‌هاچ بک و صندوق دار به تولید می‌رسد، با فاکتور گرفتن از مرسدس بنز و سوزوکی گراند ویتارای کم‌تیراژ، با کیفیت‌ترین محصول ایران خودرو به شمار می‌آید و در جمع خودروهای داخلی نیز، جزو بالانشینان گروه خیلی خوب‌ها محسوب می‌شود.
206 در شرایطی هم‌اکنون به 7/61 درصد داخلی‌سازی رسیده که هشت سال از میهمانی آن در ایران خودرو می‌گذرد و هنوز هم در خیابان‌های فرانسه می‌توان این محصول کوچک پژو را فراوان به چشم دید. این خودرو به لحاظ مصرف سوخت مناسبی که دارد، قطعا با توجه به گرانی احتمالی بنزین (ناشی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها) با افزایش تقاضا و در نتیجه بالارفتن تیراژ تولید مواجه خواهد شد.
پراید در کیلومتر 88!
آنهایی که پرایدهای اوایل دهه هفتاد، یعنی دورانی که این کره‌ای کوچک به تازگی میهمان بازار خودرو ایران شده بود سوار شده‌اند، از کیفیت این محصول ابراز رضایت داشته و معتقدند، پرایدهای فعلی از سطح کیفی کمتری نسبت به مدل‌های وارداتی و تولیدی آن در اوایل دهه هفتاد، برخوردارند.
به گواه آمار، باید به آنها حق داد؛ چراکه در حال حاضر پراید، کم کیفیت‌ترین خودرو سواری کشور به حساب می‌آید.
این در حالی است که درصد داخلی‌سازی پراید تا هفته اول بهمن‌ماه، به 7/87 درصد رسیده و پس از سمند، 405 و پارس، ایرانی‌ترین محصول سواری صنعت خودرو ایران محسوب می‌شود.
پراید پرتیراژترین خودرو کشور است و گروه سایپا آن را در چهار مدل صبا، 141، مروارید و 132 به تولید می‌رساند.
این محصول اگرچه سطح کیفی مناسبی ندارد، اما قیمت زیر 10 میلیون تومان و مصرف سوخت پایین، مشتری فراوانی برای آن دست و پا کرده و احتمالا امسال تیراژ تولید سالانه آن از مرز نیم میلیون دستگاه خواهد گذشت. سایپا پلت‌فرم پراید را چند سال پیش از کیاموتورز کره خرید و آرم خود را روی آن چسباند، اما با این حال داخلی‌سازی این محصول هنوز مرز 90 درصد را رد نکرده است.
فاصله 10 درصدی سمند تا ایرانی شدن
اگرچه سمند عنوان اولین محصول ملی خودروسازی کشور را در اختیار دارد، اما طبق آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، هنوز حدود 10 درصد قطعات آن داخلی نیست و ارز از کشور خارج می‌کند.
سمند در حال حاضر 7/90 درصد، ساخت داخل است و پس از پژو 405، ایرانی‌ترین خودرو کشور به شمار می‌رود.
این محصول در سه مدل LX، سورن و سریر به تولید می‌رسد و اتفاقا علاوه بر درصد داخلی سازی، در زمینه تیراژ تولید نیز، پایین تر از 405 فرانسوی است، این در شرایطی است که پلت‌فرم سمند، به نوعی همان پلت‌فرم 405 محسوب می‌شود.
زانتیا فرانسوی می‌ماند
شاید دیگر چندان فرقی نکند که زانتیا به چه درصدی از داخلی‌سازی رسیده است؛ چراکه این خودرو تابستان سال بعد به گفته سایپایی‌ها و با توجه به پایان یافتن قرارداد 10 ساله این شرکت با سیتروئن فرانسه، جاده مخصوص را ترک خواهد کرد و دیگر داخلی‌سازی قطعات آن ضرورتی آن چنانی ندارد.
این محصول مونتاژی سایپا که تا هفته اول بهمن‌ماه، به 8/48 درصد داخلی‌سازی رسیده است، جزو خودروهای خیلی خوب داخلی به حساب می‌آید و با توجه به تیراژ و محدوده قیمتی خود، مشتریان زیادی دارد. اما نگاهی نیز به درصد داخلی‌سازی میهمان چشم بادامی سایپا یعنی ریو بیندازیم.
این محصول که فعلا خبری مبنی بر خروج آن از سبد تولیدات سایپا به گوش نمی‌رسد و در جمع خودروهای خیلی خوب کشور جای دارد، تا هفته اول بهمن‌ماه، تنها به 8/21 درصد داخلی‌سازی رسیده است.
هم‌اکنون حدود چهار سال از آغاز تولید ریو در ایران می‌گذرد.
داخلی‌سازی اندک ماکسیما و رونیز
قدیمی‌ترین خودروساز ایران گویا چندان علاقه‌ای به داخلی‌سازی محصولات خود ندارد؛ چراکه آمار از درصد ساخت داخل اندک مونتاژی‌های این شرکت حکایت می‌کند.
ماکسیما، محصول باکیفیت، اما پرمصرف این شرکت در حالی تا هفته اول بهمن‌ماه، تنها به 1/14 درصد ساخت داخل رسیده است که هم‌اکنون حدود شش سال از آغاز مونتاژ این ژاپنی در کشور می‌گذرد. همچنین رونیز هم وطن ماکسیما هم تا بازه زمانی موردنظر تنها 7/16 درصد قطعات آن داخلی‌سازی شده است.
این دو محصول، تحت برند نیسان موتورز در خودروسازی کشور به مونتاژ می‌رسند.
خصوصی‌ها با ساخت داخل پایین
در آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، تنها به درصد داخلی‌سازی چهار نماینده بخش خصوصی صنعت خودرو کشور یعنی فولکس گل، هیوندایی ورنا، ویرا و کوراندو اشاره شده است.
این در شرایطی است که ویرا و کوراندو دیگر به تولید نمی‌رسند و ورنا و گل نیز درصد داخلی‌سازی اندکی دارند.
گل که در بم خودرو مونتاژ می‌شود و روزهای آخر میهمانی خود را در ایران می‌گذراند، تا هفته اول بهمن، تنها به 1/12 درصد ساخت داخل رسیده است و ورنا محصول راین‌خودرو نیز، 2/19 درصد قطعات آن ساخت داخل به شمار می‌رود.



تاريخ درج : 2010-02-07
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group