English
فارسي
     



برنده کیست؟
این بار نیز با توجه به مخالفت برخی از اعضاي کمیسیون صنایع مجلس در خصوص کاهش تعرفه این احتمال وجود دارد که برای سال آینده نیز برنده کشمکش تعرفه، تولید‌کننده باشد و مصرف‌کننده متضرر همیشگی.
از سوی دیگر هرچند کفه ترازو مخالفان کاهش تعرفه با رویکرد حمایت از صنعت داخلی مانند سال‌های گذشته سنگین تر از موافقان آن است، اما موافقان کاهش تعرفه امیدوارند که برای سال آینده تعرفه واردات کاهشی هرچند جزئی داشته باشد تا در کنار تولید‌کنندگان از مصرف‌کنندگان نیز برای اولین بار حمایتی هرچند جزیی صورت گیرد. اظهارات مخالفان کاهش تعرفه در حالی است که بقایی مدیرعامل گمرک شهریار در این خصوص معتقد است: مسوولان باید تعرفه را بر اساس نیاز کشور و توان خودروسازان داخلی تعیین کنند، اما طی سال‌های گذشته همواره تعرفه با نگاه حمایت از خودروسازان تعیین شده که این امر به ضرر مصرف‌کنندگان بوده است.
وی در ادامه می‌گوید: کاهش و یا افزایش تعرفه همواره تاثیر مستقیم بر اقتصاد کشور داشته؛ چرا که افزایش تعرفه به منظور حمایت از خودروسازان داخلی، افزایش قاچاق کالا را در پی خواهد داشت و کاهش آن نیز صنعت داخلی را با مشکل مواجه خواهد کرد به همین دلیل برای جلوگیری از بروز مشکلات مزبور باید تعرفه به صورت کارشناسی تغییر کند. مدیرعامل گمرک شهریار در ادامه با حمایت از طرح کاهش تعرفه اظهار داشت: به نظر من کاهش تعرفه ایده بسیار خوبی است؛ چرا که طی سال‌های گذشته و در راستای حمایت از صنعت داخلی تعرفه همواره رقم بالایی بوده اما خروجی خوبی در این خصوص به دست نیامده به همین دلیل باید تعرفه کاهش یابد تا با ایجاد فضای رقابتی، خروجی خودروسازان افزایش یابد.
اظهارات بقایی در خصوص کاهش تعرفه واردات در حالی است که قطعه‌سازان چندی پیش ایده تاخیر دو ساله در كاهش تعرفه را به منظور ارتقاي صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در مجلس مطرح کردند. به اعتقاد قطعه‌سازان در صورت تاخیر در کاهش تعرفه شرایط برای رشد صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی فراهم خواهد شد و به این طریق امکان کاهش تعرفه بدون اینکه ضرری متوجه صنعت داخلی شود فراهم خواهد شد.
اما مدیرعامل گمرک شهریار معتقد است: بیش از نیم قرن از صنعت خودروسازی در کشور می‌گذرد و با وجود حمایت های بی‌دریغ شرایط برای رشد این صنعت هنوز فراهم نشده حال خودروسازان و قطعه‌سازان سعی دارند در مدت زمانی در حدود دو سال به رشد در این صنعت دست پیدا کنند. وی در ادامه می‌گوید: اظهارات خودروسازان و قطعه‌سازان در خصوص عدم‌کاهش تعرفه در حالی است که براساس استراتژی توسعه صنعت خودرو تا سال 1404 باید به رشد قابل‌توجهی در این صنعت دست پیدا کنیم که این امر با توجه به ثابت نگه داشتن تعرفه امکان‌پذیر نخواهد بود.
به گفته بقایی، طی سال‌های گذشته هزینه حمایت از صنعت داخلی همواره بر دوش مردم و مصرف‌کننده بوده، اما تاکنون خروجی خوبی در این خصوص به دست نیامده به همین دلیل باید این نگاه تغییر کند تا با ایجاد بازار رقابتی شرایط برای رشد این صنعت فراهم شود.
تاريخ درج : 2010-03-10
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group