علي ملک مدیرعامل شرکت سایپا دیزل با بیان این مطلب افزود: واردات خودرو با توجه به سرمايهگذاري که خودروسازان در شبکههاي خدمات پس از فروش و ساير بخشها کردهاند، توجيه اقتصادي ندارد. وي با انتقاد از کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور گفت: حتي کشورهايي که ادعاي آزادسازي اقتصادشان را دارند، تعرفههاي مناسب تعيين ميکنند.
اظهارات مديرعامل سايپا ديزل در حالي است كه هماكنون شركت تحتنظر وي به مونتاژ برخي از محصولات شركت دانگفنگ چين كه از كيفيت چندان بالايي برخوردار نيستند مشغول است.
وي در پاسخ به اين پرسش که اگر با ورود خودروهاي چيني مخالفيد چرا خودتان چنين کاري ميکنيد؟ گفت: شرکت سايپا ديزل در توليد مشترک با چين فعاليت ميکند و قطعات به صورت منفصله CKD وارد و در ايران مونتاژ ميشود.
علي ملک تصريح کرد: در روند نصب قطعات CKD، اين قطعات ارتقاي کيفيت داده ميشود و علاوه بر آن بخشي از قطعات ساخت داخل ميشود که تاکنون 70 قلم از آن ساخت داخل شده و موجب افزايش اشتغال در کشور هم شده است.
مديرعامل شرکت سايپا ديزل علت کاهش توليد خودروهاي سنگين در سال جاري را کاهش تقاضا دانست و گفت : اين موضوع از کمبود نقدينگي کافي براي خريد خودروهاي سنگين ناشي ميشود. وي تاکيد کرد: خريد اين گونه خودروها فقط با ارائه تسهيلات بانکي و ليزينگ امکانپذير است و محدود شدن اين امکانات، توان خريد مردم را کاهش ميدهد. ملک اين نوع کاهش توليد را «کاهش خودخواسته» خودروسازان توصيف کرد و يادآور شد اگر تقاضا در بازار وجود داشته باشد، خودروسازان توان افزايش توليد را دارند. |