اقدام صورت گرفته از سوی نمایندگان ویژه رییسجمهور در حالی است که پیش از این و در سال 86 نيز ستاد مدیریت حملونقل و مصرف سوخت (ستاد تبصره 13 سابق) تولید خودروهای سواری با مصرف بیش از شش لیتر را ممنوع اعلام کرده بود، اما طرح مذکور هرگز به مرحله اجرا در نیامد، حال پس از طرح ممنوعیت سواریهاي پرمصرف مسوولان توقف تولید و انتهای پر مصرف را در دستور کار خود قرار دادهاند.
طرح توقف تولید خودروهای سواری پر مصرف در سال 86 به این منظور به تصویب رسید تا شاید خودروسازان به سمت تولید خودروهای کم مصرف گرایش پیدا کنند، اما اجرایی نشدن طرح مذکور موجب شد تا ستاد مدیریت حملونقل و مصرف سوخت طرح خروج خودروي فرسوده در قبال 30درصد از تولیدات خودروسازان را به تصویب رساند.
بر اساس طرح جدید خودروسازان ملزم شدند تا 30درصد از کل تولید خود را به طرح خروج خودروهای فرسوده اختصاص داده و گواهی اسقاط را به ستاد ارائه دهند و به این طریق مجوز شماره گذاری دریافت کنند.
حال پس از گذشت سه سال این بار طرح توقف تولید وانتهاي پرمصرف در دستور کار وزارت صنایع قرار گرفته است. بهطوریکه براساس تصمیم نهایی نمایندگان ویژه ريیسجمهور، وزارت صنایع و معادن موظف شده، برنامه منع تولید و فروش وانت بارها با مصرف بیش از 10 لیتر در یکصد کیلومتر پیمایش با ظرفیت حمل بار را به خودروسازان در سال جاری ابلاغ کرده و از تولید این نوع خودروها در سالجاری جلوگیری به عمل آورند.
|