|
|
|
|
جلوگیری از ورود قطعات چینی وتولید مشابه در کشور |
|
|
|
کمیته مذکور به منظور جلوگیری از واردات قطعات بیکیفیت و استفاده از حداکثر توان داخلی در این زمینه تشکیل شده است.
وی ادامه داد: این کمیته با حضور مدیرکل ماشینسازی و نیرو محرکه وزارت صنایع، انجمن خودروسازان و قطعهسازان و شرکتهای تامینکننده قطعه (ساپکو، مگاموتور و ایساکو) در وزارت صنایع تشکیل خواهد شد تا به این طریق علاوه بر حمایت از قطعهسازان داخلی از ورود قطعاتی بیکیفیت به کشور جلوگیری شود.
اقدام شورای سیاستگذاری خودرو برای تشکیل کمیته استفاده از حداکثر توان داخلی در حالی است که وزارت صنایع و معادن اواخر سال 75 نیز اقدام به تدوین قانون حداكثر استفاده از توان فني، مهندسي توليدي، صنعتي و اجرايي كشور کرد که بر اساس قانون مذکور تمام وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت ملزم شدند تا به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی از تولیدات داخلی استفاده کنند، حال پس از گذشت 13 سال از تدوین قانون مذکور، وزارت صنایع و معادن، این بار به منظور حمایت از قطعه سازان داخلی اقدام به تشکیل کمیته استفاده از حداکثر توان داخلی کرده تا به این طریق از ورود قطعاتی که از کیفیت پایینی برخوردار هستند یا در کشور تولید ميشوند جلوگیری به عمل آورد.
هر چند اقدام وزارت صنایع برای جلوگیری از ورود قطعاتی که از کیفیت پایین برخوردار هستند ميتواند به نفع صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور باشد، اما جلوگیری از ورود قطعاتی که مشابه آن در کشور تولید ميشوند با توجه به رشد تولید خودرو تا سال 1404 موجب ميشود تا خودروسازان با مشکلاتی مواجه شوند، چرا که هماکنون قطعهسازان با مشکل گشایش LC برای تامین مواد اولیه و بالطبع با کاهش تولید مواجه هستند که این امر بر روند تولید خودروسازان نیز تاثیر ميگذارد.
از سوی دیگر انحصاری کردن صنعت قطعهسازی در نهایت افزایش قیمت قطعه در داخل کشور را در پی خواهد داشت؛ چرا که طی سالهای گذشته قطعه سازان بارها اعلام کردهاند که به دلیل ورود قطعات ارزان قیمت به کشور هیچ افزایش قیمتی نداشتهاند. به همین دلیل در صورتیکه رقابتی در بازار وجود نداشته باشد قطعهسازان داخلی برای افزایش سود، قیمت قطعات تولیدی را افزایش خواهند داد که این امر به نفع خودروسازان یا مصرفکنندگان داخلی نخواهد بود.
ورود قطعات بیکیفیت ممنوع ميشود
به گفته نجفی منش دبیر انجمن قطعهسازان کمیته استفاده از حداکثر توان داخلی در وزارت صنایع با حضور مدیرکل ماشین سازی و
نیرو محرکه این وزارتخانه، انجمن خودروسازان و قطعهسازان و شرکتهای تامینکننده قطعه تشکیل خواهد شد تا به این طریق از ورود قطعات بیکیفیت چینی و قطعاتی که در کشور به صورت انبوه تولید ميشوند جلوگیری شود.
اظهار نظر نجفی منش در حالی است که طبق خبری که انجمن قطعهسازان اعلام کرده، چندی است که بعضی از قطعهسازان داخلی توليد برخي از قطعات بهويژه قطعات تزئيني خودرو، را به دلیل پایین بودن هزینه تولید به قطعهسازان چینی سفارش ميدهند و پس از ورود كالا به كشور آنرا در بستهبندي با نام خود عرضه ميكنند.
نجفی منش در این خصوص نیز ميگوید: کمیته استفاده از حداکثر توان داخلی طی هفته آینده در وزارت صنایع تشکیل جلسه خواهد داد و به این طریق راههای جلوگیری از ورود قطعات بیکیفیت به کشور بررسی و اجرایی خواهد شد که این راهکارها شامل قطعاتی که به سفارش قطعهسازان داخلی در چین تولید ميشوند نیز ميشود و در صورتیکه قطعات مذکور از کیفیت لازم برخوردار نباشند نیز اجازه ورود به کشور را کسب نخواهند کرد.
محمدرضا روشنيمقدم، مدیرعامل شرکت مگاموتور و یکی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری خودرو نیز در این خصوص ميگوید: در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو گزارشی ارائه شد که نشان دهنده رشد چشمگیر واردات قطعه به کشور بود که گزارش مذکور با اعتراض اعضای شورا مواجه شد و مقرر گردید تا رشد بیرویه واردات قطعه به کشور بررسی و از ورود قطعات بیکیفیت به کشور جلوگیری شود.
به گفته روشنیمقدم ورود قطعاتی که در کشور تولید نمیشوند یا تولید آن جوابگوی نیاز داخلی نیست یا قطعاتی که در کشور با کیفيت پایین تولید ميشوند تا زمان رسیدن به کیفیت و رشد توجیهپذیر است، اما ورود قطعات بیکیفیت به کشور توجیهی ندارد که باید از ورود این قطعات جلوگیری کرد.
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان نیز در این خصوص ميگوید: در آخرین جلسه شورا مبحثی مطرح شد مبنی بر اینکه قطعات بیکیفیت از چین وارد ميشود اما تمام اعضا در این خصوص اتفاق نظر نداشتند به همین دلیل مقرر گردید تا چگونگی ورود قطعات بیکیفیت به کشور با تشکیل کمیته استفاده از حداکثر توان داخلی بررسی و به این طریق از ورود این قطعات به کشور جلوگیری شود.
به گفته نعمت بخش ورود قطعات بی کیفیت هم به ضرر خودروساز است هم قطعهساز به همین دلیل خودروسازان نیز با تشکیل کمیته مذکور برای جلوگیری از ورود قطعات بیکیفیت موافقت کردند که در صورت اجرای برنامههای این کمیته شاهد رشد کیفیت در خودروهای داخلی نیز خواهیم بود.
ساسان قربانی یکی دیگر از اعضای انجمن قطعهسازان نیز در خصوص دلایل تشکیل کمیته مذکور ميگوید: جلوگیری از ورود قطعات بیکیفیت موجب رشد قطعهسازان در این زمینه ميشود؛ چرا که با جلوگیری از واردات، بازار رقابتی شده و قطعه سازان برای حضور در بازار افزایش کیفیت محصولات خود را در دستور کار قرار خواهند داد.
وی در ادامه ميگوید: علاوه بر کیفیت در صورتیکه از ورود قطعاتی که در کشور تولید ميشوند جلوگیری به عمل آید قطعهسازان ظرفیت تولید را افزایش خواهند داد که این امر به معنی استفاده از حداکثر توان داخلی خواهد بود.
اظهارات برخی از اعضای شورای سیاستگذاری خودرو در خصوص جلوگیری از ورود قطعات بیکیفیت چینی به کشور در حالی است که نعمت بخش معتقد است که این امر به راحتی امکانپذیر نیست؛ چرا که در ابتدا باید استانداردهای مد نظر برای قطعات وارداتی اجباری شود تا امکان جلوگیری از ورود این قطعات به وجود آید که در این خصوص نیز موسسه استاندارد باید تصمیمگیری کند که این امر نیز زمانبر بوده چرا که تدوین استاندارد در کوتاهمدت امکانپذیر نخواهد بود.
قطعات بیکیفیت در مراکز خدمات پس از فروش
از سوی دیگر و با رشد واردات قطعه به کشور هماکنون قطعات بیکیفیت به بازار قطعات یدکی نیز رسوخ کرده است. روشنیمقدم در این خصوص ميگوید: علاوه بر قطعاتی که وارد خطوط تولید ميشود، طی سالهای گذشته واردات بیرویهای نیز در خصوص قطعات یدکی صورت گرفته که در برخی مواقع این قطعات که از کیفیت پایینی نیز برخوردار هستند، وارد مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان نیزشده اند. روشنی مقدم در پاسخ به این پرسش که براساس برنامهریزی صورت گرفته در ابتدا از ورود چه قطعاتی به کشور جلوگیری خواهد شد، اظهار داشت: در ابتدا مقرر گردید تا از ورود قطعات بیکیفیت و قطعاتی که توان پاس کردن استانداردهای موجود در کشور را ندارند جلوگیری شود و پس از آن از ورود قطعاتی که به صورت انبوه در کشور تولید ميشوند جلوگیری شود.
روشنی مقدم در خصوص تاثیر جلوگیری از ورود قطعاتی که در کشور تولید ميشوند بر روند تولید خودروسازان ميگوید: هم زمان با خودروسازان، قطعهسازان نیز در حال افزایش ظرفیت تولید هستند تا خودروسازان در تولید با مشکل مواجه نشوند؛ اما در صورتیکه تولید قطعهسازان پاسخگوی نیاز خودروسازان نباشد باید قطعات مورد نیاز از طریق واردات تامین شود. به اعتقاد برخی از کارشناسان صنعت خودرو جلوگیری از ورود قطعاتی که در کشور تولید مشابه دارند موجب به وجود آمدن انحصار در بازار داخلی ميشود که این امر افزایش قیمت قطعه و در نهایت قیمت خودروهای داخلی را در پی خواهد داشت. روشنی مقدم در این خصوص نیز ميگوید: قرار نیست با جلوگیری از ورود قطعاتی که در کشور تولید ميشوند قیمت قطعه در کشور افزایش یابد؛ چرا که این امر به نفع قطعهسازان یا خودروسازان نیست به همین دلیل باید قیمت قطعه تغییر نکند تا استفاده از توان داخلی برای خودروسازان مقرون به صرفه باشد. |
تاريخ درج : 2010-02-24 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|